به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، فروردین ۳۱، ۱۴۰۲

۱۲۵ عضو پارلمان بریتانیا: سپاه را در لیست تروریستی بگذارید

 

۱۲۵ نماینده پارلمان بریتانیا در نامه‌ای به نخست‌وزیر این کشور ضمن اعلام حمایت از وحید بهشتی، فعال سیاسی، خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی شدند.

روز چهارشنبه ۳۰ فروردین‌ماه (۱۹ آوریل) ۱۲۵ نماینده پارلمان بریتانیا با امضای نامه‌ای خطاب به ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور، بر ضرورت قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی تأکید کردند.


امضاکنندگان همچنین حمایت خود را از وحید بهشتی اعلام کردند. این فعال سیاسی ایرانی و مدیر رسانه "دُر تی‌وی" از ۵۶ روز پیش تاکنون با درخواست افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست نهادهای تروریستی در برابر وزارت خارجه بریتانیا دست به اعتصاب غذا زده است.


او تا کنون بارها تأکید کرده که تا قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی بریتانیا دست از اعتصاب غذای خود نخواهد کشید.


۱۲۵ نماینده بریتانیایی در نامه خود نوشتند: «سپاه پاسداران از زمان انقلاب اسلامی به‌طور سیستماتیک خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند، هزاران نفر را به قتل رسانده و جاه‌طلبی‌های مغرضانه رژیم ایران را گسترش داده است.»


آنها هشدار داده‌اند که ''این تهدیدها دیگر هزاران مایل دور نیست، چرا که سپاه اکنون آشکارا در سواحل خودمان عمل می‌کند.''


طبق این نامه ''فهرست فزاینده‌ اقدام‌های سپاه'' در بریتانیا عامل ''نگرانی بسیاری" در این کشور است.


"دسیسه‌چینی برای قتل شهروندان" بریتانیا و "جمع‌آوری اطلاعات درباره یهودیان بریتانیا" از جمله اقدام‌های سپاه پاسداران است که در این نامه به آنها اشاره شده است.


این نمایندگان ضمن تمجید از اقدام دولت بریتانیا در تروریستی شناختن حزب‌الله و حماس، خواستار آن شدند تا سپاه پاسداران نیز به این فهرست اضافه شود چرا که به گفته آنها، ''سپاه اصلی‌ترین حامی مالی، تأمین‌کننده و آموزش‌دهنده این گروه‌ها است.''


گزارش‌ها حاکی از آن است که شماری از نمایندگان پارلمان بریتانیا که این نامه را امضا کردند، با حضور در مقابل ساختمان وزارت خارجه این کشور، با وحید بهشتی دیدار کردند.


در همین حال وحید بهشتی در فراخوانی ایرانیان را به برگزاری تظاهراتی در لندن با هدف قرار دادن سپاه در لیست تروریستی دعوت کرده است.


این تظاهرات قرار است روز شنبه ۲۹ آوریل برگزار شود.


از زمان آغاز خیزش سراسری در ایران، بسیاری از ایرانیان خواستار قراردادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی توسط اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه شده‌اند.


در یکی از جدیدترین اقدام‌ها در این خصوص، علیرضا آخوندی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین اعلام کرد که پرونده شکایت علیه سپاه و حسین سلامی در پلیس سوئد با عنوان جنایت علیه بشریت باز شده است.


اگر دادگاهی در اروپا در محکومیت سپاه پاسداران حکمی صادر کند، راه برای قرار گرفتن نام این نهاد در فهرست گروه‌های تروریستی اروپا هموار خواهد شد.

دویچه وله فارسی