به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، فروردین ۳۰، ۱۴۰۲

کارزار ایرانیان مقیم اروپا برای طرح شکایت علیه سپاه پاسداران

 اخیرا بیش از 130 عضو کنگره آمریکا با انتشار نامه‌ای از اتحادیه اروپا خواستند تا سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد

علیرضا آخوندی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد، روز سه‌شنبه، 29 فروردین با انتشار توئیتی از ثبت یک شکایت در پلیس استکهلم علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حسین سلامی فرمانده آن با عنوان «جنایت علیه بشریت» خبر داد.


او در این توئیت که همراه با متن فارسی و انگلیسی شکایتش است، نوشت:«این دادخواست متعلق به تمام دادخواهان جنایات سپاه پاسداران است، لذا از تمامی قربانیان، آگاهان و شاهدان این جنایات دعوت می‌کنم برای مشارکت در تکمیل این پرونده حقوقی تماس بگیرند.»


این نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد طی فراخوانی از «آزادیخواهان» و افراد ساکن دیگر کشورها نیز که مایل به همکاری در این زمینه برای طرح شکایت علیه سپاه در کشور محل سکونت خود هستند، خواسته است تا با او تماس بگیرند.


آخوندی در این‌باره خطاب به دیگر دادخواهان پیگیر شکایت علیه سپاه، گفت: «تا بتوانیم پس از بررسی امکان طرح این شکایت در کشورشان، با همکاری یکدیگر، یک پروندهٔ قضایی قوی در برابر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حسین سلامی را در اروپا تنظیم کنیم.»


این شکایت ‌دعوت از ایرانی‌تبارهای اروپا در حالی صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپا چندی پیش با پیشنهاد پارلمان اروپا مبنی بر تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران مخالفت کرد.


اتحادیه اروپا ضمن خودداری از این اقدام اعلام کرد، در حال حاضر «مبنای قانونی» برای تروریستی اعلام کردن سپاه در اروپا وجود ندارد.


جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همان زمان ضمن مخالفت با قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، در تشریح «مبنای قانونی» برای این تصمیم، به ضرورت صدور رای از سوی دادگاه‌های حداقل یکی از کشورهای عضو اشاره کرده بود که به نظر می‌رسد اقدام علی‌رضا آخوندی در راستای تامین مبنای قانونی لازم باشد.


به تازگی و در پی مشارکت ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین و همکاری دوجانبه نظامی و فنی این کشورها، بیش از 130 عضو کنگره آمریکا نیز با انتشار نامه‌ای از اتحادیه اروپا خواستند تا سپاه پاسداران ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

العربیه