به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۴۰۲

ایران از راه خزر به روسیه مهمات ارسال کرده است

  

روزنامه وال‌استریت ژورنال روز دوشنبه در گزارشی به نقل از «مقامات خاورمیانه‌ای» عنوان کرد کشتی‌های روسیه‌ای مقادیر زیادی گلوله‌ توپ و سایر مهمات ایرانی را از طریق دریای خزر به روسیه منتقل می‌کنند.

به گزارش صدای آمریکا، طبق گزارش، طی شش ماه گذشته کشتی‌های روس بیش از ۳۰۰ هزار گلوله توپ و یک میلیون‌ گلوله از ایران به روسیه منتقل کرده‌اند و به گفته منابع آگاه، اطلاعات مربوط به این مساله با مقامات آمریکایی در میان گذاشته شده است.

وال‌استریت ژورنال می‌گوید قراردادی را دیده که بر اساس آن وزارت دفاع ایران در سپتامبر سال ۲۰۲۲، طی معامله‌ای به ارزش یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار با یک شرکت دولتی روسیه‌ای با عنوان «رُسبُرُنِکسپُرت»، ۷۴ هزار گلوله توپخانه به روسیه فروخته است.

در ادامه این گزارش آمده است ایران عمدتا از طریق کشتی‌های باری تسلیحات به روسیه می‌فرستد و جلوگیری از این امر تقریبا غیرممکن است. انجام هرگونه اقدام در دریای خزر مسلتزم همکاری کشورهای ساحلی این دریا است که همگی از جمهوری‌های استقلال‌یافته از اتحاد شوروی سابق هستند.

اوایل ماه میلادی جاری، رئیس ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده که در بحرین مستقر است، در سفری به ترکمنستان مسائلی همچون تعمیق همکاری‌ها و افزایش امنیت دریایی را با مقامات این کشور به بحث گذاشت.

طبق گزارش، جدیدترین محموله سلاح‌های ایرانی که هزار کانتینر تسلیحات از جمله دو هزار گلوله توپ بود، در اوایل ماه مارس از طریق دریای خزر به وسیله کشتی باربری روسی «رسول گامزاتف» به روسیه منتقل شده است.

داده‌های عمومی کشتی‌رانی نشان می‌دهد «رسول گامزاتف» که تحت مالکیت یک شرکت روسیه‌ای تحریم‌شده از سوی ایالات متحده است، ٨ مارس بندر امیرآباد را ترک کرده و شش روز بعد در بندر آستراخان روسیه پهلو گرفته است.

در این گزارش آمده که روسیه هنوز جنگنده‌های سوخو-۳۵ را به ایران تحویل نداده است. با این حال، مقامات خاورمیانه‌ای مزبور عنوان کرده‌اند در هفته‌های اخیر تیمی از ایرانیان از یک کارخانه ساخت جنگنده‌های پیشرفته در شرق روسیه بازدید کرده‌اند.

دولت جو بایدن هشدار داده تعمیق همکاری‌ها میان تهران و مسکو تهدیدی فراتر از اوکراین را به همراه خواهد داشت. استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در حمله به اوکراین، پایتخت‌های غربی را به شدت نگران کرده و آنها را واداشته چندین بسته تحریمی علیه اشخاص و نهادهای ایرانی فعال در این زمینه وضع کنند.


روسیه “محوله تازه‌ای از پهپادهای شاهد تحویل گرفته است”

از سوی دیگر «مؤسسه مطالعات جنگ» (ISW) در گزارشی اعلام کرد، ارتش روسیه از پهپادهای شاهد ساخت ایران و “سایر سامانه‌ها با دقت پایین‌تر” همچنان در حملات خود علیه اوکراین استفاده می‌کند.

در این گزارش به اظهارات یوری اینات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین، اشاره شده که گفته است تحویل محموله اخیر پهپادها از ایران به روسیه در حالی انجام شده که روسیه از سپتامبر سال گذشته تقریبا تمامی ذخایر موشک‌های استراتژیک خود را مصرف کرده است.

به گزارش دویچه وله، این مقام ارتش اوکراین اضافه کرده نیروهای اوکراینی ۷۵۰ فروند از ۸۵۰ موشکی را که روسیه در این مدت به سمت اوکراین پرتاب کرده است، سرنگون کرده‌اند. به گفته او نیروهای روسیه در این بین به استفاده از سامانه‌های موشکی ارزان‌تر و با برد کوتاه‌تر روی آورده‌اند.

در گزارش این اندیشکده مستقر در آمریکا که روز یکشنبه (۲۳ آوریل) منتشر شد، گفته شده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی برای “جبران کمبود مهمات دقیق” خود استفاده می‌کند.

مقامات جمهوری اسلامی بارها اتهام ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب کرده‌اند، اما اطلاعات و داده‌های سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی غرب خلاف این موضوع را ثابت می‌کنند. وزارت دفاع بریتانیا اخیرا گزارش داده بود که روسیه در چهارماهه نخست سال جاری میلادی احتمالا از دستکم ۷۱ فروند پهپاد ایرانی در جنگ با اوکراین استفاده کرده است.

روسیه روز جمعه (۲۱ آوریل) پس از ۲۵ روز وقفه بار دیگر کی‌یف، پایتخت اوکراین، را با این پهپادهای مرگبار هدف قرار داد. مقامات ارتش اوکراین اعلام کردند این حملات تلفات و خساراتی در بر نداشته است.

در گزارش مؤسسه مطالعات جنگ با اشاره به اظهارات مقامات ستاد کل اوکراین ذکر شده، ارتش اوکراین ۲۱ پهپاد از مجموع ۲۶ فروند پهپاد پرتاب‌شده توسط روسیه را در روز پنج‌شنبه (۲۰ آوریل) سرنگون کرد. روز جمعه نیز هشت فروند از ۱۲ پهپاد ساخت ایران توسط نیروهای ارتش اوکراین سرنگون شدند.