به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۲۸، ۱۴۰۲

حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در پنج استان ایران؛ ده‌ها دانش‌آموز بستری شدند

 

حملات شیمیایی با گازهای ناشناخته روز یکشنبه دست‌کم در مدارس استان‌های تهران، البرز، مازندران، آذربایجان غربی، و اردبیل ادامه یافت و ده‌ها دانش‌آموز راهی مراکز درمانی شدند.


بر اساس گزارش‌های شهروندی، مدرسه دخترانه «سلیمانی» در خیابان قلم شاهین ویلا در کرج روز یکشنبه هدف حمله شیمیایی قرار گرفت و شماری از دانش‌آموزان مسموم شدند.


همچنین گزارش‌ها از تهران حاکی است که مدارس دخترانه «طلوع» و «ستایش» در منطقه «خلیج فارس» در جنوب تهران مورد «حمله شیمیایی» قرار گرفتند و شماری از دانش‌آموزان آنها مسموم شدند.


این ویدئو فضای ملتهب بیرون مدرسه را پس از واقعه نشان می‌دهد.



بنا بر گزارش‌ها، مدارس «معراج» در اردبیل، «طراوت»‌ در ارومیه، «عترت» در شهرک «امام حسین» اسلامشهر، و «امانت» در بابلسر نیز با حمله‌های مشابهی مواجه شدند.



گزارش شده که در پی حمله به مدرسه در بابلسر، مقامات ادعا کرده‌اند علت آن «شیطنت» دانش‌آموزان و دست زدن به «کپسول آتشنشانی» بوده است. در این حال، شماری از دانش‌آموزان با آمبولانس و خودروهای شخصی به بیمارستان برده شده‌اند.


حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» که اخبار نقض حقوق بشر در ایران را پیگیری می‌کند، اعلام کرد که «چند نمونه آزمایشگاهی از دانش‌آموزانی که مورد حمله شیمیایی قرار گرفته‌اند»، با خروج از ایران برای آزمایش‌های لازم به متخصصان مرتبط فرستاده شده است.


مسمومیت دانش‌آموزان از ۹ آذر سال گذشته در یک هنرستان در شهر قم آغاز شد و به استان‌های دیگر در ایران نیز گسترش یافت.


با بازگشایی مدارس در ایران پس از تعطیلات دو هفته‌ای نوروزی، حمله با گازهای ناشناخته به مدرسه‌ها از سر گرفته شد و تاکنون ده‌ها گزارش از مسمومیت دانش‌آموزان در شهرهای مختلف و بستری شدن آنها در بیمارستان‌ها منتشر شده است.


مقامات جمهوری اسلامی تاکنون اقدام موثری برای برخورد با عاملان این حملات انجام نداده‌اند و تنها عواملی چون شیطنت دانش‌آموزان، دخالت خارجی، ماجراجویی چند تن و عوامل داخلی را پشت این مسمومیت‌های سریالی معرفی کرده‌اند.


با وجود ادعاهای مقامات جمهوری اسلامی، برخی چهره‌های شاخص مذهبی و سیاسی در داخل ایران از جمله عبدالحمید اسماعیل‌زهی مشهور به مولوی عبدالحمید، زهرا رهنورد، و ابوالفضل قدیانی حملات با گازهای ناشناخته به مدارس اغلب دخترانه را به حکومت نسبت داده‌اند.


همچنین، ۱۰ هنرمند، حقوقدان و فعال مدنی از جمله کتایون ریاحی، جعفر پناهی و نسرین ستوده در یک بیانیه اعلام کردند که حملات شیمیایی به مدارس دخترانه «نظام‌مند» است.

صدای آمریکا