به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۲۹، ۱۴۰۲

فعال سیاسی مخالف پوتین به ۲۵سال زندان محکوم‌شد

  

ولادیمیر کارا مورزا، فعال مخالف در روسیه، به اتهامات مرتبط با انتقاد از جنگ در اوکراین به ۲۵ سال زندان محکوم شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، او به اتهام خیانت، انتشار اطلاعات «کذب» در مورد ارتش روسیه و وابستگی به یک «سازمان نامطلوب» مجرم شناخته شد.

این روزنامه‌نگار و سیاستمدار سابق روسی-بریتانیایی تازه‌ترین مورد از مخالفان پوتین است که دستگیر یا مجبور به فرار از روسیه شده است.

او همه اتهامات را رد کرده است.

حبس ۲۵ ساله او بالاترین میزان حبسی بوده که دادستان‌ها به دنبال آن بودند و طولانی‌ترین مدت زندانی است که یک چهره مخالف در پی جنگ اوکراین دریافت کرده است.

او هفته گذشته در بیانیه‌ای گفته بود: «من بر روی حرفهایی که زده‌ام، ایستاده‌ام... نه تنها از هیچ کدام توبه نمی‌کنم، بلکه به آنها افتخار می‌کنم.»

او در اظهاراتی که در فضای مجازی منتشر شد، افزود: «می‌دانم روزی فرا خواهد رسید که تاریکی که کشور ما را فراگرفته روشن خواهد شد». جامعه ما وقتی متوجه شود که به نام آن چه جنایاتی انجام شده است، چشمان خود را باز می‌کند و می‌لرزد.

بر اساس مجازات تعیین شده برای آقای کارا مورزا او همچنین چهارصد هزار روبل (۴۹۰۰ دلار) جریمه خواهد شد.

آقای کارا مورزا نقش کلیدی در متقاعد کردن دولت‌های غربی برای تحریم مقامات روسی به دلیل نقض حقوق بشر و فساد داشت.

او یک سال پیش در مسکو، ابتدا به دلیل نافرمانی از دستور یک افسر پلیس دستگیر شد. اما زمانی که در بازداشت بود، اتهامات جدی تری به او وارد شد.

پرونده او تا حدی بر اساس سخنرانی‌اش در سال گذشته برای سیاستمداران در ایالات متحده آمریکا بود، جایی که او گفت روسیه با بمب‌های خوشه‌ای در مناطق مسکونی و «بمباران بیمارستان‌ها و مدارس» در اوکراین مرتکب جنایات جنگی می‌شود.

این ادعاها به طور مستقل تائید شده‌ اما از سوی بازرسان روسی که گفته‌اند وزارت دفاع «اجازه استفاده از سلاح‌های ممنوعه... برای انجام جنگ را نمی‌دهد» دروغ تلقی می‌شود و تاکید می‌کنند که جمعیت غیرنظامی اوکراین هدف نبوده است.

اتهام دیگر ناشی از رویدادی برای زندانیان سیاسی بود که در آن آقای کارا مورزا به آنچه بازرسان «سیاست‌های ظاهرا سرکوبگرانه» روسیه نامیدند، اشاره کرد.

هفته گذشته، نسخه‌ای از سخنرانی او در دادگاه غیرعلنی منتشر شد که در آن گفت محاکمه‌اش او را به یاد دادگاه نمایشی دوران استالین در دهه ۱۹۳۰ می‌اندازد.

آقای کارا مورزا گفت: “من فقط خودم را به خاطر یک چیز سرزنش می‌کنم.” من نتوانستم به اندازه کافی هموطنان و سیاستمداران در کشورهای دموکراتیک را در مورد خطری که رژیم فعلی کرملین برای روسیه و جهان ایجاد می‌کند متقاعد کنم.

او تقریباً دو بار پس از مسموم شدن جان خود را از دست داد.

واکنش بریتانیا

بریتانیا با احضار سفیر روسیه در لندن حکم آقای کارا مورزا را قویا محکوم کرده است.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، در بیانیه‌ای گفت: «عدم تعهد روسیه به حمایت از اصول اولیه حقوق بشر، از جمله آزادی بیان، نگران کننده است.

بریتانیا همچنین قاضی صادر کننده حکم این فعال مخالف را تحریم کرده است.

گروه دیده‌بان حقوق بشر هم، این حکم را محکوم کرده و در شبکه‌های اجتماعی نوشته: «مقامات روسیه باید فورا این حکم را لغو کنند و او را بدون قید و شرط آزاد کنند.»