به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۰۹، ۱۴۰۲

انجمن قلم آمریکا: ایران بزرگترین زندان نویسندگان زن در جهان است

 

انجمن قلم آمریکا در گزارشی درباره وضعیت آزادی بیان، ایران را در کنار چین بدترین کشورها برای نویسندگان معرفی کرده و نوشته ایران دارای بیشترین زنان نویسنده زندانی در جهان است. بر اساس این گزارش، ایران با ۵۷ نویسنده زندانی در سال گذشته، پس از چین بیشترین تعداد زندانی کردن نویسندگان را داشته و با بازداشت ۱۶ زن نویسنده و روزنامه‌نگار به بزرگترین زندان زنان نویسنده در دنیا تبدیل شده است


این انجمن با اشاره به اعتراضات سراسری اخیر در ایران عنوان کرده که حکومت جمهوری اسلامی در پی این اعتراضات ۳۹ نویسنده دیگر را بازداشت کرده است.

نرگس محمدی، توماج صالحی، سعید مدنی، نصرالله لاشانی، مهوش ثابت و ... از جمله نویسندگان و شاعرانی هستند که اکنون در زندان‌های ایران به سر می‌برند. جمهوری اسلامی به تازگی کیوان صمیمی، نویسنده و روزنامه‌نگار را نیز بار دیگر زندانی کرده است.


در گزارش انجمن قلم آمریکا به نویسندگان در خطر بازداشت و زندان هم اشاره شده و آمده که نویسندگان در خطر نیز در چین و ایران در بدترین شرایط قرار دارند. در چین ۱۳۷ نویسنده در خطر بازداشت قرار دارند و در ایران ۸۷ نویسنده در معرض خطر قرار دارند.


بخش بزرگی از گزارش انجمن قلم آمریکا به اعتراضات سال گذشته ایران اختصاص پیدا کرده است. 


در این گزارش آمد، با وجود تلاش حکومت‌های ایران و چین برای تشدید سلطه خود بر جامعه، هر دوی این کشورها در سال ۲۰۲۲ شاهد اعتراضات بودند و مردم توانستند راه‌هایی برای به گوش رساندن اعتراض خود پیدا بکنند... پس از اعتراضات سراسری اخیر مردم ایران، در موج بازداشت‌ها ده‌ها نویسنده، شاعر و مترجم با اتهامات امنیتی به زندان انداخته شدند.


در فهرست بدترین کشورها برای نویسندگان، بعد از ایران و چین، نام عربستان با ۲۰ نویسنده زندانی و بلاروس، میانمار و ویتنام هر سه با ۱۶ نویسنده زندانی دیده می‌شود و پس از آنها ترکیه با ۱۵ و مصر با ۱۰ نویسنده زندانی قرار دارند.