به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۴۰۲

تشکیل پرونده قضایی برای پانته‌آ بهرام و کتایون ریاحی به جرم «کشف حجاب در ملاءعام»

 

در ادامه برخورد حکومت با نافرمانی‌ مدنی زنان، پلیس تهران از تشکیل پرونده قضایی برای کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام به دلیل «کشف حجاب» خبر داد و اعلام کرد پرونده این دو بازیگر سرشناس به دادسرای ارشاد ارسال شده است.


شامگاه دوشنبه، چهار اردیبهشت، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت گزارش داد برای کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام به «جرم کشف حجاب در ملاءعام و انتشار تصاویر در فضای مجازی» پرونده قضایی تشکیل شده است.


بنا بر اطلاعیه پلیس، پرونده این دو بازیگر به دادسرای ارشاد فرستاده شده است.



شامگاه چهارشنبه، ‌۳۰ فروردین پانته‌آ بهرام در گرد‌همایی عوامل سریال «پوست شیر» در پردیس سینمایی لوتوس، بدون حجاب اجباری حاضر شد.


پیش از او هم روز ۱۸ فروردین کتایون ریاحی و گلاب آدینه هم در مراسم خاکسپاری کیومرث پوراحمد، کارگردان سرشناس، بدون حجاب اجباری حضور داشتند.


قبل از این هم این دو بازیگر، در همراهی با انقلاب «زن، زندگی، آزادی» تصاویری بدون حجاب اجباری از خود منتشر کرده بودند. بهرام ۱۷ بهمن سال گذشته با انتشار ویدیویی بدون حجاب اجباری از خود خاطره‌ای از کتک خوردنش را از یک بسیجی در سال ۷۲ روایت کرده و از مخالفت با حجاب اجباری و سرکوب حکومت به عنوان یک «ترومای قدیمی» یاد کرده بود.


ریاحی هم جزو نخستین سینماگرانی بود که اواخر شهریور سال گذشته و اندکی پس از آغاز انقلاب «زن، زندگی، آزادی» حجاب اجباری را از سر برداشت و بدون این پوشش تحمیلی مقابل دوربین ایران‌اینترنشنال قرار گرفت و پس از آن، به دلیل از سر برداشتن حجاب اجباری، تحت تعقیب قرار گرفت و دستگیر و دادگاهی شد.


تشکیل پرونده قضایی برای این دو بازیگر زن در حالی‌ است که هفته گذشته محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد به طور ضمنی تهدید کرده بود که هنرمندانی که همچنان بر مواضع خود هستند، ممنوع‌الکار می‌شوند.


اسماعیلی تاکید کرده بود: «به طور کلی تلاش می‌کنیم برای افرادی که اظهار ندامت و پشیمانی کرده‌اند و به آغوش مردم و جامعه برگشته‌اند، فضای کار را فراهم کنیم. اما آنها که همچنان سر ناسازگاری با آرمان‌های مردم ایران را دارند، قصه‌شان متفاوت است.»


ادامه واکنش‌های حکومتی گسترده به آنچه «بی‌حجابی» می‌خوانند در شرایطی است که بسیاری از زنان ویدیوها و تصاویری از خود در اماکن و معابر عمومی شهرها منتشر می‌کنند که در آن پوشش تحمیلی جمهوری اسلامی را بر تن ندارند.


ویدیوهای دریافت‌شده از شهرهای مختلف ایران نشان می‌دهد زنان به نافرمانی مدنی خود در برابر حجاب تحمیل‌شده با وجود تهدیدها و اقدامات تنبیهی از سوی حکومت جمهوری اسلامی ادامه می‌دهند.

ایران اینترنشنال