به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۲۵، ۱۴۰۲

مظنون درز اسناد محرمانه پنتاگون بازداشت شد

  

بی‌بی‌سی: ساعتی پس از آن که نام مظنون اصلی افشاکننده اسناد محرمانه نظامی آمریکا در رسانه‌های آمریکا اعلام و از سوی مقام‌های دولتی این کشور تایید شد، دادستانی کل ایالات متحده اعلام کرد که ماموران اف‌بی‌آی او را بازداشت کرده است.

مقام‌های آمریکایی به سی‌بی‌اس نیوز گفته‌اند که نام مظنون اصلی در درز اسناد محرمانه دفاعی و اطلاعاتی آمریکا جیک تِیشِیرا است.

کمی پیشتر نیویورک تایمز گزارش کرد که گرداننده یک گروه چت بازی‌های ویدئویی، جایی که اسناد در آن درز کرده، نام مشابهی داشته است.

این روزنامه آقای تیشیرا را جوانی ۲۱ ساله و عضو شاخه اطلاعاتی گارد ملی هوایی آمریکا در ماساچوست معرفی کرده است.

با این حال، نیویورک تایمز آقای تیشیرا را مسئول اصلی درز اسناد پنتاگون معرفی نکرده و تنها در گزارش خود با چند نفر از اعضای این گروه چت بازی‌های ویدیویی گفتگو کرده که یکی از آنها ادعا کرده شخصا کسی که اسناد پنتاگون را درز کرده سه سالی است که می‌شناسد.

در جریان افشای این اسناد دست کم ۵۰ و احتمالا تا ۱۰۰ سند محرمانه نظامی و اطلاعاتی در دسترس عموم قرار گرفت که همگی نخستین بار روی شبکه اجتماعی دیسکورد که میان علاقمندان به بازیهای کامپیوتری محبوبیت دارد، منتشر شد.

این مدارک شامل طیفی از گزارش و تحلیل‌های نظامی و اطلاعاتی درباره جنگ اوکراین است و همچنین اطلاعات حساسی هم که درباره برخی از دیگر کشورهای جهان از جمله متحدان آمریکا تهیه شده دیده می‌شود.

روز گذشته، چهارشنبه ۱۲ آوریل، هم روزنامه واشنگتن پست گفتگوی اختصاصی خود با یکی از اعضای این گروه چت را منتشر کرده بود.

بنابر این گزارش این گروه چت نخستین جایی است که این اطلاعات محرمانه میان اعضای آن دست به دست می‌شود.

فرد مصاحبه شونده توسط واشنگتن پست در این گفتگو کسی را که مسئول اصلی درز این اسناد می‌خواند به این شکل توصیف می‌کند «جوان، کاریزماتیک، علاقمند به مالکیت اسلحه و در ابتدای دهه ۲۰ سالگی که در یک پایگاه نظامی کار می‌کند».

در گزارش واشنگتن پست آمده که فرد مورد اشاره مسئول یک گروه چت در شبکه اجتماعی دیسکورد است که به زحمت حدود ۱۰-۱۲ نفر عضو دارد و معمولا جایی است که این افراد با هم محتویاتی چون جوک‌های زشت، ویدیوهای خنده دار و میم و گپ‌های معمولی» با هم می‌زنند یا به طور گروهی در یک بازی کامپیوتری شرکت می‌کنند و یا با هم فیلم تماشا می‌کنند.

واشنگتن پست نوشته اعضای این گروه چت در شبکه دیسکورد از کشورهای مختلفی چون اوکراین، روسیه، کشورهای اروپایی، آسیا و امریکای جنوبی هستند.

آن طور که گزارش شده اسناد پنتاگون که ابتدا در میان اعضای این گروه منتشر شده کم کم در اوایل ماه مارس گذشته توسط اعضاء در پست های عمومی شبکه دیسکورد هم انتشار یافته از جمله پست‌هایی که به بازی کامپیوتری ماین‌کرفت و یک چهره سرشناس یوتیوب از فیلیپین نسبت داده شده است.

پس از انتشار عمومی این اسناد در این حساب‌های شبکه دیسکورد، اسناد در شبکه پیام‌رسانی مناقشه‌برانگیز «۴چن» و سپس به تلگرام راه یافت جایی که اغلب از سوی کانال‌های طرفدار روسیه بازنشر می‌شدند.

در برخی از این بازنشرها هم اطلاعات مربوط به میزان تلفات انسانی، دستکاری‌های صورت گرفته که هدف آن تحمل سنگین تلفات از سوی ارتش اوکراین بود.

این در حالی است که آمارهای منتشر شده در این اسناد همچنان از تلفات انسانی بزرگ ارتش روسیه در برابر میزان کشته‌شدگان اوکراین حکایت دارد.

کمی پیش از انتشار گزارش‌ها درباره هویت افشاگر اصلی این اسناد، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که به ایرلند سفر کرده به خبرنگاران گفته بود که تحقیقات مفصلی از سوی نهادهای اطلاعاتی و وزارت دادگستری آمریکا برای شناسایی فرد یا افراد افشاگر صورت گرفته است.

آقای بایدن گفته بود: «یک عملیات تجسسی مفصل در جریان است و نهادهای اطلاعاتی و وزارت دادگستری خیلی به نتیجه نزدیک شده‌اند».