به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۰۹، ۱۴۰۲

پرستاران شیرازی تجمع کردند؛ خانه‌نشینی و رانندگی پرستارها در اسنپ به دلیل شرایط بد کاری

 

پرستاران بیمارستان رجایی شیراز در حالی برای اعتراض به وضعیت معیشتی و پایین بودن حقوق‌شان تجمع کردند که یک روز پیشتر، دبیرکل خانه پرستار از مهاجرت، خانه‌نشینی و رانندگی پرستاران در اسنپ به دلیل شرایط بد کاری خبر داد و گفت کمبود پرستار باعث افزایش آمار مرگ و میر بیماران شده است.


پرستاران بیمارستان رجایی شیراز درحالی روز هفتم اردیبهشت دست به برپایی تجمعی اعتراض‌آمیز زدند که در یک ماه گذشته بسیاری از هم‌صنفان آنان در مشهد، قزوین، کردستان، قم و دیگر شهرها در اعتراض به تعرفه‌گذاری‌های دولتی و مشکلات صنفی و معیشتی تجمع کرده بودند.


به گفته فعالان صنفی پرستاری، یکی از مهم‌ترین خواسته‌های معترضان، تغییر «مناسبات اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری با بازبینی و تدوین مجدد آیین‌نامه‌ آن» است.


روز چهارشنبه نیز محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز به مشکلات و شرایط کاری بد این صنف اشاره کرد و گفت به دلیل این شرایط بسیاری از پرستاران مهاجرت کرده‌اند و تعداد زیادی نیز خانه‌نشین شده‌اند.


به گفته او، بسیاری از پرستاران هم در اسنپ کار می‌کنند و رانندگی کار روتین آنهاست؛ حتی ترجیح می‌دهند «رانندگی اتوبوس و نانوایی» را انتخاب کنند.


ادامه‌دار شدن این مشکلات به گفته شریفی مقدم موجب «فرسوده» شدن پرستاران و تغییر شغل آنان شده است.


دبیرکل خانه پرستار همچنین تعرفه‌ تعیین شده برای پرستاران را «تحقیرآمیز» خواند و گفت تعرفه پرستاری برای ۲۴ ساعت، سال گذشته ۹۰ هزار تومان بود و امسال به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است.


شریفی مقدم همچنین به وعده وزارت بهداشت برای استخدام ۱۲ هزار پرستار به منظور رفع مشکل کمبود نیرو اشاره و از آن با عنوان «قطره‌ای در دریا» یاد کرد و گفت: «دو سال است که می‌گوییم ۱۰۰ هزار پرستار کمبود داریم. در حالی‌که در همین مدت به این تعداد اضافه هم شده است.»


به گفته او، بازنشستگی، مهاجرت، تغییر شغل یا ترک کلی کار و خانه‌نشین شدن به دلیل شرایط بد معیشتی باعث شده امروز کمبود نیرو در حوزه پرستاری بیش از پیش هم شود.


این مقام صنفی همچنین یادآور شد که «آخرین استخدام پرستاری» در اسفندماه سال ۹۹اتفاق افتاد و در این دو سال نه تنها «هیچ استخدامی» انجام نشده، که حداقل ۱۵ هزار نفر هم از این شغل خارج شده‌اند.


از سوی دیگر به گفته وزارت بهداشت در دولت ابراهیم رئیسی ۱۰ هزار تخت به بیمارستان‌ها اضافه شده که این تعداد نیازمند دست‌کم ۲۰ هزار پرستار است زیرا به گفته شریفی مقدم، کمبود پرستار منجر به نبود «خدمات استاندارد» و «افزایش مرگ‌ومیر مردم» می‌شود.


بر اساس شاخص‌های نظام سلامت، یا باید به ازای هر هزار شهروند باید سه نیروی پرستار در کادر درمانی کشور وجود داشته باشد، یا برای هر تخت بیمارستانی دو پرستار فعال جذب شوند. در حالی‌که اکنون این آمار در ایران «نصف» شرایط حداقلی سلامت است.


شرایطی که با استناد محمد شریفی مقدم به سازمان بهداشت جهانی، منجر به افزایش آمار مرگ و میر در کشور و در واقع «نیمی از مراجعان به مراکز» درمانی به دلیل کمبود پرستار می‌شود.

ایران اینترنشنال