به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۰۹، ۱۴۰۲

بیانیه وزارت اطلاعات درباره مسمومیت‌ها:

 «بمبک بد بو» و «هیستری جمعی» بود

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بیانیه‌ای صادر کرده و در آن با انکار حملات شیمیایی به مدارس ایران، وضعیت ماه‌های گذشته مدارس را ناشی از «شیطنت»، «تمارض» و «هیستری جمعی» دانش‌آموزان، در نتیجه استفاده از موادی مانند «بمبک بد بو» و «افشانه اشک‌آور» دانسته است.


در این بیانیه که پس از شش ماه سکوت دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در مقابل مسمومیت دانش‌آموزان دختر منتشر شده ادعا شده است: «در هیچ یک از یافته‌های صحنه‌یی و بررسی‌های آزمایشگاهی در معتبرترین آزمایشگاه‌های کشور، هیچ‌گونه ماده سمی که قابلیت ایجاد مسمومیت را دارا باشد، مشاهده نشد.»


وزارت اطلاعات درباره علل و عوامل کشف شده در «ایجاد یا احساس بدحالی» در آموزشگاه‌ها به ۵ مورد اشاره کرده که یکی از آن‌ها بمبک بد بو است.


به نوشته وزارت اطلاعات: «بخشی از موارد گزارش شده مربوط به استفاده از عاملی است که به «بمبک بدبو» معروف شده است. این عامل که در بازار و به‌ویژه در سکو‌های خرید و فروش اینترنتی به فراوانی وجود داشت، پس از استعمال در محیط‌ها موجب پراکندن بوی نامطبوعی می‌شود و معمولاً برای شوخی و تفریح‌های ناسالم و نامتعارف مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت.»


وزارت اطلاعات گفته ۳۰۰ نفر را که در ماه‌های گذشته این بمبک را خریداری کرده بودند شناسایی و بازداشت کرده است.


در این بیانیه، «افشانه‌های اشک‌آور و گاز فلفل»، « وجود یک عاملِ بودار در محیط یا اطراف آن»، «هیستری جمعی» و «وجود اهداف ضدامنیتی و ضدمردمی» از دیگر عوامل «بدحالی» دانش‌آموزان معرفی شده است.


وزارت اطلاعات درباره «وجود اهداف ضدامنیتی و ضدمردمی» نوشته است: «در تعدادی از موارد مکشوفه، وجود اهداف ضدامنیتی و ضدمردمی احراز شده است. به‌این ترتیب که یک یا تعدادی از شیوه‌های پیش‌گفته با هدفِ ایجاد ناامنی یا دامن‌زدن به انگاره‌ی ضعف امنیت در کشور، ایجاد التهاب و آشوب و اعتراض به‌منظور فیلم‌برداری و انعکاس به شبکه‌های فارسی زبان معاند و یا با هدف ایجاد تجمع در مقابل آموزشگاه‌ها صورت گرفته است. عوامل این قبیل موارد غالباً بازداشت و تحویل مرجع قضایی شدند.»


بخش بزرگی از بیانیه وزارت اطلاعات به ادعاهایی درباره تلاش آمریکا برای «انتقام» گرفتن از حکومت ایران به دلیل «شکست اغتشاشات» اختصاص یافته و ادعا شده که جریان مسمومیت‌ها با این هدف از سوی رسانه‌ها برجسته شده است.


در بخش نتیجه گیری این بیانیه نوشته شده است: «قطعاً شبکه‌ی انتشار مواد مسموم کننده در کشور، وجود نداشته، اما شبکه‌های متعدد در فضای مجازی (از داخل یا خارج از کشور) به تولید و انتشار شایعات، دامن زدن به مدرسه‌هراسی، تلاش برای تعطیلی مدارس، به اعتراض کشاندن اولیاء دانش‌آموزان، متهم‌سازی تعمدی نظام جمهوری اسلامی و افراد و جریانات معتقد به نظام، به تعداد قابل توجهی ردیابی و شناسایی شدند که جملگی آن‌ها تحت تعقیب قرار گرفته یا خواهند گرفت.»

ایران وایر