به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۰۱، ۱۴۰۲

نشریه اشپیگل و فارین پالیسی از افزایش احتمال جنگ میان ایران و اسرائیل خبر دادند

 

نشریه اشپیگل به نقل از رییس سابق شورای امنیت ملی اسرائیل از افزایش احتمال جنگ این کشور با جمهوری اسلامی خبر داد. نشریه فارین پالیسی نیز تحویل هواپیماهای سوخو-۳۵ از طرف روسیه را باعث افزایش تنش میان ایران و همسایگانش و همچنین اسرائیل دانست.

اشپیگل رخدادهای اخیر اسرائیل از جمله مسایل داخلی این کشور و نیز حملاتی را که با هماهنگی حزب‌الله و حماس به این کشور صورت گرفت، به سود جمهوری اسلامی دانست.

این نشریه نوشت احیای برجام هیچ پیشرفتی ندارد و جمهوری اسلامی گام‌های بیشتری به سمت بمب اتمی برداشته‌ و می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان اورانیوم کافی را برای ساخت بمب داشته باشد.


به نوشته اشپیگل، روسیه می‌تواند اطلاعاتی به جمهوری اسلامی بدهد که مانع از حملات احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران شود.

در همین حال یاکوف آمیدور، رییس سابق شورای امنیت ملی اسرائیل نیز گفت: «اکنون جنگ با ایران به طور فزاینده‌ای محتمل شده و مهم‌تر از همه، از دیدگاه اسرائیل ضروری است.»

او تاکید کرد سفر شاهزاده رضا پهلوی به اسرائیل، خشم مقامات جمهوری اسلامی را برمی‌انگیزد.



مقامات اسرائیل بارها اعلام کرده‌اند این کشور آمادگی حمله به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی را بدون نیاز به همراهی آمریکا دارد.


در همین حال در سه سال اخیر، حملات هوایی پرشماری علیه مواضع ایران و نیروهای وابسته‌اش در سوریه صورت گرفته که به اسرائیل منسوب شده‌اند.


همچنین اسرائیل بارها اعلام کرده حضور نظامی ایران را در مرزهای خود تحمل نخواهد کرد.


فارین پالیسی اما در گزارشی طرح تحویل هواپیماهای سوخو-۳۵ از سوی روسیه به ایران را موجب شکل‌گیری مسابقه تسلیحاتی جدید در منطقه و مختل شدن وضعیت صلح و آشتی دانست.


به گفته این نشریه، نزدیکی ایران و عربستان سعودی با میانجی‌گری چین ممکن است نشان‌دهنده کاهش تنش باشد اما تاکنون نتوانسته بر عوامل بی‌ثبات کننده بلند‌مدت مانند برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و رقابت‌های منطقه‌ای تاثیر بگذارد.


فارین پالیسی تاکید کرد تحویل تسلیحات پیشرفته روسیه به ایران نه تنها تنش در روابط جمهوری اسلامی و همسایگان عربش، بلکه تنش بین ایران و اسرائیل را هم بیش از این تشدید خواهد کرد.


مقامات جمهوری اسلامی شهریور سال گذشته از قصد خود برای خرید جنگنده‌های پیشرفته سوخو سو-۳۵ از روسیه خبر داده بودند اما روسیه تاکنون خبر فروش این هواپیماها به ایران را تایید نکرده است.


نیویورک تایمز بهمن ماه سال گذشته در گزارشی با تحلیل تصاویر ماهواره‌ای و ویدیوهای رسانه‌های ایران از رونمایی نخستین پایگاه زیرزمینی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی به نام «عقاب ۴۴» در ۱۸ بهمن، از احتمال ارائه جنگنده‌های پیشرفته سوخو سو-۳۵ روسیه به ایران برای نگهداری در این پایگاه خبر داد.

ایران اینترنشنال