به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۲۹، ۱۴۰۲

تداوم اعتراضات صنفی و کارگری با تجمع بازنشستگان و پرستاران در چندین شهر ایران

 حداقل دستمزد تعیین شده از سوی دولت در ایران پاسخگوی نیازهای معیشتی اساسی شهروندان از جمله غذا و مسکن نیست

در سایه تشدید بحران اقتصادی و وخامت اوضاع معیشتی، بازنشستگان شرکت مخابرات در چند استان ایران، از جمله کرمانشاه، خوزستان، تهران، گلستان، البرز، اصفهان و خراسان شمالی به خیابان‌ها آمدند.


بر اساس ویدیوهایی که از این تجمعات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، بازنشستگان شرکت مخابرات اهواز، دوشنبه 28 فروردین، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل ساختمان مخابرات استان خوزستان تجمع کردند.


همچنین ویدیوهایی نیز از تجمع بازنشستگان مخابرات در کرمانشاه و بجنورد در استان خراسان شمالی، منتشر شده است.


کانال تلگرام «اتحاد آزاد کارگران» که اخبار اعتراضات کارگری را پوشش می‌دهد، دوشنبه 28 فروردین نوشت که بازنشستگان حاضر در این تجمع «خواستار اجرای کامل و بدون تنازل آیین‌نامه استخدامی و پرسنلی مصوب سال 89 شرکت مخابرات هستند.»


این تجمعات در حالی صورت می‌گیرد که روز دوشنبه جمعی از پرستاران استان قزوین نیز با تجمع در مقابل استانداری، نسبت به عدم پاسخگویی به مطالبات خود، اعتراض کردند.


بر اساس ویدیویی که صفحه توییتر، «اتحادیه آزاد کارگران ایران» منتشر کرده، پرستاران در این تجمع شعار می‌دهند: «با کرونا جنگیدیم، حمایتی ندیدیم.»


ویدیوهای دیگری نیز از تجمع پرستاران در قم و لرستان منتشر شده که در آن پرستاران شعار می‌دهند: «پرستار بیدار است، از تبعیض بیزار است.»


همچنین گزارش‌ها حاکی از این است که دوشنبه 28 فروردین، شماری از بازنشستگان سازمان صدا و سیما نیز در اعتراض به مشکلات معیشتی و عدم توجه مسئولان به مطالبات آنها در مقابل مسجد «بلال» این سازمان دست به تجمع اعتراضی زده‌اند.


اعتراضات صنفی و معیشتی در حالی در ایران به قشرهای مختلف گسترش یافته که دولت در اثر بحران‌های پی در پی اقتصادی از پاسخگویی به حقوق معوقه و مطالبات کارگران، کارکنان و مزدبگیران عاجز مانده است.


پیشتر، شماری از بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی نیز در اعتراض به وضعیت بغرنج معیشتی و مصوبه شورای عالی مزد، مقابل ادارات تامین اجتماعی شهرهای خود دست به تجمع زده بودند.


ناظران می‌گویند که با وجود تورم افسارگسیخته و سقوط ارزش پول ملی ایران، حداقل دستمزد تعیین شده از سوی دولت و نمایندگان کارگران و کارفرمایان پاسخگوی حداقل نیازهای معیشتی شهروندان، از جمله مسکن و غذا نیست.