به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۱۰، ۱۴۰۲

تاکید خامنه‌ای بر «مرزبندی با دشمن» + واکنش او به اعتصابات کارگری

  «دشمن ما همینجاست، دروغ می‌گن آمریکاست»

kham.jpg

رادیو فردا - در آستانه «روز جهانی کارگر» و در
 شرایطی که بحران عمیق اقتصادی در ایران میلیون‌ها کارگر را فقیرتر از هر زمان دیگر کرده و آن‌ها را به اعتراض کشانده، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز شنبه، ۹ اردیبهشت، مدعی شد که این اعتراضات «کمک به دولت» و«آگاه کردن نظام» است.

علی خامنه‌ای در برابر گروهی گزینشی از «کارگران» که به دیدن او برده شده بودند، اعتراضات کنونی کارگران کشور را به مطالباتی مانند «تأخیر در پرداخت حقوق»، «واگذاری غلط کارخانه‌ها» و «مشاهدات از نزدیک کارگران از فساد» محدود کرد.

او دوباره با به میان کشیدن «تلاش دشمن» برای «قرار دادن جامعه کارگری در مقابل نظام» گفت کارگران «با دشمن مرزبندی کرده» و «نگذاشته‌اند دشمن استفاده کند».

به گفته علی خامنه‌ای، کارگران هم اعتراض دارند و هم می‌گویند «از دشمن بیزاریم و با نظام هم رفیقیم و همراهیم».

رهبر حکومت اسلامی در رویکردی تکراری و سیستماتیک معضلات مهم دامن‌گیر حکومت خود را به «دشمن» نسبت داده و با نادیده گرفتن عمق مسائل، آن‌ها را کوچک‌نمایی می‌کند.

در حالی که نرخ تورم در سال ۱۴۰۱ دست‌کم ۵۷ درصد بود، دستمزد کارگران کشور برای سال ۱۴۰۲ تنها ۲۷ درصد افزایش یافت. اما این افزایش برای آن دسته از کارگرانی است که در استخدام رسمی هستند و شامل بخش بزرگی از کارگران روزمزد یا کسانی که قرارداد رسمی ندارند، نمی‌شود.

از آغاز سال ۱۴۰۲ نیز نرخ کالاهای اساسی و بسیاری از خدمات در ایران افزایش بیشتری یافته و توان کارگران در تأمین اساسی‌ترین نیازهای خود و خانواده‌شان محدودتر از هر دوره دیگر شده است.

در شرایطی که اجاره مسکن در فروردین دست‌کم ۴۰ درصد دیگر در مقایسه با دی‌ماه پارسال افزایش یافت، پرداخت اجاره خانه بخش بزرگی از درآمد کارگران اجاره‌نشین را می‌بلعد.

حداقل حقوق کارگران بخش رسمی در ایران در سال جاری هشت میلیون و ۲۰۸ هزار تومان است که نظر به ادامه سقوط ارزش ریال، در حال حاضر معادل حدود ۱۵۵ دلار است. این میزان حدود ۲۳۰ دلار از دستمزد کارگران فلسطینی در باریکه غزه، که یکی از فقیرترین نقاط خاورمیانه محسوب می‌شود، کمتر است.

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، خط فقر در ایران در آستانه نوروز امسال، نظر به فشار تورم باید دست‌کم ۳۰ میلیون تومان لحاظ می‌شد. با این شرایط، دستمزد کارگران رسمی کشور حدود یک چهارم خط فقر واقعی یا نیمی از خط فقر رسمی است.

در این شرایط است که کارگران صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد ایران با درخواست برای افزایش دستمزد و احقاق شرایط دیگر، مانند بیمه، در روزهای گذشته اعتصاب و تظاهرات کرده‌اند.

تجمع‌های اعتراضی از شادگان در خوزستان تا رفسنجان در کرمان در جریان بود. در آستانه «روز جهانی کارگر» در روز ۱۲ اردیبهشت، سلسله اعتصابات با عنوان «کمپین ۱۴۰۲» کماکان در ده‌ها کارخانه، کارگاه و شرکت تولیدی در جریان است.

همزمان با آن، راه‌پیمایی و تحصن اعتراضی بازنشستگان هفته گذشته در چند شهر برگزار شد. آنان نیز به «فقر، گرانی و تورم» اعتراض کرده و افزایش حقوق بازنشستگی را طلب کرده‌اند.

اعتراضات کارگران و بازنشستگان در دوران اعتراضات جنبش «زن، زندگی، آزادی»، نظر به شرایط جاری در کشور و برخورد خشونت‌بار نیروهای حکومتی با معترضان تا حدی کاهش یافته بود اما از آغاز سال جاری تشدید شده است.

علی خامنه‌ای روز شنبه مدعی شد که «درآمد انسان باید با کار، ارتباط مستقیم داشته باشد». اما نگفت چرا حکومت او در تحقق این امر ناتوان بوده است.

رهبر حکومت در حالی این ادعا را عنوان کرد که بسیاری از افراد نزدیک به مهره‌های نظام در زیر رهبری او بدون کار کردن به دارایی‌های هنگفت دست یافته‌ و به ابرثروتمندان تبدیل شده‌اند.

فعالان کارگری و فرهنگیان پیشتر با رد ادعاهای جمهوری اسلامی درباره این که اعتراضات در راستای اهداف دشمن است گفته‌اند که حکومت در بیش از چهار دهه حاکمیت خود نشان داده که قابل اصلاح نیست.

شعار «دشمن ما همینجاست، دروغ می‌گن آمریکاست» بارها در تجمع‌های اعتراضی کارگران ایران شنیده شده است.

گویا