به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۳، ۱۴۰۲

افزایش نرخ کرایه تاکسی و مرغ بعد از تعطیلات عید فطر تایید شد

 

تاکسی‌ها می‌توانند در زمان‌های شلوغ، زمان پیک سفرها و شرایط آب‌وهوایی خاص مانند باران نرخ کرایه را تا ۶۰ درصد افزایش دهند‌

هدف تیم اقتصادی دولت پیش از فرا رسیدن نوروز و ماه رمضان، کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از گرانی بود. هدفی که البته به آن نرسید و اکنون شنیده می‌شود که برخی قیمت‌ها پس از تعطیلات عید فطر، بار دیگر افزایش خواهند یافت. مثل افزایش ۴۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی‌های تهران بعد از عید فطر که به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.


امیر بیات‌ترک، معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، با اعلام این خبر گفت: «فرمانداری تهران در خصوص مصوبه افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی تغییراتی را در قالب نامه‌ای به شورای شهر تهران ارائه کرد. متعاقبا شورای شهر این تغییرات را قبول کرد که در نهایت، بر میانگین ۴۵ درصدی افزایش کرایه تاکسی‌ها در سال ۱۴۰۲ تاثیری نداشته است.»


او معتقد است شهرداری بر اساس مصوبه افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی این حق را داشت که کرایه تاکسی‌ها را تا سقف ۷۵ درصد افزایش دهد اما فرمانداری با کاهش میزان سقف افزایش کرایه‌ها این عدد را به ۶۰ درصد رساند. بر این اساس، تاکسی‌ها می‌توانند کرایه‌ها را در زمان شلوغی خطوط، زمان‌های پیک سفر و شرایط آب‌وهوایی خاص مانند بارش باران تا ۶۰ درصد نیز افزایش دهند.


بیات‌ترک در ادامه گفت: «همان‌طور که قول داده بودیم، نرخ جدید کرایه تاکسی‌های شهر تهران از ابتدای اردیبهشت‌ماه اجرا می‌شود. اکنون نیز سازمان تاکسیرانی در حال آماده کردن برچسب نرخ جدید کرایه‌ها است.»


در روزهای ابتدایی نوروز و ماه رمضان، نرخ گوشت مرغ قیمت مصوب دولتی یعنی هر کیلو ۶۳ هزار تومان را رد کرد و در بازار، حدود ۷۰ هزار تومان عرضه شد. طی روزهای اخیر نیز قیمت مرغ در مغازه‌های سطح شهر، بین کیلویی ۷۸ تا ۸۵ هزار تومان متغیر است و در روزهایی به ۹۰ هزار تومان هم رسیده است. برخی روزها هم مرغ کمیاب شد و مردم برای خرید مرغ با قیمت دولتی باید در صف‌های طویل منتظر می‌ماندند. بعد از کمبود مرغ و گرانی آن در ماه رمضان، اکنون شایعه گرانی مرغ نیز تایید شد.


حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی، درباره قیمت مرغ گفت: «جمع‌بندی هزینه‌ها انجام شده است و به‌زودی اصلاح قیمت‌ها بر اساس ثبات قیمت در بازار اعلام خواهد شد.» او در ادامه با اشاره به فشارهای اقتصادی گفت: «در ماه رمضان برای کاهش فشار اقتصادی بر مصرف‌کنندگان از افزایش قیمت کالا جلوگیری شد لذا با همکاری تولیدکنندگان ثبات قیمت کالاها را در کشور داریم.»


مرغداران طی ماه‌های گذشته از افزایش هزینه‌های تولید شاکی بودند و دولت با وعده افزایش قیمت پس از ماه رمضان تلاش کرد آن‌ها را تاحدودی به رعایت قیمت پیشنهادی خود قانع کند. وزارت جهاد کشاورزی هم برای اینکه بتواند از گرانی جلوگیری کند، مرغداری‌ها را مجبور کرد بیشتر جوجه‌ریزی کنند و همین باعث نارضایتی تولیدکنندگان شد.


در روزهای گذشته، خبرگزاری فارس در گزارشی به مشکلات این تولیدکنندگان پرداخت و نوشت با وجود آنکه سال گذشته‌ نرخ مصوب مرغ کیلویی ۶۳ هزار تومان بود، مرغ با قیمت حدود ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شد که به گفته تولیدکنندگان ‌ضرر و زیان زیادی به آ‌ن‌ها ‌تحمیل کرد.


رئیس اتحادیه مرغداران آن زمان در این‌ باره گفته بود:‌ «با توجه به انباشت مرغ در بازار، زیان مرغداران روزانه به ۱۵۰ میلیارد تومان رسید که موجب نگرانی برای آینده بازار مرغ شد.»


آن‌ها همان زمان هشدار دادند که اگر این رویه ادامه یابد، تولید کم می‌شود و قیمت‌ها‌ دوباره بالا می‌رود. حرف مرغداران این بود که وزارت جهاد کشاورزی آن‌ها را مجبور کرد بیشتر جوجه‌ریزی کنند و عرضه در بازار بیش از تقاضا شد و قیمت‌ها را پایین آورد. حالا دولت قصد دارد از تولیدکننده‌ها حمایت کند؛ اتفاقی که احتمالا به آزاد شدن قیمت مرغ و افزایش ناگهانی آن منجر می‌شود.


دولت با اینکه برای کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از گرانی‌ها همه این کارها را انجام داد، تلاش‌هایش سرانجام ناکام ماند و گرانی‌ها ادامه یافت. جلال محمودزاده، نماینده مجلس، با انتقاد از دولت اعلام کرد که در عرض یک ماهی که از سال ۱۴۰۲ گذشت، بسیاری از اقلام ۵۰ درصد گران شده‌ و افزایش قیمت پیدا کرده‌اند.


این نماینده مجلس به تورم و گرانی‌ها در یک‌ماهه اول سال اشاره کرد و گفت: «متاسفانه در یک ماه گذشته اقلام افزایش قیمت داشته‌اند و همین الان مشاهده می‌کنیم مردم برای مرغ ۸۵ هزار تومانی در صف می‌ایستند، گوشت قرمز که از سفره ۹۰ درصد مردم حذف شده و ماهی قزل‌آلا از ۶۰ هزار تومان به ۱۷۵ هزار تومان رسیده است! این‌ها کالا‌های اساسی‌اند که مردم باید برای سفره‌شان تامین کنند؛ چه کسی این موارد را تدبیر می‌کند؟»


محمودزاده با انتقاد از ناتوانی رئیسی به همکارانش در مجلس بابت حمایت از ابراهیم رئیسی انتقاد کرد و گفت: «یکی از نکات منفی مجلس یازدهم این بود که در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، ۲۲۰ نماینده مجلس نامه نوشتند که آقای رئیسی نامزد شود که در طول تاریخ مجالس چنین چیزی ندیدیم که مجلس شورای اسلامی بیاید و مستقیما وارد انتخابات ریاست‌جمهوری شود و نمایندگان مستقیم از یک نفر بخواهند وارد انتخابات شود.»


نماینده مهاباد در مجلس ادامه داد: «زمانی که ۲۲۰ نفر نماینده از یک شخصی درخواست می‌کنند که نامزد انتخابات شود وقتی که این فرد انتخاب شد، مطمئنا همراهی می‌کنند و همین هم نقطه ضعف و پاشنه آشیل برای مجلس و دولت و باعث به وجود آمدن چنین مسائلی شده است که ما در حال حاضر متاسفانه در دولت مشاهده می‌کنیم.»

قیمت‌ها در ایران در حالی روزبه‌روز بالاتر می‌روند که پیش از این علی‌اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر زنجان، اعلام کرده بود حتی با فرض مهار تورم و افزایش نیافتن هیچ قیمتی، بازهم فشار قیمت‌های فعلی بر سفره کارگران به‌قدری بالا است که هم‌اکنون نیز مشکلات زیادی برای کارگران ایجاد کرده است.

ایندیپندنت فارسی