به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اردیبهشت ۰۷، ۱۴۰۲

اولین باربی با سندرم داون عرضه می‌شود

 

لی می‌گوید از اینکه می‌تواند این عروسک جدید را به جهان معرفی کند احساس «سربلندی و افتخار» می‌کند

اولین عروسک باربی با سندرم داون را الی گلد‌اشتاین، مدل انگلیسی به جهان معرفی خواهد کرد. الی درباره این عروسک می‌گوید: «خوشحالم که باربی با سندرم داون هم ساخته و عرضه شد.» او می‌گوید: «با دیدن این عروسک غرق در شادی شدم، برای من خیلی ارزش داشت... گوناگونی‌ افراد برای من خیلی مهم است و مردم باید افرادی مانند مرا در دنیا بیشتر ببینند، ما نباید از دیده‌ها پنهان باشیم و نادیده گرفته شویم.»

متل، شرکت سازنده عروسک‌های باربی، می‌گوید این عروسک از جدیدترین مجموعه باربی‌های جدید این شرکت است که همراه باربی با براکت ارتودنسی و کن، عروسک مرد شرکت باربی با پروتز پای مصنوعی، سوم ماه مه عرضه می‌شوند.

الی با حضور خود به عنوان مدل در رقابت‌ها و برنامه‌های بزرگ‌ترین نام‌های صنعت مد مانند گوچی و آدیداس کاری تاریخ‌ساز انجام داد. در ماه مه او یکی از ستاره‌های بریتانیا بر جلد مجله ووگ خواهد بود.

الی با حضور خود به عنوان مدل در رقابت‌ها و برنامه‌های بزرگ‌ترین نام‌های صنعت مد مانند گوچی و آدیداس کاری تاریخ‌ساز انجام داد. در ماه مه او یکی از ستاره‌های بریتانیا روی جلد مجله ووگ خواهد بود

برای تولید این عروسک، گروه تولید‌کنندگان باربی با انجمن ملی سندرم داون در آمریکا و گروهی از متخصصان پزشکی مشورت و همکاری کردند.

آنها تغییراتی در چهره و بدن عروسک باربی دادند تا شباهت بیشتری به فردی با سندرم داون پیدا کند از جمله صورت گرد‌تر و قد کوتاه‌تر و نیم‌تنه‌ای بلند‌تر. کف دست عروسک هم فقط یک خط وجود دارد، نشانه‌ای که بیشتر افراد سندرم داون دارند.

سندرم داون چیست؟

سندرم داون نوعی وضعیت ژنتیکی است که بر ظاهر و چگونگی یادگیری فرد مبتلا اثر می‌گذارد.

سندرم داون بیماری یا عارضه یا ناخوشی نیست که کسی آن را بگیرد یا به دیگران سرایت کند.

لباس‌ها و آرایه‌های این عروسک‌ هم به‌طور ویژه طراحی شده است.

بعضی از عروسک‌های دیگر مجموعه جدید شرکت متل، تولید‌کننده عروسک باربی

گردن‌‌بند صورتی این عروسک با نقش سه فلش روی آن اشاره‌ به نام دیگر سندرم داون، تریزومی ۲۱ است و به معنای تولید ماده ژنتیکی اضافی است که باعث بروز نشانه‌های سندرم داون می‌شود.

لباس این عروسک با طرح پروانه و به رنگ‌های زرد و آبی است که رنگ‌های نماد برای آگاه‌سازی از سندرم داون است و عروسک در پاهای خود آرتا‌سازه یا ارتز دارد که بچه‌های دارای سندرم داون گاهی از آن استفاده می‌کنند.

کارول بویز، مدیر انجمن سندرم داون بریتانیا، می‌گوید:«انجمن سندرم داون از عرضه عروسکی با سندرم داون در مجموعه عروسک‌های باربی خوشحال است. امیدواریم به زودی این عروسک را در قفسه اسباب‌بازی فروشی‌ها در کنار عروسک‌هایی با سمعک و صندلی‌چرخ‌دار ببینیم واین فراگیری و تنوع را گرامی بداریم.»

کندی پیکارد، مدیر انجمن ملی سندرم داون آمریکا، می‌گوید: «برای افرادی که سندرم داون دارند رویداد مهمی است. برای اولین بار می‌توانند با عروسکی بازی کنند که شبیه خودشان است.»

«این عروسک یادآور این نکته است که هرگز نباید نیروی نمایش و بازنمایی را دست‌کم بگیریم چون گام بلندی در جهت فراگیر شدن و پذیرش گوناگونی‌هاست که باید آن را تجلیل کنیم و گرامی بداریم.»

بی بی سی  فارسی