به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۲۸، ۱۴۰۲

دادگاه نظامی تهران احکام متهمان سرنگونی هواپیمای اوکراینی را صادر کرد:

  «اشد مجازات» ۱۰ سال زندان

رأی دادگاه متهمان پرونده ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران که بر اثر آن ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند، روز یکشنبه پس از گذشت سه سال از این رویداد صادر شد. به گزارش خبرگزاری میزان، مرکز رسانه قوه قضاییه، متهم ردیف اول با اتهام «مباشرت در قتل شبه‌عمد» و «لغو دستور ابلاغی» در مجموع به «۱۳ سال حبس» محکوم شد که به گفته دادگاه ۱۰ سال آن قابل اجرا است.


بر اساس رای دادگاه، متهم ردیف اول پرونده (فرمانده سامانه دفاعی تور ام یک) به اتهام مباشرت در قتل شبه‌عمد سرنشینان هواپیمای اوکراینی به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.


او همچنین به دلیل «لغو دستور ابلاغی و با توجه به گستردگی آثار و تبعات این اقدام» به حداکثر مجازات (۱۰ سال حبس تعزیری) نیز محکوم شده است.


بر این اساس، مجموع حکم حبس صادر شده در مورد متهم ردیف اول ۱۳ سال حبس تعزیری است که اشد مجازات (۱۰ سال حبس) با احتساب ایام بازداشت قبلی قابل اجرا خواهد بود.


دادگاه اعلام کرد که متهم ردیف اول علاوه بر حبس، به پرداخت دیه در «حق اولیای دمی که مطالبه دیه داشته‌اند» نیز محکوم و دادگاه برای این متهم «مجازات تکمیلی» در نظر گرفته است.


دادگاه برای متهمان ردیف دوم تا دهم نیز بین یک تا سه سال حبس در نظر گرفته است.


با وجود نقایص و ابهامات بسیار در پرونه ساقط‌شدن هواپیمای اوکراینی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح از صدور رای این پرونده و اعلام آن تا پایان فروردین ماه خبر داده بود.


احمد پورخاقان، روز چهارشنبه، ۹ فروردین گفته بود که رای این پرونده صادر شده است و قبل از پایان فروردین «اعلام و ابلاغ» خواهد شد.


پیشتر وکیل شماری از خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس‌۷۵۲، با اشاره به نقایص و ابهامات زیاد در این پرونده، از دستور مقامات بالا برای مختومه‌شدن پرونده خبر داده بود.


محمود علیزاده‌طباطبایی از نداشتن دسترسی‌ به اسناد پرونده انتقاد کرده و گفته‌ بود به‌ نظر می‌رسد «دستور رسیده که پرونده جمع شود.»


این وکیل دادگستری همچنین از انصراف حدود دو سوم از خانواده‌های شاکی به دلیل ناامیدی از رسیدگی عادلانه به پرونده خبر داده بود.


به گفته محمود علیزاده‌طباطبایی، حدود ۶۰ تن از شاکیان انصراف داده و صرفا بین ۲۰ تا ۳۰ تن به عنوان شاکی حضور دارند.


پیشتر انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲، دادگاه برگزار‌شده را «نمایشی» خوانده‌ و انصراف اکثریت شاکیان را گواه این امر ذکر کرده بود.


محمود علیزاده‌طباطبایی همچنین با اشاره به متهم‌بودن ۱۰ تن از نیروهای رده پایین نظامی در سرنگونی هواپیمای اوکراینی، از احتمال صدور حکم اعدام برای سه متهم خبر داده بود.


با گذشت بیش از سه سال از بروز این واقعه، هویت هیچ‌یک از متهمان تاکنون علنی نشده است.


به گفته وکیل خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲، دادگاه با رفع اتهام از شماری از مقامات عالی‌رتبه نظامی، برای آنها قرار منع تعقیب صادر کرده است.


این در شرایطی است که انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ خواستار محاکمه برخی مسئولان ارشد جمهوری اسلامی همچون علی شمخانی، حسین سلامی، امیرعلی حاجی‌زاده و محمد باقری شده‌ و آنها را از جمله آمرین اصلی سرنگونی این هواپیما دانسته است.


شماری از خانواده‌های قربانیان سرنگونی این هواپیما اعلام کرده‌اند که برای ارجاع این پرونده به محاکم بین‌المللی تلاش کرده و به دادخواهی خود ادامه خواهند داد.


هواپیمای پی‌اس‌۷۵۲ اوکراین، شامگاه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ با موشک‌های سپاه پاسداران بر فراز آسمان تهران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین و خدمه آن جان باختند.