به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۲۸، ۱۴۰۲

ایران هر تن بنزین روسیه را «۱۵۰ دلار» گران‌تر از قیمت‌های جهانی خریداری می‌کند

 

در پی انتشار گزارش اخیر رویترز درباره واردات ۳۰ هزار تن بنزین و گازوئیل روسی به ایران، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت ایران گفته است هر تن محصولات نفتی را ۱۵۰ دلار گران‌تر از قیمت‌های جهانی وارد می‌کنیم.

احمد معروف‌خانی روز یکشنبه ۲۷ فروردین به «تجارت‌نیوز» گفت: روند واردات بنزین به کشور از شش ماه پیش دنبال می‌شد و علاوه بر روسیه، ترکمنستان و ازبکستان نیز در ورود این محصول به ایران نقش داشتند».

او افزود به صورت کلی هزینه‌ گزافی برای واردات بنزین به کشور تحمیل شده است: «برآوردها نشان می‌دهد ایران به ازای واردات هر تن بنزین ۱۵۰ دلار بیش از قیمت بین‌المللی بنزین هزینه می‌کند».

بدین ترتیب، با توجه به قیمت‌های جهانی، ایران در واقع بنزین تولیدی روسیه را ۲۰ درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی خریداری می‌کند.

اتحادیه اروپا و هفت کشور صنعتی جهان زمستان پارسال بر صادرات بنزین و گازوئیل روسیه سقف قیمت تعیین کردند و روسیه از آن زمان مجبور به ارزان‌فروشی فرآورده‌های نفتی خود در بازارهای جهانی شده است؛ به‌طوری که بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی، درآمدهای صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه در ماه مارس نسبت به ماه مشابه پارسال ۴۳ درصد سقوط کرده است.

اکنون آقای معروف‌خانی می‌گوید ایران حتی بنزین روسیه را بسیار بالاتر از قیمت‌های بنزین در بازارهای جهانی خریداری می‌کند.

بر اساس سند محرمانه وزارت نفت که اخیرا رادیو فردا به نسخه‌ای از آن دست یافته، ایران از ابتدای تابستان پارسال با کسری بنزین مواجه شده است و ناچار شد که تا پایان دی‌ماه همان سال، ۴۴۰ میلیون لیتر از ذخایر استراتژیک بنزین خود را وارد بازار کند که معادل یک سوم از ذخایر استراتژیک بنزین کشور است.

رادیو فردا