به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۱۰، ۱۴۰۲

پرونده‌سازی تازه برای نرگس محمدی با هشت اتهام

 

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی برای نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی، پرونده‌ قضایی جدیدی با هشت اتهام جدید تشکیل داده‌اند. به‌ گزارش صفحه اینستاگرام نرگس محمدی، دفتر زندان اوین هشت اتهام جدید را در پرونده جدید قضایی به این زندانی سیاسی اطلاع داده است.


بر اساس این گزارش، نرگس محمدی به دادسرای اوین احضار شده، اما او از رفتن به دادسرا خودداری کرده است.


سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر هفته گذشته به همایش «گفت‌وگو برای نجات ایران» پیام داد.


همایشی آنلاین که تاکنون به بازداشت سه نفر از شرکت‌کنندگان آن، کیوان صمیمی، علیرضا بهشتی شیرازی و عبدالله مومنی، منجر شده است.


در اسفند سال ۱۴۰۰ نیز محمدی خبر داد که پس از شش روز از نامه دادستانی برای اجرای دو حکم جدیدش، خود را به زندان معرفی نکرده و تا زمانی که موجب مصادره اموال وثیقه‌گذار نشود، به سرپیچی ادامه می‌دهد.


او از آبان ماه سال ۱۴۰۰، دوران محکومیت ۹ سال و هشت ماهه خود در زندان اوین سپری می‌کند.


چند روز پیش، جمعی از سینماگران و فعالان مدنی با خواهر نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی دیدار کردند.


پیش از آغاز خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، هرانا به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد نرگس محمدی زندانی سیاسی محبوس در اوین از تماس تلفنی با همسر و فرزندان خود در خارج از ایران محروم است و با وجود ابتلا به بیماری قلبی، از اعزام او به مراکز درمانی جلوگیری شده است.


این زندانی سیاسی در جریان این خیزش انقلابی نیز در پیام‌هایی علیه سرکوب جمهوری اسلامی و شکنجه‌ معترضان در زندان‌ها موضع گرفت.


در اسفندماه گذشته، نایب رییس زندانی کانون مدافعان حقوق بشر، در یادداشتی در واکنش به تکذیب تعرض و تجاوز به زنان در زندان‌ها از سوی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، ضمن برشمردن نمونه‌های مختلف از «تعرض جنسی و روانی و شکنجه فیزیکی»، اعلام کرد آماده شهادت دادن در این باره است.


در حالی که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان مدعی عدم تعرض یا تجاوز جنسی به معترضان بازداشت‌شده خیزش سراسری شد، نرگس محمدی، زندانی سیاسی، در یادداشتی از زندان نوشت: «من به عنوان هم‌بندی و شاهد در هر دو مورد تعرض جنسی فیزیکی و شکنجه جسمی حاضر به ادای شهادت در هر مکانی هستم.»


محمدی در این یادداشت که روز پنج‌شنبه ۱۱ اسفند در اینستاگرام خود منتشر کرد، تاکید کرد: «دروغ بودن ادعاهای امیرعبداللهیان واضح و آشکار است و نیازی به اقامه دلیل و ارائه مستندات نیست.»