به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۰۴، ۱۴۰۲

اروپا و آمریکا تحریم‌های ایران را افزایش دادند

  

روز دوشنبه، بریتانیا، اتحادیه اروپا و آمریکا اعلام کردند که تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقض حقوق بشر توسط حکومت، افزایش می‌دهند. به گزارش بی‌بی‌سی، دولت بریتانیا می‌گوید سپاه پاسداران را «به طور کامل» در فهرست تحریم‌ها قرار داده است؛ به این معنا که تمام اجزا و نهادهای زیر مجموعه مرتبط با سپاه پاسداران شامل این تحریم‌ خواهند شد. دفتر دادستانی کل و هچنین پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی، دو نهاد دیگر حکومت ایران هستند که بریتانیا تحریم کرده است.

دولت بریتانیا می‌گوید از اکتبر سال ۲۰۲۲، بیش از ۷۰ مقام و نهاد ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

جیمز کلورلی وزیر خارجه بریتانیا روز دوشنبه گفت این کشور و شرکای بین‌المللی‌اش امروز بار دیگر «روشن می‌کنند که سرکوب وحشیانه حکومت را نادیده نمی‌گیرند و به اقدامات گسترده‌ خود ادامه خواهند داد تا این رژیم در خصوص اقداماتش مسئول باشد».

بنابر اعلام دولت بریتانیا، این کشور، آمریکا و اتحادیه اروپا اقدامات هماهنگ و منسجمی را جهت پاسخگو نگه داشتن حکومت ایران انجام داده‌اند و هر ماه تحریم‌های تازه‌ای را در واکنش‌ به نقض حقوق بشر اعلام کرده‌اند.

تازه‌ترین تحریم‌های بریتانیا از جمله به طور خاص شامل چهار فرمانده سپاه می‌شود که متهمند در تیراندازی به سوی معترضان غیرمسلح نقش داشته‌اند:

- حبیب شهسواری فرمانده سپاه در استان آذربایجان غربی
- احمد خادم فرمانده قرارگاه کربلا
- محسن کریمی فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی
- محمد نظر عظیمی فرمانده قرارگاه منطقه‌ای نجف اشرف سپاه پاسداران

در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲ جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا در توییتی نوشت که بریتانیا «کل سپاه پاسداران» را تحریم کرده است، اما جزییات بیشتری ارائه نداد.

در آن زمان وزارت خارجه بریتانیا در پاسخ به بی‌بی‌سی فارسی درباره توییت آقای کلورلی گفت که بریتانیا تا کنون ۳۰۰ نفرد و نهاد ایران از جمله «کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را به دلیل نقش داشتن در گسترش تسلیحات، نقض حقوق بشر و تروریسم تحریم کرده است.

اما در این پاسخ به تحریم سپاه در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۰ اشاره شده بود و جزییاتی درباره تحریم تازه مجموعه سپاه به دلایل حقوق بشری یا مرتبط با وقایع اخیر مطرح نشده بود.

به نظر می‌آید دولت بریتانیا موضعی محتاطانه درباره اقدامی تازه در این سطح علیه مهم‌ترین نهاد نظامی جمهوری اسلامی در پیش گرفته است و هم‌چنان در حال بررسی جزییات و پیامدهای چنین تصمیمی است.

دیماه امسال نمایندگان پارلمان بریتانیا در یک رای‌گیری از افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست «سازمان‌‌های تروریستی» بریتانیا حمایت کردند. کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا هم در گزارشی در پایان سال گذشته میلادی به صراحت خواهان گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی بریتانیا شده بود.

هر گونه تصمیمی درباره شناسایی رسمی سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی از سوی دولت بریتانیا، می‌تواند ادامه مذاکرات با حکومت ایران را که در حال حاضر هم به بن‌بست خورده، به صورت کامل متوقف کند.

از زمان آغاز اعتراض‌های بعد از کشته شدن مهسا امینی در ایران، گروهی از سیاستمداران و نمایندگان مجلس بریتانیا خواهان سخت‌گیری بیشتر علیه حکومت ایران به ویژه سپاه پاسداران به دلیل دست داشتن در سرکوب خشونت آمیز معترضان و کشتن آنها شده‌ بودند.