به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اردیبهشت ۰۷، ۱۴۰۲

خشم هندی‌ها از کاریکاتور «نژادپرستانه» مجله اشپیگل آلمان در مورد رکوردشکنی جمعیت هند

 

هند قرار است تا پایان ماه آوریل از چین پیشی بگیرد و به پرجمعیت‌ترین کشور جهان تبدیل شود

بسیاری از مردم هند، از جمله یک مقام ایالتی، از کاریکاتوری در مجله آلمانی اشپیگل انتقاد کرده‌اند که به گفته آنها نژادپرستانه و کج‌سلیقه است. این کاریکاتور یک قطار فرسوده هندی را نشان می‌دهد، مملو از مسافران در داخل و بر سقف واگن‌ها، در حال سبقت گرفتن از یک قطار شیک و پرطمطراق چینی در یک مسیر موازی. چنین به نظر می‌آید که این کاریکاتور پیشی گرفتن هند از چین و تبدیل شدن آن به پرجمعیت‌ترین کشور جهان را مسخره می‌کند.


اشپیگل یک مجله خبری هفتگی در آلمان است. بسیاری از هندی‌ها توییت کرده و گفته‌اند که این مجله همچنان در تصور و ایده‌ای منسوخ از هند گیر کرده و پیشرفت‌های این کشور در دهه‌های اخیر را متوجه نشده است.

راجیو چاندراسِخار، سروزیر یکی از ایالت‌های هند، در توییتی نوشته است: «علیرغم تلاش شما برای تمسخر هند، شرطبندی علیه هند در زمان نخست‌وزیری نارندرا مودی اقدامی هوشمندانه نیست. در چند سال آینده، اقتصاد هند بزرگتر از اقتصاد آلمان خواهد بود.»

کانچان گوپتا، مشاور ارشد وزارت اطلاعات و رادیو و تلویزیون هند، در توییتی نوشت که این کاریکاتور «به طرز توهین‌آمیز و تکان‌دهنده‌ای نژادپرستانه» است. یکی دیگر از کاربران توییتر گفت این کاریکاتور بیانگر «ذهنیت نخبگان» این مجله است. مجله اشپیگل واکنشی به این انتقادها نشان نداده است.

اگرچه هنوز در بسیاری از نقاط هند قطارهای شلوغ دیده می‌شوند، سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی برای بهبود شبکه راه‌آهن این کشور و قطارهای آن انجام شده است.

کاریکاتورهای منتشر شده توسط رسانه‌های غربی پیش از این هم باعث خشم مردم هند شده بود. روزنامه نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۴، در پی شکایت خوانندگان به دلیل کاریکاتوری در مورد ماموریت مریخ هند، مبنی بر تمسخر این کشور، عذرخواهی کرده بود.

کاریکاتور روزنامه نیویورک تایمز یک کشاورز را با یک گاو نشان می‌دهد که در اتاقی را می‌کوبد که تابلویی با عنوان «باشگاه فضایی نخبگان» دارد؛ در این اتاق دو مرد نشسته‌اند و روزنامه می‌خوانند. این کاریکاتور پس از آن منتشر شد که هند با موفقیت کاوشگر «مانگالیان»، ماموریت مدارگرد مریخ، را در این مدار قرار داد.

بی بی سی