به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۲۵، ۱۴۰۲

مولوی عبدالحمید: هیچ حاکمی از جانب خدا تعیین نشده است و اختیار مطلق ندارد

 امام‌جمعه اهل سنت زاهدان گفت عامل مسمومیت‌های دانش‌آموزان به سیستم متصل است 

مولوی عبدالحمید، امام جماعت اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۵ فروردین، از «افراط‌ و تفریط» موجود در ادیان انتقاد کرد و گفت که قرائت‌های مختلفی از دین اسلام وجود دارد، اما بهترین آن‌ها «اسلام اعتدالی» است. روحانی پرنفوذ اهل سنت هم‌زمان با مراسم حکومتی «روز قدس» در ایران، به رویای حاکمان ایران برای نابودی اسرائیل کنایه زد و گفت: «هیچ‌کس نباید در‌پی زدن، کشتن و نابود کردن دیگران باشد و همه باید به صلح فکر کنند.» او درعین‌حال به حاکمان یهودی نیز توصیه کرد که «میانه‌روی» پیشه کنند.


مولوی عبدالحمید با تاکید بر اینکه «افراط و تندروی» به مسلمانان در تمام نقاط دنیا ضربه زده است، گفت که «ترور در اسلام اعتدالی جایی ندارد و حقوق هیچ‌کس از جمله زندانی و اسیر نباید نادیده گرفته شود».


امام‌جمعه مسجد مکی زاهدان ضمن دفاع از «اسلام اعتدالی» گفت که در چنین حکومتی، مسئولان در هر مقام و رده‌ای را مردم انتخاب می‌کنند و مردم این حق را دارند که رئیس دولت و حاکم خود را تعیین کنند.


مولوی عبدالحمید در ادامه خطبه‌های نماز جمعه به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، کنایه زد و گفت که هیچ حاکمی از جانب خدا تعیین نشده است و اختیار مطلق ندارد.


امام جماعت اهل سنت زاهدان افراط‌ و تفریط موجود در حکومت ایران را نیز یادآور شد و افزود مطالبه امروز مردم ایران اجرای عدالت و دستیابی به آزادی سیاسی، بیان، فکر، اندیشه، قلم، دین و مذهب است.


او به تبعیض‌های حکومت ایران علیه پیروان ادیان و مذاهب انتقاد کرد و گفت «دین در برابر عدالت، حقوق انسانی و حقوق شهروندی مطرح نیست».


مولوی عبدالحمید به فشارها علیه اهل سنت در ایران و بستن نمازخانه‌های آنان اشاره کرد و خطاب به مقام‌های حکومت گفت: «شما در جمهوری اسلامی نمی‌توانید جلوی نماز مردم را بگیرید. چرا اعمال سلیقه می‌کنید، این‌ها چه کسانی‌اند که جلوی اهل سنت را می‌گیرند؟»


این روحانی پرنفوذ اهل سنت در ادامه سخنانش به امتناع حکومت از اجرای قوانین موجود پرداخت و خطاب به مسئولان گفت: «بندهایی در قانون وجود دارد که کشور را فلج کرده است، اما شما همین قانون را هم اجرا نکردید.»


او با اشاره به اینکه حق آزادی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است، گفت: «کسی نمی‌تواند جلوی حق آزادی پیروان یک مذهب و یک دین را بگیرد، هرکسی خود می‌داند و اعتقادش».


مولوی عبدالحمید «تنگ‌نظری» را بزرگ‌ترین مشکل حکومت ایران در طول چهار دهه گذشته دانست و تاکید کرد کار دست کسانی است که فکری محدود دارند.


او در ادامه گفت: «به جرات می‌توانم بگویم که تنگ‌نظری و تندروی، اعتراف اجباری و اعدام مال اسلام نیست و کسانی که این اعدام‌ها را انجام می‌دهند در روز قیامت مواخذه می‌شوند».


امام‌جمعه اهل سنت زاهدان همچنین ضرورت تغییر قانون اساسی را یادآور شد و افزود: «ملت ایران با این قانون مشکل دارند. نزدیک به نیم قرن از تدوین آن می‌گذرد، درحالی‌که همه‌جا پس از مدتی قانون تغییر می‌کند، قانون ما هیچ تغییری نکرده است». او در ادامه نیز تاکید کرد که سیاست‌های داخلی و خارجی نیز باید تغییر کنند.


مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه به مسمومیت‌های زنجیره‌ای دختران در مدارس ایران به‌شدت انتقاد کرد و با اشاره به ناامنی ناشی از آن در سطح جامعه گفت همه مردم تعجب می‌کنند که چطور عوامل ایجاد مسمومیت‌ها با وجود دستگاه‌های امنیتی مختلف و دوربین‌های متعدد شناسایی نشده‌اند.


عبدالحمید سخنان مقام‌های حکومتی را که گفته‌اند افراد «بی‌حجاب» از طریق دوربین‌ها شناسایی می‌شوند، یادآور شد و گفت: «چگونه است که برای حجاب، چهره‌ها را شناسایی می‌کنید، ولی کسی که می‌آید در مدرسه‌ها سم می‌زند و دختران و جگرگوشه‌های مردم را مسموم می‌کند تا حالا نتوانسته‌اید شناسایی کنید.»


او در ادامه به مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی کنایه زد و گفت: «چه کسی می‌تواند باور کند شما که در زمینه‌های امنیتی و اطلاعاتی از خیلی کشورها جلوترید، در این موضوع ناکام مانده‌اید؟»


مولوی عبدالحمید در ادامه نیز افزود که مردم باور نمی‌کنند و عقیده دارند که این موضوع «ریشه و اتصال» به سیستم دارد. او در پایان نیز تاکید کرد که عامل مسمومیت ‌دانش‌آموزان، هرکسی باشد «از درون یا بیرون»، باید شناسایی شود و این خواسته ملی است.


براساس گزارش‌های محلی، اینترنت شهر زاهدان مانند دیگر جمعه‌های اعتراضی، با قطع و اختلال شدید همراه بود و به همین دلیل خطبه‌های نماز جمعه مولوی عبدالحمید به‌طور زنده پخش نشد.

ایندیپندنت فارسی