به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۰۱، ۱۴۰۲

مخالفت صریح علی خامنه‌ای با برگزاری رفراندوم در ایران

 «دیکتاتور لُخت شد»

cholaghBanner.jpg

رادیو فردا - مخالفت صریح علی خامنه‌ای با برگزاری رفراندوم در ایران، و تغییر عبارت «مردمِ همیشه‌فهیمِ» کشور به مردمی «فاقد تحلیل» در ادبیات وی، موجی از واکنش‌ها را در فضای مجازی فارسی‌زبان به راه انداخت که پس از دو روز هم‌چنان ادامه دارد.

شبکه‌های اجتماعی مملو از نوشته‌هایی درباره «لخت‌ شدن دیکتاتور»، «خیال‌‌پردازی پدر زورگو» و «دیکتاتورتر شدن» رهبر جمهوری اسلامی همزمان با افزایش سن اوست. سخنرانی خامنه‌ای در روز تولد او انجام شد.

برخی با اشاره به برگزاری همه‌پرسی درباره مسائل خرد و کلان در کشورهای مختلف دنیا، از جمله در بریتانیا برای تصمیم‌گیری درباره خروج از اتحادیه اروپا، در سوئیس برای محدود کردن مهاجرت از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این کشور، یا حتی در ترکیه برای استقرار سیستم ریاستی، به علی خامنه‌ای یادآوری کرده‌اند که برگزاری همه‌پرسی در کشورهای دنیا درباره موضوعات مختلف امری معمول و رایج است.

با وجود این انتقادها، روح کلی فضای مجازی فارسی‌زبان، استقبال از ابراز نظر شفاف خامنه‌ای درباره نگاه و توقع او از شهروندان ایران و ابراز امیدواری نسبت به بریدن امید افرادی است که به زعم آنها کماکان به اصلاح جمهوری اسلامی امیدوار هستند.

پس از موضع‌گیری خامنه‌ای درباره رفراندوم، جریان اصلاح‌طلبی در ایران نیز به طور مشخص مورد انتقاد گرفته و کاربرانی آنها را «آویزان» نامیده و نوشته‌اند با آن که نگاه حکومت به افراد شاخص این جریان را می‌دانند، باز هم حاضر به طرح موضوع عبور از جمهوری اسلامی نیستند.


دفاع «کیهان» از مخالفت خامنه‌ای با همه‌پرسی؛ رفراندوم راهپیمایی‌های کف خیابان است

صدای آمریکا - پس از بالا گرفتن انتقادات به اظهارات علی خامنه‌ای که مردم را فاقد صلاحیت و تحلیل لازم برای تصمیم‌گیری در رفراندوم دانسته بود؛ روزنامه کیهان که توسط نماینده خامنه‌ای و با بودجه عمومی اداره می‌شود به دفاع از رهبر جمهوری اسلامی پرداخت.

در بخشی از مطلب روزنامه کیهان آمده است: «سال‌هاست رسانه‌های جهان سلطه و اربابانشان بر طبل رفراندوم یا همه پرسی در جمهوری اسلامی می‌کوبند، در حالی که نظام اسلامی ایران یا رفراندوم و کسب بیش از ۹۸ درصد از آرای ملت تاسیس شد.»

کیهان تاکید کرده است: «اقشار مختلف مردم ایران بارها در راهپیمایی‌های عظیم میلیونی مانند تظاهرات تاسوعا و عاشورای ۱۳۵۷، رای خود را به جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند.»

از نگاه روزنامه کیهان راهپیمایی‌های بیست و دوم بهمن و روز قدس که هر ساله برگزار شده از جمله همین همه پرسی‌های دائم در جمهوری اسلامی است.

گویا نیوز