به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۲۵، ۱۴۰۲

آزار آنلاین معترضانی که چشم‌شان را از دست داده‌اند و طرح شکایت قانونی آنها از ضاربان

 

از راست: ضحا موسوی، کیمیا زند، کوثر افتخاری و غزل رنجکش

شماری از آسیب‌دید‌گان چشمی و خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات اخیر همزمان با طرح موضوع شکایت قضایی، از سلسله فشارها و آزار آنلاین خبر داده‌اند.


کیمیا زند، غزل رنجکش و ضحا موسوی از جمله صدها آسیب‌دیده چشمی در اینستاگرام خود با انتشار پیام‌هایی از ارسال پیام‌های آزاردهنده پرده برداشته‌اند.


کیمیا که شبکیه چشمش بر اثر برخورد گلوله پینت‌بال آسیب‌ دیده از مخاطبانش در اینستاگرام پرسیده بود که در مورد طرح شکایت قضایی «اگر جای او باشند چه می‌‌کنند؟».


او پس از آن، چندین پیام آزاردهنده از جمله «تشویق به خودکشی» و زیر سئوال بردن آسیب‌دیدگی چشمش دریافت کرده است.


خانم زند ۲۶ ساله در واکنش به این پیام‌ها نوشته است «شاید گاهی مرا زخمی یا خسته ببینی اما هرگز مرا نمی‌بینی که جا زده باشم.»


کوثر افتخاری، بازیگر تئاتر که ویدیوی ساچمه خوردن چشمش در اعتراضات مهرماه ۱۴۰۱ در خیابان انقلاب تهران بسیاری را شوکه کرد، ۲۳ فروردین در اینستاگرامش موضوع طرح شکایت آسیب‌دیدگان چشمی اعتراضات را در میان مخاطبانش به نظرسنجی گذاشته بود.


او هم با حملات سایبری و آزار آنلاین مواجه شده است. خانم افتخاری که پیشتر در تئاتری با عنوان «قضات» به روی صحنه رفته و با یک چشم در نقش شخصیت مرد بازی کرد، در اینستاگرامش نوشته است: «زنگی که شکستید، ناقوس شده.»


غزل رنجکش، دانشجوی ۲۱ ساله‌ای که در اعتراضات بندرعباس یک چشمش را از دست داد هم در واکنش به انتشار گسترده توییت‌هایی که توجه افکار عمومی به او را زیر سئوال برده یا زخمی شدن او در اعتراضات را «شانسی و فاقد احترام» توصیف کرده بود، با اشاره به جزئیات شب حادثه و «آزار و اذیتها» نوشته که «هیچ انسانی سزاوار این درد و غم نیست. نگذارید کینه شما را به موجودی با قلب سنگی تبدیل کند.»

بی بی سی  فارسی