به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۳، ۱۴۰۲

واکنش‌ها‌ به خروج اسماعیلیون از گروه مهسا

 

خودشیفته‌های کوچک! 

خروج حامد اسماعیلیون یکی از مخالفان جمهوری اسلامی از “منشور همبستگی مهسا” در شامگاه جمعه اول اردیبهشت (۲۱ آوریل) غیرمنتظرانه بود. با این وجود بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی بحث‌های زیادی میان موافقان و مخالفان به راه انداخت.


بیانیه حامد اسماعیلیون با عنوان «گزارشی به مردم» در دو روز بعد از انتشار، تنها در توئیتر بیش از ۳ میلیون ۴۰۰ هرار بار خوانده و بیش از ۴۵۰۰ بار بازنشر شده است.


“منشورِ همبستگی و سازماندهی برای آزادی (مهسا)” که  “سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی در فرآیندی خشونت‌پرهیز و رسیدن به حکومتی سکولار دموکراتیک” را هدف خود قرار داده بود راه پر فراز و فرودی را طی کرده است. اما این منشور اکنون با خروج یکی از بنیان‌گذاران آن با چالش بزرگی مواجه شده است.


متن “منشور همبستگی مهسا” را حامد اسماعیلیون، نازنین بنیادی، رضا پهلوی، شیرین عبادی، مسیح علی‌نژاد و عبدالله مهتدی امضا کردند. تا کنون اعضای یاد شده واکنشی به کناره‌گیری اسماعیلیون نشان نداده‌اند.


با وجود آنکه هنوز بسیاری از شخصیت‌های سیاسی اپوزیسیون درباره خروج اسماعلیون اظهارنظر نکرده‌اند اما در میان کاربران موافق و مخالف بحث‌های زیادی را در توییتر برانگیخته است.


کاربری به نام مانا پیشنهاد کرده که اسماعیلیون حزب تاسیس کند تا اصناف داخل کشور هم تقویت شوند و از طریق او با هم ارتباط پیدا کنند.

 کاربری بنام “ارباب” انتقاد کرده است: «شماها دور یه میز هم نمی‌تونید بشینید چه برسه حکومت ائتلافی! بیچاره ملت ایران …»

کاربری به نام “عجیب‌زاده” هم نوشته است “از دیشب همه دارند به هم تبریک می‌گویند؛ حال یک عده از سر شعف و یک عده از لبریزیِ حرص”.


کاربر دیگری به نام “طاهیر قاسمی” درباره کناره‌گیری اسماعیلیون از “منشور مهسا” خواسته است که او توضیح دهد “اشکال کار از کی و کجا بود؟” این کاربر خواسته که اسماعیلیون به خاطر “ضربه‌ای که با این اشتباه” به انقلاب وارد کرده از مردم عذرخواهی کند.


کاربری به نام اردلان هم نوشته است ایده همبستگی برای انقلاب قطعا ایده درستی است و اینکه به این شکل جواب نداد اشکالی ندارد ولی اگر همبستگی حول یک هدف کوچک‌تر و مشخص‌تر مثل “اینترنت آزاد” باشد موثرتر خواهد بود.