به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۲۳، ۱۳۹۱

بي‌خبري از فاطمي روزنامه‌نگار

   اسد وفاپيشه
خيلي‌ها مي‌دانند و شايد خيلي‌ها هم ندانند؛ اما مفتخرم خدمت شما مخاطبان عزيز اعلام كنم: «دكتر «حسين فاطمي» اولين دكتر در رشته روزنامه‌نگاري ايراني است كه در ايام جواني در سال 1324 سه سال به تحصيل و دانش فن روزنامه‌نگاري در پاريس فرانسه پرداخت و بعد از آن به ايران بازگشت و روانه اصفهان شد.» اما افتخار اعلام اين خبر شايد اين همه با تاخير اين‌گونه نصيب شد كه چندي پيش فرصت مصاحبتي با استاد «هادي خانيكي» در جمعي فراهم شد.

در آن روز آقاي «خانيكي» اين را در جمع گفتند و خيلي از ما كه از اهالي جرايد، ژورنال و رسانه هستيم تا آن روز از اين مساله مطلع نبوديم؛ آنچنان كه انگشت به دهان مانده بوديم، متوجه شديم حتي دانشجويي در حوزه رسانه و ارتباطات پايان نامه خود را با اين موضوع پي گرفته است؛ دكتر «حسين فاطمي» در قامت يك روزنامه‌نگار.

2 رفيق «محمد مسعود» سردبير روزنامه «مرد امروز»، سردبير روزنامه‌هاي «ستاره»، «باختر»، «باختر امروز» و... اينها گوشه‌اي از فعاليت ژورناليستي دكتر «فاطمي» است. در بهمن ماه 1330 روزنامه «باختر امروز» مراسمي به مناسبت سالگرد شهادت «محمدمسعود» بر مزارش تشكيل داد و دكتر «فاطمي» ناطق مراسم بود كه به هنگام سخنراني مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بر اثر اين سوءقصد هشت ماه تحت عمل جراحي و درمان قرار گرفت. حالا شما قضاوت كنيد كه چرا دكتر «فاطمي» روزنامه‌نگار با اين همه سابقه درخشان در گنجه‌اي از خاطرات سياسي ايران همچنان پنهان است؟

3 باور كنيد به بهانه روز خبرنگار نيست كه اين مطلب نگاشته مي‌شود كه به خاطر احترام به مخاطب است. امروز كه شما اين سياهه را مي‌خوانيد روز خبرنگار خوانده مي‌شود، اما چرا نبايد سالروز تولد يا مرگ دكتر «فاطمي» به عنوان خبرنگار گرامي داشته شود؟ اين را هم شما قضاوت كنيد.