به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آبان ۱۷، ۱۳۹۱

ویدئوی گفت و گو با خواهر زندانی مقتول ستار بهشتی
جنایت در زندان، بروید قبر بخرید! 
صبح امروز از سوی پلیس امنیت از خانواده ستار بهشتی وبلاگ نویس منتقدی که از هفتم آبان ماه در بازداشت به سر می‌برد، خواسته شده است که فردا جهت گرفتن جنازه او به سردخانه کهریزک مراجعه کنند.

سحر بهشتی، خواهر ستار بهشتی در خصوص چگونگی با خبر شدن از مرگ برادرش به سایت ملی‑مذهبی می گوید: “دیروز آمده بودند شماره من و شوهرم را گرفتند. به من زنگ زدند گفتند به شوهرت بگو بیاید جلوی مترو فتح. شوهرم می گوید او را سوار یک ماشینی کرده اند که اصلا بیرون را نمی دیده است. اما آن آقایی که دیروز به من زنگ زد گفت به شوهرت بگو بیاید خیابان شریعتی نرسیده به معلم، خیابان سروش “پلیس امنیت تهران بزرگ فتا”؛ ظاهرا شوهرم را به همانجا برده‌اند. در آنجا به شوهرم می گویند ستار مریض بوده؟ شوهرم می گوید نه سالم سالم بود. بعد می گویند که ستار مرده و برو مادر و خواهرش را آماده کن و قبر تهیه کنید. فردا هماهنگ می کنیم تا به سردخانه کهریزک بیایید و جنازه پسرتان را بگیرید. وقتی شوهرم می‌پرسد علت مرگ چه بوده؟ اصلا این مدت جرمش چه بوده است؟ به او دستبند می زنند و به یک اتاقی می‌برند و به دهانش می‌زنند و می‌گویند خفه شو! اینجا فقط ما سوال می کنیم… حالا گفتند فردا مادرم شناسنامه ستار را ببرد نمی دانم اصلا می‌گذارند جنازه را ببینیم. پزشک قانونی هم که از خودشان است…”


سه شنبه، هفته گذشته عده ای با لباس شخصی بدون ارائه حکم وارد منزل شخصی ستار بهشتی می شوند و پس از تفتیش منزل این وبلاگ نویس؛ کامپیوتر و موبایل او را با خود به محل نامعلومی می‌برند. پس از چند روز اخباری مبنی بر انتقال ستار بهشتی با بدنی کبود و کتک خورده به بند ۳۵۰ منتشر می‌شود. خانواده ستار بهشتی پس از شنیدن این اخبار به مسئولین امنیتی مراجعه می کنند اما هیچ پاسخی به آنها داده نمی‌شود تا امروز خبر مرگ او را به آنها می‌دهند.

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی ماجرای حمله لباس شخصی ها به منزل و بازداشت پسرش و خبر مرگ او را چنین تعریف می کند: “سه شنبه چند نفر با لباس شخصی ریختند خانه، ستار و کامپیوتر و گوشی موبایلش را بردند. موبایلش را هم روشن گذاشته بودند تا برود روی پیغام گیر و پیامها را گوش کنند. وقتی پرسیدم شما حکم دارید؟ یکی از آنها کتش را بالا زد و اسلحه اش را نشان داد و گفت این هم حکم! موقعی که پرسیدم او را کجا می برید؟ من چطور از پسرم خبر بگیرم؟ گفتند ما خودمان با شما تماس می گیریم. بعد از این ماجرا همسایه ها گفتند که دیده اند که چند نفر لباس شخصی پیش از اینکه به خانه بریزند از ساعتها قبل بیرون پرسه می زدند و کشیک می دادند. بعد در این مدت به هرجایی ذهنم می رسید برای گرفتن خبری از ستار متوسل شدم، تا اینکه از طریق دوستان خبر ضرب و شتم ستار را در سایت ها شنیدم. امروز هم که می گویند بیایید جنازه اش را بگیرید. نه دادگاهی برای او تشکیل دادند، نه وکیلی داشته است، نه محاکمه شده است، نه اتهامی داشته وقتی می‌پرسیم چرا؟ چی شد؟! می گویند خفه شوید!”

بنا به گزارش سحام، ستار بهشتی یکی از فعالین مدنی در فضای مجازی و وبلاگ نویس و منتقد به سیاست های دولت بود که در سال های گذشته نیز سابقه دستگیری و محکومیت داشته است. این زندانی سیاسی، ۳۵ ساله و یک کارگر ساده است که در هنگام بازداشت نان آور خانواده اش بوده است.

مادر ستار بهشتی به فعالیتهای پسرش اشاره می کند و می گوید: “جرم پسرم فقط این بود که از درد مردم و اجتماع می گفت. از درد کارگران و فقر جامعه می نوشت. می گفت از پیاز کیلویی هزار و پانصد تومان فساد تولید می شود. مردم نان شب خود را از کجا بیاورند. پسرم کارگر بود و درد کارگرها را خوب می فهمید. خرجی بیار خانواده بود و عصای دست من بود. او را از خدا گرفتم به خدا دادم. خدا را شکر پسرم وطن پرست بود، نه وطن فروش! الان حال آن مادرانی را که عزیزشان را کشتند می فهمم دردشان درد من است. این آخری ها ناراحت نسرین ستوده بود و یک مقاله هم در مورد خانم ستوده نوشته بود که بگذارید بچه اش را ببیند….”

سحر با گریه و فریاد خاطرنشان می کند: “برادر من فوق لیسانس دردکشیدن در این اجتماع بود و فوق دیپلم آزادگی داشت. می خواست توی این مملکت انسان باقی بماند. سوال من این است در کجای دنیا یک شهروند را عمودی از خانه اش می برند و بعد از یک هفته می گویند بیایید افقی تحویلش بگیرید. حالا هم به ما می گویند مصاحبه نکنید اما نمی دانند اگر ما هم خفه شویم، خون برادر من مثل خون سیاوش جوشنده است در تاریخ ثبت می شود….”

ویدئوی گفت و گو با خواهر زندانی مقتول ستار بهشتی اینجا کلیک کنید