به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۰۴، ۱۳۹۱

نامه پزشکان بیمارستان به لاریجانی ها؛ اعتراض به تهدیدهای ماموران امنیتی

فاطمه هاشمی از گفته های مهدی هاشمی در ملاقات با پدر می گوید

فاطمه هاشمی فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام این خبر که برادرش مهدی هاشمی را دوباره برای چند ساعت و بی اطلاع خانواده به بیمارستان مدرس منتقل کرده اند، به ملاقات پدرش با مهدی پرداخته و می گوید:
مهدی گفته که این ها هیچی از من ندارند و هر چه هم که می گویند همه صحبت هایی که بوده دیگران علیه من کرده اند و فقط شفاهی بوده و سند و مدرکی ندارند.
افرادی که در مورد من صحبت هایی کرده بودند هم هیچ مدرکی ارائه نداده بودند.
 
دختر آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفتگو با کلمه با اشاره به نامه ی تعدادی از پزشکان بیمارستان دی به برادران لاریجانی و اعتراض آنها به شیوه ی رفتار ماموران می گوید: در این مدت چند تا نامه به دست ما رسید که پزشکان و پرستاران اعتراضاتی را داشتند. آنها مرتب اعتراض می کردند نسبت به رفتار بی ادبانه مامورانی که در بیمارستان بودند.

در بخشی از این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته آمده است: فشارها و تضییقات ماموران امنیتی که به طور گسترده در همه جای بیمارستان، اعم از اماکن تردد یا محیط های خصوصی و تخصصی همکاران، با آرایش نظامی و به طور مسلحانه حضور داشتند و از جمله حضور مستمر سه مامور مسلح در اتفاق بیمار، حداقل حقوق انسانی بیماران و خانواده های آنان که باید از آرامش برخورددار باشند، در تعارض بود. برخی تهدیدات نسبت به پزشکان معالج و دخالت نابه جای ماموران امنیتی در روند رسیدگی پزشکی نیز اختلال ایجاد می کرد.

گفتگوی کلمه با فاطمه هاشمی خواهر مهدی و فائزه هاشمی که این روزها در زندان اوین به سر می برند را با هم می خوانیم:

از آخرین وضعیت خواهر و برادرتان در زندان اوین بگویید.

فائزه که در زندان اوین و در بند زنان است و ما هر یکشنبه برای دیدارش می رویم. در مورد مهدی هم آخرین خبرم این است که روز دوشنبه و البته بدون اطلاع ما به بیمارستان مدرس اعزام شده است. ظاهرا هم فشار خونش بالا بوده و زمانی که از بیمارستان به حبس برگردانده شده در ادرارش خون بوده و خودشان هم آزمایش هایی در زندان انجام داده بودند و وقتی دیدند که وضعیت خوبی ندارد به بیمارستان مدرس بردند. و امروز هم با رییس بیمارستان مدرس صحبت کردم که اطلاعاتی از وضعیت درمانیش بگیرم، ایشان هم گفتند که من خبر ندارم و فقط ما شنیدیم که مهدی را آوردند توی این بیمارستان.

در خبرها آمده بود که آقای هاشمی با فرزندانشان ملاقات داشته اند، از روند این ملاقات و آنچه گذشت بگویید.

فردی از زندان با پدرم تماس گرفت و از ایشان خواست که برای ملاقات به زندان بروند. پدرم در این دو ماه بود یک بار مهدی را در بیمارستان دیده بود ولی فائزه را اصلا ندیده بودند. بعد از تماس پدرم مراجعه کردند و فائزه را جداگانه و مهدی را جداگانه ملاقات کردند. یعنی فائزه و مهدی همدیگر را ندیده بودند.

آیا ملاقات در حضور ماموران بوده است؟

نه در اتاق ملاقات تنها بودند و ماموران حضور نداشتند. البته با فائزه را دقیقا نمی دانم چون نپرسیدم ولی با مهدی را می دانم که تنها بودند.

آقای مهدی هاشمی از بازجویی های خود چه گفته اند؟

مهدی گفته که این ها هیچی از من ندارند و هر چه هم که می گویند همه صحبت هایی که بوده دیگران علیه من کرده اند و فقط شفاهی بوده و سند و مدرکی ندارند افرادی که در مورد من صحبت هایی کرده بودند هم هیچ مدرکی ارائه نداده بودند. مهدی هنوز هم در سلول انفرادی است و از مدتی که از بیمارستان به زندان بازگردانده شده فقط ۷ ساعت بازجویی داشته است.

فائزه هم برای پدرم از وضعیتش گفته و تاکید داشته که من ۶ ماه دوره ی محکومیتم را در زندان می مانم.

نامه ای از طرف پزشکان بیمارستان به برادران لاریجانی درباره ی وضعیت برادرتان به دست ما رسیده، دلیل نگارش این نامه چه بود؟

در این مدت چند تا نامه به دست ما رسید که پزشکان و پرستاران اعتراضاتی را داشتند. آن نامه را هم به یاسر داده بودند. البته در بیمارستان که ما بودیم مرتب اعتراض می کردند نسبت به رفتار بی ادبانه مامورانی که در بیمارستان بودند.

در پایان آیا نکته خاصی وجود دارد که لازم باشد خطاب به مقامات امنیتی یا مخاطبان کلمه بگویید؟

ما نگران حال عمومی مهدی و سلامتش هستیم. اینکه چه شده که او را به بیمارستان مدرس بردند و خانواده را هم در جریان نگذاشتند حتما مشکلی وجود داشته است. ما منتظر جواب هستیم.

متن نامه ی تعدادی از پزشکان بیمارستان دی به برادران لاریجانی که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

برادران ارجمند لاریجانی

با سلام این نامه را جمعی از پزشکان به محضر شما عزیزان نگاشته اند که به دور از تعلقات سیاسی، تنها انجام وظیفه خود بر اساس اصول اخلاقی و حرفه ای و ارائه خدمت به همه شهروندانی که از بیماری رنج می برند، می اندیشند.

از آنجا که برای ما روشن نبود، از آنچه بر ما و همکاران و محیط کارمان رفته است، به کجا باید شکوه برد، نامه را خطاب به همه شما گرامیان نوشته ایم:

آقای دکتر علی لاریجانی رییس قوه مقننه که طبق قانون اساسی، وضع قانون در عموم مسایل، تحقیق و تفحص در تمام امور کشور، مسئولیت در برابر تمام ملت به عنوان یک نماینده، پاسخگویی وزیران در برابر مجلس تحت ریاستش و نیز رسیدگی به شکایات در کمیسیون اصل نود، از اختصاصاتی است که اورا در برابر خدا، مردم، انقلاب در معرض پاسخگویی قرار می دهد.



آقای شیخ صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه که بازهم طبق قانون اساسی رسیدگی به تظلمات، تعدیات و شکایات، احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادیهای مشروع، نظارت بر حسن اجرای قوانین و بالاخره کشف جرم و تعقیب مجازات مجرمین جزئی از وظایف اوست که او بازهم در برابر خدا، مردم و انقلاب در معرض پاسخگویی قرار می دهد.

و آقای دکتر باقر لاریجانی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که بازهم طبق قانون اساسی به جانشینی وزیر در برابر رییس جمهور، مجلس و مردم مسئول است.

برادران محترم لاریجانی

بر اساس مناصب عالی که در نظام دارید و تباری که در ساختار قدرت از جایگاه ویژه ایی برخورد دار است و بنا بر مسئولیت مشترک خود در همه تصمیمات و اقدامات کنونی کشور و از همه بالاتر به عنوان شهروندان مسئول و بندگان خدا که به روز جزا اعتقاد دارید این نامه را به شما عالیجنابان نوشته ایم.

در تاریخ دوشنبه ۱۵ آبان اقای مهدی هاشمی را بر اساس تشخیص دکتر ایرج ناظری متخصص قلب از زندان اوین به بیمارستان دی منتقل کردند. کادر پزشکی و پرستاری و کارکنان بیمارستان بر اساس اصول حرفه ایی و اخلاق پزشکی، بدون توجه به وابستگی های خانوادگی و سیاسی بیمار در فضای رعب و تهدید به طور طبیعی وظایف خود را در ارائه خدمات درمانی انجام دادند. سر انجام هم در روز جمعه ۱۹ آبان، برخلاف تشخیص پزشکان معالج بیش از آنکه اجازه مرخصی به بیمار داده شود، علیرغم نیاز به ادامه اقدامات تشخیصی، درمانی و مراقبتی و بدون اطلاع بیمارستان و خانواده بیمار را از بیمارستان به طور مخفیانه به زندان منتقل کردند.

فشارها و تضییقات ماموران امنیتی که به طور گسترده در همه جای بیمارستان، اعم از اماکن تردد یا محیط های خصوصی و تخصصی همکاران، با آرایش نظامی و به طور مسلحانه حضور داشتند و از جمله حضور مستمر سه مامور مسلح در اتفاق بیمار، حداقل حقوق انسانی بیماران و خانواده های آنان که باید از آرامش برخورددار باشند، در تعارض بود. برخی تهدیدات نسبت به پزشکان معالج و دخالت نابه جای ماموران امنیتی در روند رسیدگی پزشکی نیز اختلال ایجاد می کرد.

ناچاریم تاکید کنیم که ماموران امنیتی از عدم فرار متهمی که با پای خود و علیرغم فشارها به کشور مراجعت و به قوه قضاییه شخصا مراجعه کرده و به زندان رفته است، اطمینان داشتند تمام تلاش آنان صرفا برای جلوگیری از تردد اعضای خانواده بیمار به محیط بیمارستان بود. تا در نتیجه آوازه بلند اجتماعی خود، مورد توجه افکار عمومی قرار نگیرد. در یک سخن انگیزه این مانور امینی صرفا سیاسی بوده و نه بیم فرار متهم که توجیه قضایی برای آن بتراشند. وانگهی حفاظت از متهم با چند مامور و بدون مزاحمت برای پزشکان و مراجعان و سرکشی به اتاقها و حریم خصوصی انان هم امکان پذیر بوده است.

ما اعلام می کنیم، مسوولیت عواقب ربایش بیمار تحت مراقبت خودمان که می بایست، اقدامات تشخیصی مکمل وی شنبه ۲۰ آبان انجام شود و آثار و خیمی که می تواند بر سلامت وی داشته باشد، بر عهده ماموران اقدام کننده و به دلیل مسئولیت های قوق الذکر متوجه همه شما عزیزان و مسئولان کشور است.

ما در محضر خدای متعال و مردم فهیم ایران شهادت می دهیم که حجت را بر مسئولان تمام کرده ایم تا به مسئولیت حرفه ای خود فرارغ از هیاهوی الوده سیاسی عمل کرده باشیم.

و کلام آخر آنکه بر اساس وظیفه الهی و اخلاقی خود این نامه را تقدیم کرده ایم. اما برای آنکه با فشار سیاسی مواجه نشویم، متاسفانه ناچار به عدم ذکر نام خود هستیم. اگر گوش شنوایی برای سخن حق وجود داشته باشد، چه فرقی می کند که گوینده آن سخن چه کسی باشد؟