به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۱۶، ۱۳۹۱

لیلا حاتمی داور جشنواره رم شد


جشنواره رم که از روز نهم نوامبر (١٩ آبان ماه) در این شهر تاریخی آغاز می شود، امسال هفتمین دوره اش را برگزار می کند و از نخستین سال سعی داشته که با جشنواره تثبیت شده ونیز که در واقع قدیمی ترین جشنواره سینمایی جهان است، رقابت کند.

لیلا حاتمی، بازیگر سینمای ایران به عنوان یکی از داوران بخش مسابقه جشنواره بین المللی فیلم رم انتخاب شد.

جشنواره رم که از روز نهم نوامبر (١٩ آبان ماه) در این شهر تاریخی آغاز می شود، امسال هفتمین دوره اش را برگزار می کند و از نخستین سال سعی داشته که با جشنواره تثبیت شده ونیز که در واقع قدیمی ترین جشنواره سینمایی جهان است، رقابت کند.

جف نیکولز، فیلمساز و فیلمنامه نویس آمریکایی که تنها سی و سه سال دارد و امسال با آخرین فیلم اش در بخش مسابقه کن شرکت کرد، ریاست هیات داوران جشنواره امسال را به عهده دارد.

علاوه بر لیلا حاتمی از ایران، پی جی هوگان فیلمساز استرالیایی، تیمور بکمامبتوف، فیلمساز و تهیه کننده از قزاقستان و روسیه، والنتینا چروی بازیگر ایتالیایی، کریس فوجیوارا منتقد فیلم و مدیر جشنواره ادینبورگ اهل آمریکا و ادگاردو کوزارینسکی نویسنده و کارگردان آرژانتینی، داوری بخش مسابقه جشنواره امسال را به عهده دارند.

این داوران جایزه های بهترین فیلم، بهترین کارگردان، جایزه هیات داوران، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر مرد و جایزه های استعداد بازیگری، دستاورد تکنیکی و بهترین فیلمنامه را اهدا خواهند کرد. جشنواره رم تنها پانزده فیلم را برای بخش مسابقه خود انتخاب می کند و سعی دارد با گزینش فیلم هایی که برای اولین بار در جهان در این جشنواره به نمایش در می آیند( همچون کن و ونیز و برلین) بر اهمیت و اعتبار این بخش بیافزاید.

"نگاه اجمالی به درون چارلز سوان سوم" ساخته رومن کوپولا از آمریکا با بازی چارلی شین و بیل مورای و "درس های شیطان" ساخته تاکشی میکه فیلمساز ژاپنی از جمله فیلم های مطرح بخش مسابقه جشنواره امسال هستند.

الکسی فدورچنکو که با فیلم تحسین برانگیز "ارواح آرام "در جشنواره ونیز درخشیده بود، امسال با فیلم تازه‌اش با عنوان "عروسان بهشتی دریاهای منطقه جنگی" در بخش مسابقه جشنواره رم حضور دارد.

علی چشم های آبی دارد(کلودیو جیووانسی- ایتالیا)، فریاد و تابستان(پائولو فرانچی- ایتالیا)، ایکسیانا(یورف اسکولیموفسکی- لهستان)، هرگز نمیر(انریکو ریورو- مکزیک)، دست در دست(والری دونزلی- فرانسه)، دختر مارفا(لری کلارک- آمریکا)، زندگی مهمانخانه ای(گابریل و آلن پولسکی، آمریکا)، تو، من و ما(ژاگ دیون- فرانسه)، بازگشت ابدی(کیرا موراتوا- اوکراین) و چهره دیگری(پاپی کورسیکاتو، ایتالیا) دیگر فیلم های اعلام شده بخش مسابقه هستند.

دو فیلم اعلام نشده بخش مسابقه به عنوان "سورپریز" جشنواره بعداً معرفی خواهند شد.

فیلم تازه مرجان ساتراپیمرجان ساتراپی که با دو فیلم پیشین خود، "پرسپولیس" و "مرغ و خورش آلو" در جشنواره های کن و ونیز شرکت کرده بود، این بار با فیلمی به نام "گروه ژوتا" در بخش خارج از مسابقه جشنواره رم حضور دارد. در این فیلم محصول فرانسه، خود ساتراپی، ماتیاس ریپا، استپان روشه و علی مفاخری بازی می کنند.

آخرین فیلم والتر هیل با نام "گلوله ای برای سر" با بازی سیلوستر استالونه در بخش خارج از مسابقه به نمایش در می آید.

"دیوانه آخرین" فیلم پی جی هوگان (عضو هیات داوران امسال) از دیگر فیلم های بخش خارج از مسابقه است.

فیلم تازه پیتر گریناوی با عنوان "گولتزیوس و کمپانی پلیکان" و همین طور تازه ترین ساخته مایک فیگیس با نام "توقف بی ایمانی" از جمله دیگر فیلم های بخش های غیر مسابقه ای جشنواره رم هستند.

فیلم های افتتاحیه و اختتامیه"در انتظار دریا" ساخته بختیار خودوج نظراف فیلمساز تاجیکستانی به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره رم انتخاب شده است.

این فیلم داستان دو دوست را در یک روستا روایت می کند که با وارد شدن یک زن به میان آنها، همه چیز تغییر می کند.

"اسلحه‌ای در هر دست" ساخته سسک گای، فیلمساز کاتالان، فیلم اختتامیه جشنواره است که در تاریخ هفدهم نوامبر به نمایش درخواهد آمد.

سال گذشته مریم کشاورز فیلمساز ایرانی،آمریکایی که با فیلم "شرایط" در بخش خارج از مسابقه جشنواره رم حضور داشت، جایزه ویژه استعداد نوظهور را از آن خود کرد.