به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۰۶، ۱۳۹۱

لری هگمن، بازیگر سریال "دالاس" درگذشت

لری هگمن، با ایفای نقش مرد ثروتمندی به نام "جی آر یوینگ" در سریال آمریکایی "دالاس" به شهرتی جهانی دست یافت.
هگمن در این سریال تلویزیونی که نمایش نخستین مجموعه‌اش در سال ۱۹۷۸ آغاز شد، تمول و پای‌بندی به خانواده که در آن دوران در جامعه‌ی آمریکا به عنوان "ارزش‌های مثبت اجتماعی" مطرح بود را نمایندگی می‌کرد.

این مرد سنگ‌دل که صاحب یک کمپانی نفت بود، از هیچ ترفندی برای دستیابی به قدرت اقتصادی فروگذار نمی‌کرد و در راه رسیدن به مقاصد قدرت‌طلبانه‌ی خود، از
   قربانی کردن حتی نزدیک‌ترین افراد خانواده‌اش هم ابایی نداشت. برادر خوش‌قلب و وفادار او، بابی، یکی از نخستین قربانی‌های "جی آر یوینگ" در این مجموعه‌ی تلویزیونی بود.

نویسندگان "دالاس"، روایت داستان موفقیت‌ها و شکست‌ها، عشق‌ها و خیانت‌ها، نیرنگ‌ها، توطئه‌ها و ساده‌دلی‌های افراد این خانواده‌‌ی ثروتمند را تا ۳۵۰ برنامه‌ی مستقل که تا سال ۱۹۹۱ در آمریکا پخش می‌شد، ادامه دادند. در آخرین بخش‌های این سریال، لری هگمن، هم‌چنان در نقش یک "نفت‌خوار فاسد" ظاهر می‌شد.

روزنامه‌ی "دالاس مورنینگ نیوز" در مقاله‌ای که خبر مرگ این بازیگر کهنه‌کار را منتشر کرد، در باره‌ی سال‌های واپسین فعالیت‌های او نوشت: «لری، با از سرگیری تولید مجدد دالاس"، دوباره به آغوش خانواده‌ی هنری سریالی که در آن نقشی فراموش‌نشدنی بازی کرده بود، بازگشت.»

خانواده‌ی هگمن در بیانیه‌ا‌ی که به مناسبت درگذشت او منتشر ساختند، مرگ لری هگمن را "در میان جمع دوستان و بستگانش، آرام و همان گونه که خود آرزو داشت"، توصیف کردند. این هنرپیشه‌ی پرآوازه که به گفته‌ی دوستانش بر خلاف نقش خود مردی مهربان و خوش‌قلب بود، سال پیش اعلام کرده بود که به بیماری سرطان مبتلا شده است.

لری هگمن در ۲۱ سپتامبر ۱۹۳۱ در ایالت تگزاس به دنیا آمد. مادرش، ماری مارتین، هنرپیشه و پدرش، وکیل دادگستری بود. هگمن نخستین نقش‌های خود را در فیلم‌هایی که با مادر خود ظاهر می‌شد، ایفا کرد.

او در آغاز دهه‌ی ۱۹۶۰ به هالیوود رفت و با بازی در نقش فضانوردی به نام تونی نلسون در سریال تلویزیونی "افسونگر" به شهرت رسید.

نلسون در آغاز این سریال به یک "پری" که در "چراغ جادو" محبوس بوده، دل می‌بازد و سرانجام با او ازدواج می‌کند. این مجموعه‌ی تلویزیونی که نخستین بخش آن در ۱۸ سپتامبر ۱۹۶۵ در آمریکا پخش شد، در ۱۳۹ قسمت، داستان زندگی پرماجرای این زوج خوشبخت را بازگو می‌کند.

خانواده‌ی دالاس در کنار "جی آر یوینگ" (لری هگمن ـ با کلاه)

لری هگمن، در سریال‌های تلویزیونی دیگری هم، در نقش‌های گوناگون بازی کرده است؛ "کدبانوهای وامانده" و "خیابان‌های سانفرانسیسکو" از جمله‌ی این مجموعه‌هاست. وی قرار بود در دوره‌ی جدید سریال "دالاس" که تولید آن در سال‌ آینده برنامه‌ریزی شده بود، ایفای نقش کند.

به گزارش دویچه‌وله؛ هگمن از منتقدان تشدید گرایش‌های راستگرایی و محافظه‌کاری در جامعه و سیاست آمریکا بود. او به سیاست‌های دولت جرج دبلیو بوش اعتراض داشت و بر خلاف گذشته که از همه روسای جمهور آمریکا انتقاد می‌کرد، از در حمایت از اوباما درآمد. هگمن در مزرعه‌اش بزرگترین دستگاه تولید انرژی با نور خورشید در آمریکا را نصب کرده بود و با استفاده از محبوبیتش برای رواج این گونه انرژی تبلیغ می‌کرد.

برگرفته از آفتاب