به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۱۳، ۱۳۹۱

مرجان ساتراپی و حضور پر رنگش در ماه های جاری
در صحنه های مختلف
  نوشتۀ  شهلا رستمی
ده اثر مرجان ساتراپی در نمایشگاهی شرکت داده شده است که در کهن ترین مغازه بزرگ جهان "بو مارشه" در پاریس، به مناسبت 160 امین سالگرد تأسیس آن بر پا می شود.

این آثار مرجان ساتراپی که ما را به کارهای سیاه و سفید و سبک خاص او عادت داده بود، بسیار متفاوت است و نه تنها رنگ در آنها دیده می شود بلکه تک تک آنها به شکل مستقل عمل می کند و برای قصه گوئی نیست. در همه این تابلو ها که محور اصلی اش را "کاترین دونو" هنرپیشه فرانسوی تشکیل می دهد، تلاش شده تصویر وی در پیوند با فعالیت فروشگاه بزرگ "بومارشه" داده شود.

از مرجان ساتراپی پرسیدم این تغییر سبک، ویابهتر بگوئیم گسترده تر کردن دامنه سبک پیشین، آیا به دلیل محوریت "کاترین دونو" انجام گرفت یا خود فروشگاه بزرگ "بومارشه؟

مرجان ساتراپی به این اشاره می کند که به ویژه در فرانسه همیشه می خواهند یک هنرمند را در سبکی که با آن معروف شده نگهدارند...

همانگونه که در آغاز گفته شد مرجان ساتراپی طی این ماهها بسیار مشغول است.

پبش تر، به مناسبت فستیوال "راک بر روی رودخانه سن" که در روزهای 24 تا 26 اوت برگزار شد، کار او در نمایشگاهی که از آفیش های شماری گرافیست و هنرمند در محل برگزاری این فستیوال، پارک "سن کلو" بر پا شد، شرکت داشت. متروی پاریس نیز، یکی از کارهای مر جان ساتراپی را، در پیوند با موسیقی راک و فستیوال یاد شده، در یکی از ایستگاههای خود به نام "دوروک" همراه با آفیش های هنرمندان مهم ، نصب کرد .

به زودی نمایشگاهی از آثار تازه او را در گالری "ژروم دو نوارمو" خواهیم دید که هم اکنون میزبان آثار شیرین نشاط است.

برگرفته از رادیو فرانسه