به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آبان ۱۷، ۱۳۹۱

عباس امیر انتظام برنده جایزه حقوق بشر کانادا شد
همواره تلاش کرده ام برای هم میهنانم مفید باشم
مرکز بین المللی حقوق بشر در کانادا (ICHR) امسال جایزه حقوق بشر خود را به عباس امیر انتظام قدیمی ترین زندانی سیاسی ایرانی به دلیل تلاش های او در حمایت از حقوق بشر اعطا کرد.

مرکز بین المللی حقوق بشر در کانادا امروز در خبری اعلام کرد که مهندس عباس امیرانتظام به دلیل مقاومت در برابر ناقضان حقوق بشر و تلاش برای احقاق حقوق مردم برنده جایزه حقوق بشر سال ۲۰۱۲ این سازمان شد.
در جریان مراسم اعطای جایزه و گردهمایی سالانه مرکز بین المللی حقوق بشر در کانادا خانم نازنین افشین جم، آروین کاتلر وزیر سابق دادگستری کانادا، مارک آرنولد وکیل بین المللی حقوق بشر و اردشیر زارع زاده و تعدادی دیگر از فعالان حقوق بشر سخنرانی کردند. همچنین در ابتدای مراسم از نسرین ستوده قدردانی بعمل آمد.

مهندس عباس امیر انتظام معاون نخست‌وزیر در دولت موقت مهدی بازرگان و نخستین و قدیمی‌ترین زندانی سیاسی پس از انقلاب ایران به‌شمار می‌رود که از تاریخ ۲۸ آذر ماه ۱۳۵۸ به حبس کشیده شد.
اردشیر زارع زاده مدیر اجرائی مرکز بین المللی حقوق بشر این جایزه را تقدیر از آقای امیرانتظام عنوان می کند و می گوید مهندس امیرانتظام سمبل مقاومت در برابر دیکتاتوری است چراکه در برابر درخواست آنها برای نوشتن عفونامه فریاد زد که باید در دادگاهی علنی محاکمه شود تا بی گناهی او به اثبات برسد. امیرانتظام نه تنها با این اقدام درس شجاعت به مدافعان حقوق بشر داد بلکه گفتمان حقوق بشر را وارد عرصه فعالیت های مدنی کرد.

مهندس امیرانتظام در پیامی به مراسم اعطای جایزه نوشته است:
 “همواره در تلاش بوده ام که بتوانم برای هم میهنانم و جامعه بشری مفید باشم و با وجود سخت‌ترین فشارها که در طول این ۳ دهه گذشته متحمل شده‌ام لحظه‌ای از این تفکر فاصله نگرفتم و در هر زمان و امکان مناسب سعی‌ کرده‌ام مشکلات و مخاطرتی که کشور عزیزمان ایران را تهدید می‌کند با هم میهنانم در میان بگذارم و راه حل‌های مناسب را به آنها پیشنهاد دهم.
در این راستا طرح‌ها و مقالات : رفراندوم چرا و چگونه ؟، پیش به سوی آزادی، اصل میثاق ملی‌ ایرانیان برای شکل دهی‌ حکومت دمکراتیک، گام به گام به سوی اجرای میثاق ملی‌ و گام به گام به سوی کنگره ملی‌ ایرانیان را برای خروج از بحران به هم میهنانم پیشنهاد داده ام.”