به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۲۶، ۱۳۹۱

كنگره حزب كمونيست پايان يافت
انتخاب رييس جمهور جديد چين
نخبگان كمونيست چين براي انتخاب نسل جديدي از رهبران در فرآيندي كه مي‌توان آن را از يك سو نمايشي عمومي و از سوي ديگر به نمايش گذاشتن پشت‌پرده سياسي قلمداد كرد، جلسه‌يي برگزار كردند. در مركز نمايش كنگره حزب كمونيست، هجدهمين گردهمايي حزب پايان يافت و به عنوان يك حادثه و رويدادي تاريخي به ثبت رسيد. تصميمات مهم توسط رهبران فعلي و بازنشسته اتخاذ شد، اين رهبران درباره چانه‌زني‌هايي كه از سال‌ها پيش آغاز شده بود تصميماتي مهم اتخاذ كرده و به خيال خود آنها را حل و فصل كردند. نحوه عملكرد كاري كنگره حزب كمونيست از اين قرار است:

نمايندگان

انتخاب نمايندگان كنگره از ماه‌ها پيش با توصيه‌هايي كه به وسيله 82 عضو كنگره مطرح شده بود آغاز شد. اين نمايندگان براي بار دوم تاييد و دوباره مورد راي‌گيري قرار گرفتند. در عمل اين انتخاب از طريق بخش پرسنلي حزب كنترل مي‌شود. آنها يك اتاق رهبري براي اطمينان از قدرت و حمايت كليدي ايجاد مي‌كنند. رييس‌جمهور هو جين تائو، كسي كه از مقام دبيركل حزب بازنشسته شده است، نماينده استان جيانگ سو است؛ جايي كه او در آن رشد كرده وليكن براي چهار دهه در آن زندگي نكرده است. بيش از 2268 نماينده انتخاب شدند كه اين امر صرفا نشان دهنده آن است كه كنگره به شكلي نمايندگي اداره مي‌شود. رييس‌جمهور بازنشسته، جيانگ زمين، يك دلال قدرت به عنوان يك نماينده ويژه دعوت شد. حضور او نشانه‌يي از تداوم تاثيراتش در چانه‌زني‌هاي مربوط به رهبر آينده چين است.

كنگره

بيش از هفت روز كميته مركزي منتخب كنگره برنامه سياسي حزب را تدوين كرده و نام 376 عضو كامل و اعضاي بدون حق راي جايگزين، به ترتيب از رده‌هاي بالاي حزب، حكومت و ارتش را مطرح كرد. كنگره همچنين از يك آژانس ديده‌بان داخلي نيز نام مي‌برد. با وجود تمايلات افراد قدرتمند در تعيين نتايج، به نظر مي‌رسد اين اتاق صرفا جايي براي مخالفت با مسائل حاشيه‌يي است. شي جين‌پينگ، معاون رييس‌جمهور كسي كه انتظار مي‌رود جايگزين هو به عنوان رييس حزب شود در سال 1997 به صورتي عريان آنچه را كه به عنوان حق راي عليه خويشاوندان و افراد منتسب وجود دارد در كميته مقرر كرد. پدر او به عنوان يكي از روساي انقلابيون شناخته شده است.

رهبري

پس از پايان كنگره، كميته مركزي براي انتخاب اعضاي دفتر سياسي تشكيل جلسه مي‌دهد. اعضا در حدود بيست و پنج عضو هستند و در ميان آن كميته سياسي در راس قدرت است. كميته مستقر كنوني، داراي 9 عضو است، هرچند كه فعالان علمي مرتبط به حزب اعلام كرده‌اند كه اين تعداد ممكن است به هفت نفر نيز كاهش يابد. به نظر مي‌رسد دو عضوي كه كنار گذاشته مي‌شوند، شي و معاون نخست‌وزير لي ككيانگ است؛ كسي كه انتظار مي‌رود به عنوان نخست وزير از او نام برده شود. كميته مركزي همچنين اعضاي كميسيون حزب را تعيين مي‌كنند، كساني كه بر ارتش نظارت دارند. پرسش حياتي آن است كه آيا هو به عنوان رييس كميسيون ارتش باقي مي‌ماند. يك ژنرال ارشد ارتش در پاسخ به اين سوال مي‌گويد، نه.

پشت‌پرده

انتخاب رهبران جديد چين در بردارنده چانه‌زني‌هايي است كه بر مبناي آن تلاش مي‌شود تعادل جناح‌ها و گروه‌هاي ذي‌نفع در حزب برقرار شود. دو نفر از رهبران آينده، شي و هو براي مدت پنج سال پيش تدهين شده بودند. بوشيلا يك سياستمدار مردمي ديده مي‌شد به عنوان ستاره‌يي در حال رشد. او پس از ماجراي قتل تاجر انگليسي، در سرازيري قدرت قرار گرفت. او در انتظار محاكمه و تعيين سرنوشت رهبري خود بود. قدرت هو، متحد او نيز پس از مرگ پسرش در يك تصادف تضعيف شد. حال چگونه اين دو فرد با قدرت ضعيف خود مي‌خواهند براي كسب رهبري جديد عمل كنند.

نقش‌هاي پنهان

چين به مانند بسياري از حكومت‌هاي كمونيستي داراي تاريخچه‌يي از قانون‌شكني و قدرت يافتن رهبران غيرقابل پيش‌بيني است. رهبران حزب، شرايط سني و محدوديت‌هايي را براي انتقال قدرت مقرر كردند. بر اساس اين شرايط روساي حزب تنها به مدت دو دوره پنج ساله مي‌توانند اعمال قدرت كنند، اين در حالي است كه رهبران 68 ساله يا مسن‌تر در كنگره كنوني خود را براي رهبري آينده چين آماده مي‌كنند.