به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۲۸، ۱۳۹۵

شمار دستگیر شدگان در ترکیه به ۶۰۰۰ نفر افزایش یافت



دولت ترکیه اعلام کرد که کودتا به طور کامل شکست خورده است. دولت این کشور اکنون فعالیت‌های خود را علیه مقامات قضایی و ارتش متمرکز کرده است. نگرانی از محدودیت حقوق دمکراتیک در ترکیه افزایش یافته است.


ده‌ها هزار نفر عصر شنبه تا صبح یکشنبه (۲۷ تیر / ۱۷ ژوئیه) در شهرهای ترکیه بیدار ماندند و در خیابان‌ها به پایکوبی پرداختند و شکست کودتا را جشن گرفتند. به گزارش خبرگزاری آلمان میدان تقسیم استانبول در دست شهروندان هوادار دولت قرار دارد و بسیاری در این میدان با در دست داشتن پرچم ترکیه شعار "الله اکبر" سرداده‌اند.


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرده است که کودتاگران باید به شدت مجازات شوند. او حتی از مجازات اعدام برای آنها سخن به میان آورده است. مقامات دولتی از راه "اس ام اس" از مردم خواسته بودند میدان‌های شهرها را در کنترل خود داشته باشند و به کودتاگران اجازه نزدیک شدن به این میدان‌ها را ندهند.
به گزارش خبرگزاری آلمان طبق آمار رسمی ترکیه ۲۶۵ نفر در جریان کودتای نافرجام در این کشور کشته شدند. ۱۶۱ نفر از کشتگان ماموران امنیتی یا غیرنظامی بوده‌اند و ۱۰۴ تن دیگر نیز به جبهه کودتاگران و حامیان آن‌ها تعلق داشته‌اند.
دستگیری ۶۰۰۰ نفرشبکه تلویزیونی آلمان "اِن تِ فا" به نقل از بکیر بوزداق، وزیر دادگستری ترکیه خبر داد که "تحقیقات قضایی ادامه دارد." گفته می‌شود تاکنون شش هزار نفر در ارتباط با کودتا در این کشور دستگیر شده‌اند.
دولت ترکیه اعلام کرده تاکنون شمار نظامیان دستگیر شده در ارتباط با کودتای اخیر این کشور ۳۰۰۰ نفر بوده‌اند. در میان این افراد از سربازان عادی تا مقامات عالی‌رتبه نظامی وجود دارند. ۲۷۰۰ قاضی یا دادستان این کشور نیز از کار برکنار شده‌اند.
رونق اتهام‌زنی
اجرای فرمان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای "پاک‌سازی ارتش و قوه قضائیه" همچنان ادامه دارد. اردوغان فتح‌الله گولن، واعظ تبعیدی به آمریکا را به عنوان دشمن شماره یک دولت و مقصر اصلی در کودتا نام برده است.
رئیس جمهوری ترکیه در این باره مقابل هواداران‌اش گفت "آنها برای این خیانت قیمت گزافی پرداخت خواهند کرد." او در ادامه تاکید کرد که نمایندگان پارلمان ترکیه باید در باره اجرای مجازات اعدام تصمیم‌گیری کنند. او گفت: «احتیاجی به گرفتن مجوز برای اجرای این کار نداریم.»
گولن که از سال ۱۹۹۹ در ایالت پنسیلوانیا ساکن است، تمامی اتهامات وارده به خود را رد کرده و اعلام کرده که هیچ‌گونه دخالتی در کودتا علیه اردوغان نداشته است. گولن ۷۵ ساله روز شنبه (۱۶ ژوئیه) در گفت‌وگویی با روزنامه "نیویورک تایمز" در این باره سخن گفت.
فتح‌الله گولن در این گفت‌وگو احتمال دست داشتن شخص اردوغان در این کودتا را مطرح کرده و گفته است: «برخی از رهبران (سیاسی) برای افزایش قدرت خود دست به سوءقصدهای جعلی می‌زنند. چنین افرادی ممکن است دست به چنین سناریوهایی بزنند.»
رسانه‌های محلی ترکیه اعلام کرده‌اند که فرمان دستگیری ۱۴۰ قاضی و دادستان ترکیه صادر شده است. رسانه‌های عصر شنبه در ترکیه در این باره گزارش داده‌اند که اتهام این افراد شرکت در سازمانی تروریستی اعلام شده است.
ادامه نگرانی‌ها از محدودیت آزادی‌های دمکراتیک در ترکیه
ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه، روز یکشنبه (۲۷ تیر / ۱۷ ژوئیه) گفت که شکست کودتا در ترکیه نباید دولت این کشور را به دورزدن اصول دمکراتیک در این کشور ترغیب کند.
دویچه وله