به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۰۵، ۱۳۹۵

سخنرانی ترامپ خطاب به اکثریت خاموش

دونالد ترامپ در نطق جنجالي خود چه گفت 

حفظ منافع آمريكا

دونالد ترامپ، میلیاردر آمریکایی که مالک مسکن و مستغلات بسیاری است و تاکنون هیچ مقام سیاسی‌اي را برعهده نداشته است، در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی حزب جمهوری‌خواه گفت در صورت انتخاب‌شدن به طور قاطع منافع آمریکا را ورای همه اولویت‌های دیگر، قرار خواهد داد: «شعار ما آمریکا و منافع آن است نه جهانی‌کردن اقتصاد، زیرا در غیراین‌صورت ملت‌های دیگر متناسب با شأن آمریکا به آن احترام نخواهند گذاشت». او البته پیشنهاد مشخصی در این رابطه ارائه نکرد.

بازگشت به صحنه بين‌المللي
ترامپ خطاب به «مورد تبعیض‌ واقع‌شده‌ها، به حاشیه‌‌رانده‌شده‌ها و ناامیدها» گفت: «من صدای شما هستم». او رقیب خود، هیلاری کلینتون را متهم کرد عروسک رسانه‌ها و محافل اقتصادی و حامیان مالی خود است و «در پس‌پرده آنها هستند که کلینتون را هدایت می‌کنند». او دوران کلینتون در وزارت امور خارجه آمریکا را سال‌های ناکارآمدی توصیف کرد و این دوران را برای آمریکا دوران «مرگ، تخریب و ضعف» دانست: «سال ۲۰۰۹ که کلینتون وزیر خارجه آمریکا شد از داعش و «دولت اسلامی» خبری نبود، لیبی با ما همکاری می‌‌کرد، مصر در آرامش بود و خشونت در عراق رو به کاهش می‌رفت، ایران زیر فشار تحریم‌ها بود و سوریه نیز در کنترل بود و این همه را کلینتون نابود کرد. کلینتون مسئول قدرت‌گیری داعش است. لیبی امروز به ویرانه‌ای بدل شده، مصر به اجبار در کنترل یک حکومت نظامی است، عراق گرفتار آشوب و هرج‌ومرج است و قرارداد هسته‌اي با ایران باید برچیده شود». او افزود: «وقت آن رسیده که به جهان نشان دهیم آمریکا دوباره به صحنه بین‌المللی بازگشته است، بهتر و قوی‌تر از هر زمان دیگری».
تنها ناجي
ترامپ با حمله به الیت سیاسی و رسانه‌های آمریکا گفت مردم نباید هیچ‌گاه به نخبگان و سیاست‌مداران و رسانه‌هایی اعتماد کنند که به دنبال حفظ نظام فرتوت کنونی هستند. او مدعی شد پا به میدان سیاست گذاشته تا «قدرتمندان دیگر نتوانند به انسان‌هایی که قدرت دفاع از خویش را ندارند همچنان تهاجم کنند». او با اشاره به موفقیت‌های شخصی‌اش در عرصه اقتصادی افزود: «هیچ‌کس بهتر از من این نظام را نمی‌شناسد و من تنها کسی هستم که می‌توانم آن را مرمت کنم». نامزد جمهوری‌خواهان، کلینتون را متهم کرد از حامیان قراردادهای بد اقتصادی برای آمریکا بوده؛ قراردادهایی که «موجب ازبین‌رفتن صدها هزار فرصت شغلی در آمریکا و تخریب شهرها شده ‌است». ترامپ گفت: «من میلیاردها دلار درآمد داشته‌ام و حالا می‌خواهم کشور شما را ثروتمند کنم. من قراردادهای تجاری بد میان آمریکا و سایر کشورها را به قرارداد خوب بدل خواهم کرد. ما هیچ‌گاه قراردادهای بد را امضا نخواهیم کرد. منافع آمریکا بالاتر از هر چیز دیگری است».
سخنان ضدايراني ميلياردر نيويوركي
او در سخنرانی طولانی خود که بیش از یک ساعت طول کشید، چندین مرتبه به ایران اشاره کرد و گفت: «همه یادمان هست هنگامی‌که تفنگ‌داران دریایی ما مجبور شدند به زور اسلحه جلوی ايراني‌ها زانو بزنند. این درست قبل از امضای توافقی با ایران بود که ١٥٠ میلیارد دلار به ایران رساند اما هیچ چیزی نصیب ما نشد. این یکی از بدترین توافق‌ها بود که تاکنون انجام شده است». ترامپ سیاست خارجی آمریکا را «شکست‌خورده» توصیف کرد و افزود: «باید این سیاست را عوض کنیم. لازم است با متحدان‌مان علیه داعش سریعا اقدام کنیم». اين سخنان ضدايراني در حالي مطرح مي‌شود كه در سندي که در روز نخست گردهمایی بزرگ جمهوری‌خواهان به تصویب رسید، درباره‌ توافق هسته‌ای ایران آمده است: ما توافق کابینه اوباما با ایران برای لغو تحریم‌های بین‌المللی و عرضه صدها میلیارد دلار به این کشور را، یک توافق شخصی بین رئیس‌جمهور و شریکان مذاکره‌کننده‌اش و غیرالزام‌آور برای رئیس‌جمهور بعدی قلمداد نمی‌کنیم. این سند تصریح می‌کند: یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه به این توافق هسته‌ای محدود نخواهد شد. ما باید در مواجهه با وضعیتی که به‌شدت امنیت، منافع و بقای دوستان‌مان را تهدید می‌کند، همه گزینه‌ها را حفظ کنیم.
ستايش اردوغان
دونالد ترامپ جمهوری‌خواه همچنین در مصاحبه‌اش با نيويورك‌تايمز، با اشاره به ترکیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری این کشور را ستود و گفت: اعتبار زیادی برای او قائل هستم. برخی می‌گویند کودتای ترکیه برنامه‌ریزی‌شده بود اما من این‌طور فکر نمی‌کنم. ترامپ در پاسخ به این سؤال که «آیا اردوغان از کودتا برای پاکسازی دشمنان سیاسی خود سوءاستفاده می‌کند یا خیر»؟ از رهبر ترکیه نخواست که قوانین را رعایت کرده یا به استانداردهای غربی درباره عدالت پایبند باشد و گفت: زمانی که جهان می‌بیند «آمریکا چقدر بد است» و ما داریم همچنان درباره آزادی‌های مدنی صحبت می‌کنیم، گمان نمی‌کنم که پیام‌رسان خوبی باشیم. او همچنین در جریان مصاحبه‌اش، تعهد به دفاع اتوماتیک از متحدان ناتو، در صورت وقوع حمله را زیر سؤال برد و گفت اول به مشارکت آن کشورها در ائتلاف ناتو نگاهی خواهد انداخت.
شرق