به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۲۴، ۱۳۹۵

مادر نرگس محمدی: آقای رییس جمهور به مسأله دخترم رسیدگی کنید

ادامه اعتصاب غذا و وخیم‌تر شدن حال نرگس محمدی 
متن نامه مادر نرگس محمدی به رییس جمهوری که در تاریخ ۲۲ تیر ماه ۱۳۹۵ منتشر شده، به شرح زیر است:

جناب آقای روحانی
من مادر نرگس محمدی هستم که اکنون در زندان اوین و در اعتصاب غذا به سر می‌برد. دختر زندانی من یک سال است که از شنیدن صدای کودکانش محروم است. کودکانی که خردسال هستند و در غربت به همراه پدرشان زندگی می‌کنند و دل‌های کوچکشان برای شنیدن صدای مادر بی‌تاب است. نوشتن این نامه برای من آسان نیست. زنی ۶۴ ساله‌ام که دوران پیش از انقلاب را خوب به‌خاطر دارم. پدرم، مرحوم بازرگان از بازاریان شناخته شده شهر بود و برادرم و خواهر‌زاده‌هایم مبارزان و فعالان سیاسی بودند. هنوز زندان‌های برادرم وشکنجه‌هایش را خوب به‌خاطر دارم. هنوز اشک‌های لرزان مادرم را که در پی علی جانش می‌دوید را به‌خاطر دارم. اکنون من به‌سان همان مادر، پای در جای پای او گذاشته‌ام. در این سرزمین مادر بودن جرم بزرگی است. چرا که دخترم هم در اعتراض به انکار مادرانگی خود و هم‌بندانش حتی از غذا خوردن هم دست کشیده است. از زمانی‌که دخترم را به زندان افکنده‌اند، به‌دلیل بیماری‌ام و پیری پدر نرگس، فقط سه بار به دیدن دخترم رفته‌ایم و اجازه نمی‌دهند حتی دخترم با تلفن با من صحبت کند. سال‌های گذشته، راه‌های زندان‌ها را برای اعضای خانواده‌ام هزاران بار رفتم و بازگشتم. نمی‌دانستم داستان غم‌انگیز زندان در خانواده‌ام پایانی ندارد و اکنون دیگر پای رفتن به زندان و دیدار پاره تنم را ندارم. دیگر طاقت دیدن زنان و مردان زندانی را ندارم که به‌خاطر باورهایشان اسیر زندان هستند.
جناب رئیس جمهور؛
دختر من یک زن مسئول و دلسوز برای سرزمین ایران است که از هیچ فعالیتی برای بهبود وضع حقوق بشر کوتاهی نکرده است و حاصل تلاش‌های او جز اخراج از کار، بازداشت‌های پی‌در‌پی، دوری از فرزندان و زندان نبوده، در حالی‌که او به صفت مهربانی و احساس وظیفه ملی قابل تقدیر است. اما اگر بدخواهان این سرزمین و کینه‌ورزان تاب آزادی دخترم را ندارند و او را از فرزندانش جدا کرده و به زندان افکندند و ۶ سال حبس را برای او کم دیدند و ۱۶ سال حبس را هم به حبس‌اش اضافه کردند، چرا چنین ناجوانمردی را بر او روا داشته‌اند که حتی از شنیدن صدای فرزندانش محروم کرده‌اند؟ دختر من ۱۵ روز است که لب به غذا نزده تا اجازه دهند مادران در زندان اوین تلفن داشته باشند و دختر من هم بتواند با فرزندانش صحبت کند، ولی هنوز به خواسته او اعتنایی نشده است. شگفتا، عجبا به غیرت و جوانمردی آنان که خود را مسئول و دیندار می‌نامند. چرا در مورد دختر من و زنان و مادران زندانی شنیده نمی‌شود فریادی که بگوید اگر مسلمان نیستید آزاده باشید؟ از عدالت و جوانمردی ساعت‌ها سخنرانی می کنند، به عرصه عمل که می‌رسد دریغ از ذره‌ای جوانمردی و اجرای عدالت. کدام قانون و کدام شرع و دین اجازه می‌دهد در سرزمینی زنان و مادران را به زندان افکنند و از شنیدن صدای فرزندانشان محروم کنند؟ این مرام را در کدام مکتب الهی یا بشری فرا گرفته‌اند؟ شگفتا که آنچه در دوران پیش از انقلاب چشیدم و دوران کودکی و جوانی‌ام را با بیم و هراس ساواک گذراندم، اکنون با رنج و حسرت دخترم دوباره تجربه می‌کنم و تا مغز استخوانم می‌سوزد.
آقای رئیس جمهور؛
دختر من یک فعال مدنی است که از حقوق بشر دفاع می‌کند. او برای خواسته‌ای اعتصاب غذا کرده که حق هر مادری است اما امتناع می‌کنند. از شما می‌خواهم به عنوان رئیس جمهور این کشور که پاسدار قانون و اخلاق و بالطبع دین در این کشور هستید، پی‌گیر برآورده شدن در خواست دختر من شوید تا اعتصاب غذایش را پایان دهد. من به‌عنوان یک شهروند ایرانی و یک مادر از شما توقع دارم تا به این مسأله رسیدگی فرمایید تا مبادا جان فرزند عزیز من بیش از این در معرض خطر قرار گیرد.
عذرا بازرگان

مادر نرگس محمدی

۲۲ تیر ۱۳۹۵
ادامه اعتصاب غذا و وخیم‌تر شدن حال نرگس محمدی 
 • کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از وخامت حال نرگس محمدی، نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه اعتصاب غذای او در زندان اوین خبر داده است ...


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از وخامت حال نرگس محمدی، نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه اعتصاب غذای او در زندان اوین خبر داده است.



به گزارش زمانه، نرگس محمدی از هفتم تیر ماه و در اعتراض به فراهم نشدن امکان تماس تلفنی او با فرزندانش اعتصاب غذا کرده است.

یک منبع نزدیک به خانم محمدی به کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفته که او بیستم تیر ماه با دستبند به مطب احمد‌علی نوربالا، روان‌پزشک فرستاده شده است.

این فرد مطلع گفته است که با وجود شرایط جسمانی سخت و وضعیت خطرناک نرگس محمدی، حاجیلو، دادیار ناظر زندان اوین با او تماس گرفته و با تهدید از او خواسته که به اعتصاب غذایش پایان دهد.

بر اساس گفته‌های این منبع مطلع دادیار ناظر زندان اوین به نرگس محمدی گفته است که اعتصاب غذایش مورد سوءاستفاده “رسانه‌های معاند” قرار گرفته است.

حاجیلو درباره تقاضای خانم محمدی برای تماس تلفنی با فرزندانش هم به صراحت گفته است که تا وقتی این زندانی سیاسی بر مواضعش پافشاری کند، امکان تماس تلفنی با فرزندانش فراهم نخواهد شد.

روز جمعه یازدهم تیر ماه، خبری از قول تقی رحمانی، فعال سیاسی و همسر نرگس محمدی که همراه فرزندانش در فرانسه به سر می‌برد منتشر شد که بر اساس آن «امنیتی‌ها» مانع تماس تلفنی نرگس محمدی با فرزندانش می‌شوند.

از آنجا که نرگس محمدی به دلیل بیماری نیازمند مراقبت پزشکی است و به دلیل مشکلات ضربان و تپش قلب و … باید دارو مصرف کند، اعتصاب غذایش باعث افت و تشدید فشار خون شده، طوری که پزشکان بهداری زندان اوین ادامه اعتصاب غذای او حتی برای یک روز دیگر را سمی مهلک برای او دانسته‌اند. نرگس محمدی به بیماری سیستم عصبی و فلج عضلانی مبتلاست و به دلیل مصرف داروها و تحرک کم در شرایط اعتصاب غذا، امکان لخته خون و آمبولی وجود دارد: «پزشکان بهداری اوین اخطار داده‌اند که ادامه اعتصاب غذا، این فعال حقوق بشر را با خطر مرگ روبه‌رو می‌کند.»

پزشک متخصص مغز و اعصاب این زندانی سیاسی هم در نامه‌ای به مقام‌های زندان اعلام کرده که آستانه تشنج خانم محمدی بسیار پایین آمده و در صورت تکرار تشنج، احتمال سنکوپ کردن بیمار وجود دارد. او در طول روزهای گذشته، دست‌کم دو بار دچار تشنج شده است:

به گفته منبع نزدیک به نرگس محمدی، داروهایی که در بهداری زندان اوین به این زندانی سیاسی داده شده، با داروهایی که او برای بیماری‌اش استفاده می‌کند تداخل پیدا کرده و باعث مشکلات پوستی شدید مانند کهیر زدن شده است.

خانم محمدی به همین دلیل اعلام کرده که دیگر به بهداری زندان اوین مراجعه نخواهد کرد.

با توجه به وخامت حال نرگس محمدی و بی‌توجهی دستگاه قضایی به خواسته او و وضعیت جسمانی‌اش، کانون مدافعان حقوق بشر ایران از کاربران شبکه‌ اجتماعی توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی خواسته است تا امروز (دوشنبه) ۲۱ تیر ماه/ ۱۱ ژوییه، از ساعت هشت شب به وقت تهران در حمایت از این زندانی سیاسی توفان توییتری به راه بیندازند و خواستار آزادی نرگس محمدی شوند. 

بر اساس این فراخوان از کاربران فضای مجازی خواسته شده است تا همزمان با پانزدهمین روز اعتصاب غذای نرگس محمدی، با هشتگ #freenarges در حمایت از او بنویسند.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، نرگس محمدی را به ۱۶ سال حبس تعریزی محکوم کرده است.

بر اساس رای دادگاه و به استناد مواد ۱۳۴، ۴۹۸، ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی، خانم محمدی در مورد اتهام «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام» به تحمل ۱۰ سال حبس، در مورد اتهام «اجتماع و تبانی به‌ قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به تحمل پنج سال حبس و در مورد اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل یک سال حبس محکوم شده است.

ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی اما می‌گوید هر گاه عناوین ارتکابی بیش‌تر از سه جرم نباشد، حداکثر مجازات تعیین شده برای یک جرم اعمال می‌شود. به این ترتیب با تجمیع احکام صادر شده برای نرگس محمدی، او به ۱۰ سال حبس محکوم است.

به دنبال زندانی شدن خانم محمدی، او از فرزندان دوقلوی خود جدا افتاده است و آن‌ها به پدرشان، تقی رحمانی، فعال سیاسی پیوسته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل دوم تیر ماه امسال/ ۲۲ ژوئن و پیش از آن‌که نرگس محمدی دست به اعتصاب غذا بزند، با انتشار یک فراخوان، خواستار امضای جمعی نامه‌ای سرگشاده خطاب به مقامات عالی جمهوری اسلامی شده بود تا زمینه آزادی این فعال شناخته شده حقوق بشر و مادر دو کودک را از زندان اوین فراهم آورند.