به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۳۱، ۱۳۹۵

موضوع برکسیت در دیدار نخست‌وزیر بریتانیا و صدراعظم آلمان

نخست وزیر جدید بریتانیا، روز چهار‌شنبه به دیدار صدراعظم آلمان رفت. این دو پس از استقبال رسمی نظامی در برلین به گفت‌وگو در باره مسائل مورد علاقه دوکشور پرداختند. در راس گفت‌وگوها موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در نخستین سفر خود پس از احراز پست نخست‌وزیری، در برلین با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دیدار و گفت‌وگو کرد. این دو از جمله در باره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، روابط اقتصادی دوکشور و معضل پناهجویی در اروپا گفت‌وگو کردند.
دولت آلمان قبل از دیدار نخست‌وزیر جدید بریتانیا و صدراعظم آلمان، تاکید کرده بود که آلمان علاقه‌ای به گفت‌وگوهای غیررسمی در باره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ندارد.
اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان با اشاره به مشخص بودن دیدگاه آلمان و اتحادیه اروپا در باره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت مبنای برکسیت باید ماده ۵۰ قانون اتحادیه اروپا باشد و "مطمئنا گفت‌وگوهای مقدماتی در این رابطه نخواهیم داشت".
نخست وزیر جدید بریتانیا اما در نظر دارد تقاضای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را در پایان سال جاری میلادی (۲۰۱۶) به نهادهای اتحادیه ارائه دهد. او در دیدار با خانم مرکل بر این خواست بریتانیا تاکید کرد.
صدراعظم آلمان نیز با تایید دیدگاه خانم می گفت دولت بریتانیا به زمانی مشخص برای تعیین برنامه‌های خود در این باره نیاز دارد و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نیز این موضوع را درک می‌کنند. صدراعظم آلمان اما خواستار آن شد که این زمان به طور غیرضروری طولانی نشود.
ترزا می با تاکید بر خروج کشورش از اتحادیه اروپا خواستار تداوم همکاری کشورش و آلمان شد و گفت بریتانیا همچنان خواستار ادامه روابط عمیق اقتصادی با آلمان است. او گفت آلمان به عنوان "همکار مهم و دوست ویژه" بریتانیا باقی خواهد ماند.
نخست‌وزیر بریتانیا از جمله به روابط دو کشور پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: «طبیعی است که روابط ما تغییر می‌کند، اما روابط اقتصادی باید همچنان عمیق باقی بمانند.» صدراعظم آلمان نیز در تایید سخنان نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که موافق ادامه همکاری اقتصادی عمیق با بریتانیاست.
نخست وزیر بریتانیا همچنین خواستار آن شد که بریتانیا به رغم خروج از اتحادیه اروپا در منطقه تجارت آزاد این اتحادیه باقی بماند. او در این باره گفت: «این موضوع بخشی از گفت‌وگوهای ما باقی خواهد ماند.»
خانم ترزا می موضوع مهاجران را نیز یکی از دلایل عمده خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دانست و اعلام کرد که از جمله وظایف او در پست نخست وزیری بریتانیا محدود کردن ورود مهاجران به این کشور خواهد بود.
دویچه وله