به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۳۱، ۱۳۹۵

جنجال بر سر سخنراني همسر ترامپ

«ملانیا ترامپ»، همسر دونالد ترامپ 

«ملانیا ترامپ»، همسر دونالد ترامپ، بار دیگر خبرساز شد. او که کمتر زمانی در مبارزات انتخاباتی همسرش پررنگ بوده، در اولین سخنرانی خود در این مبارزات انتخاباتی، جنجال‌آفرین شد. او دوشنبه‌شب در گردهمایی حزب جمهوری‌خواه آمریکا در کلیولند سخنرانی کرد و اگرچه در ابتدا سخنرانی او تحسین‌برانگیز خوانده شد اما بسیاری از رسانه‌ها او را به کپی‌کردن محتوای سخنرانی «میشل اوباما»، همسر باراک اوباما، متهم کردند. براساس گزارش‌ها، محتوای این بخش از سخنرانی‌ همسر دونالد ترامپ به یکی از سخنرانی‌های میشل اوباما، همسر رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، در گردهمایی حزب دموکرات در سال ۲۰۰۸ شباهت زیادی دارد. با مقایسه متن سخنرانی او و میشل اوباما این نکته به‌راحتی عیان می‌شود و فارغ از محتوای بسیار نزدیک این دو سخنرانی، در برخی موارد جمله‌های میشل اوباما عینا از سوی ملانیا ترامپ تکرار شده است. ملانیا ترامپ که متولد اسلوونی است، در سخنرانی خود که بر ارزش‌های خانواده و جامعه‌ای فراگیر تأکید داشت، از همسرش به‌عنوان فردی «مهربان» نام برد که برای کشورش مبارزه خواهد کرد. اگرچه پیش‌تر دونالد ترامپ در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی گفته بود که همسرش این متن را به‌تنهایی نوشته است اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که او در نوشتن متن این سخنرانی از مشاوران دونالد ترامپ کمک گرفته است. او در سخنرانی خود تلاش کرد از همسرش تصویر مردی قاطع و درعین‌حال مهربان و وحدت‌بخش ارائه کند. ملانیا ترامپ تاکنون حضور چندانی در رویدادهای تبلیغاتی همسرش نداشته اما فرزندانش حضور چشمگیری داشته‌اند.
مقایسه بخش کوتاهی از سخنرانی همسر ترامپ و همسر  اوباما
ملانیا ترامپ: «از سنین کودکی، والدین من ارزش‌هایی را به من منتقل کردند مبنی‌بر اینکه برای آنچه در زندگی می‌خواهید کار می‌کنید، اینکه کلام شما قول شماست، آنچه می‌گویید را انجام دهید و به قولتان پایبند بمانید، اینکه با مردم با احترام رفتار ‌کنید».
میشل اوباما: «باراک و من با ارزش‌های مشابه بسیاری بزرگ شدیم: اینکه برای آنچه در زندگی می‌خواهید به‌سختی کار می‌کنید؛ اینکه حرف شما قولتان است و آنچه را انجام دهید که می‌گویید قرار است انجام دهید؛ اینکه با مردم با اکرام و احترام رفتار ‌کنید، حتی اگر آنها را نشناسید و حتی اگر با آنها موافق نباشید».
نگاهی به زندگی‌نامه و مواضع ملانیا ترامپ
ملانیا ترامپ، مانکن سابق اسلوونیایی و همسر دونالد ترامپ است. ترامپ و ملانیا در سال ١٩٩٨ با یکدیگر آشنا و در سال ۲۰۰۴ نامزد شدند و در سال ۲۰۰۵ در کلیسای اسقفی در پالم بیچ فلوریدا، ازدواج کردند. هیلاری کلینتون هم یکی از میهمانان دونالد ترامپ بود. پیش از سخنرانی جنجال‌برانگیز دوشنبه‌شب ملانیا ترامپ، یکی از موضوعات خبرساز درباره او لهجه‌اش بود. ملانیا ترامپ اسلونی‌تبار است و به‌خوبی نمی‌تواند انگلیسی را با لهجه آمریکایی صحبت کند. همسر ٤٥ساله دونالد ترامپ، با وجودی که اغلب در کمپین انتخاباتی همسرش حضور دارد، اما تا پیش از سخنرانی اخیر، نقش کم‌رنگی در کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ داشته است. بااین‌حال، او می‌تواند به پنج زبان صحبت کند: اسلوونیایی، انگلیسی، فرانسوی، صربستانی و آلمانی. برای نخستین‌بار ترامپ در نوامبر گذشته در «میرتل بیچ» کارولینای جنوبی، ملانیا را روی سن دعوت کرد.
او میکرفون را به دست گرفت و پس‌ازاینکه با زدن چند ضربه با انگشت خود به میکروفن مطمئن شد روشن است، گفت: آیا او (ترامپ) بهترین نیست؟ او بهترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا خواهد بود. ما تو را دوست داریم. «این چند جمله تنها سخنان ملانیا در کمپین انتخاباتی همسرش بود، اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با جدی‌ترشدن کمپین مبارزاتی ترامپ، همسر او مجبور شد سکوت خود را بشکند و در حمایت از همسرش سخنرانی کند. جنجال سخنرانی دوشنبه‌شب اما ربطی به لهجه ملانیا نداشت. او این‌بار به خاطر سرقت محتوای سخنرانی میشل اوباما بر سر زبان‌ها افتاد. هرچند دونالد ترامپ ساعاتی پس از سخنرانی همسرش در توییتی گفت به او افتخار می‌کند. ملانیا ترامپ اگرچه تاکنون نقش تعیین‌کننده‌ای در کمپین انتخاباتی همسرش نداشته، اما در بسیاری از مواضع چالش‌برانگیز ترامپ نظیر مسئله مهاجرت در کنار دونالد ترامپ قرار گرفته است. او که اسلوونیایی است پیش‌تر گفته بود که درباره مسئله مهاجرت تابع قوانین است و از مهاجرت غیرقانونی انتقاد کرده است. 
شرق