به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۰۱، ۱۳۹۵

مردان با حجاب، مسیح علی نژاد

چرا عکس  با حجاب محمد جواد ظریف؟
«زنان مشکلی با این اجبار ندارند.»!!
"کسانی که می گویند این عکس توهین به آقای ظریف است...یعنی دیدن صورت و شکل بسیاری از زنانی که هیچ اعتقادی به حجاب ندارند توهین نیست؟ 
شاید دیدن زنانی که به حجاب باوری ندارند در این قامتِ و قیافه برای شان عادی شده ولی بسیاری از زنان هنوز از دیدن چهره ی دوروغین شان در آینه همین حسی را دارند که شما با دیدن این عکس دارید. 
می گویید چرا ظریف را انتخاب کردم برای نقد، چون او حجاب اجباری را فرهنگ ایران معرفی کرد. 
من در جریان مذاکرات چه در واشنگتن پست، چه در ایندیپندنت و چه در تلویزیون دولتی نروژ همان رسانه هایی که خود آقای ظریف با آنها مصاحبه کرده به شدت از مذاکرات و تلاش شان برای برداشتن تحریم ها دفاع کردم اما وقتی آقای ظریف می گوید زنانی که از ایران دیدن می کنند به فرهنگ ایران احترام می گذارند چرا نباید او را نقد کرد؟ 
چرا فکر می کنید به چالش کشیدن یک سیاستمدار در مواقعی که حقوق بسیاری از ایرانیان را نادیده می گیرد
یعنی نادیده گرفتن تمام تلاش های او.
حجاب اجباری فرهنگ ایران نیست که آقای ظریف در خارج ایران می گوید زنانی که از ایران دیدن می کنند هیچ مشکلی با حجاب ندارند او را اتفاقا باید با نگاه کردن به تصویر خودش در همان لباس اجباری به چالش کشید...

حجاب زشت نیست اجبار زشت است و باید این را برای تک تک سیاستمداران آنقدر تکرار کرد تا با استفاده از آزادی بیان رسانه ها حقیقت را به همین راحتی انکار نکنند. 

من خودم وقتی به تک تک عکس های آلبومم نگاه می کنم دقیقا همین حس را دارم که شما با دیدن این عکس دارید...

این لباس نیست که زشت است، پوشیدن آن به اجبار بر تن ما از سن هفت سالگی زشت بود و زشت تر این است که یک دیپلمات خودش را برای پاسخی شایسته مهیا نکند و بگوید این زنان مشکلی با این اجبار ندارند و به فرهنگ ایران احترام می گذارند."

برگرفته از فیسبوک مسیح علی نژاد 


حجاب، خروس، غیرت 
بحث درباره حجاب و عفاف و حجاب اجباری و اختیاری بار دیگر بالا گرفته است. 
رهبر جمهوری اسلامی گفته که بحث الزامی یا اختیاری بودن حجاب، جایی در جمهوری اسلامی ندارد. 
فرمانده کل سپاه پاسدارن هم گفته که مشکل بی‌حجابی از بی‌غیرتی و بی‌حیایی است. 
عکس ساختگی باحجابی از وزیر امور خارجه ایران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.
مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگاری که این روزها نامش با کمپین “آزادی‌های یواشکی” و تلاش برای لغو حجاب اجباری در ایران پیوند خورده،
در صفحه اینستاگرام خود عکسی از محمد‌جواد ظریف منتشر کرده است که مقنعه به سر دارد. او در شرح این عکس خطاب به وزیر امور خارجه ایران نوشته است که باید مردانی را به چالش کشید که می‌گویند زنان هیچ مشکلی با حجاب اجباری ندارند: «جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اخیرا گفته زنان توریست در ایران هیچ مشکلی با حجاب ندارند، آن‌ها به فرهنگ ما احترام می‌گذارند.»
علی‌نژاد ضمن ادای احترام به تلاش وزیر امور خارجه ایران در راه مذاکره با دیگر کشورها، از او خواسته است که به عکس با‌حجاب خود نگاه کند: «برای‌تان غریبه است؟ مضحک است؟ بی‌احترامی یا توهین است؟ دقیقا این حس همه زنانی است که به حجاب اجباری اعتقادی ندارند.»
این روزنامه‌نگار ایرانی با انتقاد از حجاب اجباری نوشته است که دیدن چهره زنان در حجاب تحمیلی، شاید برای محمد‌جواد ظریف و برخی دیگر از مردان عادی شده باشد، اما برای زنی که حجاب انتخابش نیست، این اجبار توهین است: «ما علیه حجاب و انتخاب کسی نیستیم اما کسانی مثل شما معمولا علیه حق انتخاب ما هستند.»

مسیح علی‌نژاد: اگر می‌گویید قانون قانون است و باید به هر قانونی احترام گذاشته شود …، برده‌داری هم یک زمانی قانونی بود. با این منطق، قوانین ظالمانه علیه بشر هیچ‌گاه نباید تغییر می‌کرد. هر بار که خواستید بگویید زنان ایران و دنیا با حجاب از نوع اجباری‌اش هیچ مشکلی ندارند و به فرهنگ مردم ایران احترام می گذارند، حتما به این عکس نگاه کنید تا شاید یادتان بیاید که بسیاری از ما زنان با این هویت دوگانه داشتن، با این حجاب دروغین تحمیل شده به دست قانون مشکل داشتیم. به این عکس نگاه کنید و به یاد بیاورید که حجاب اجباری فرهنگ مردم ایران نیست، بلکه یک قانون تبعیض‌آمیز است که باید تغییر کند.

تلاش‌ برای توجه دادن افکار عمومی به موضوع حجاب اجباری و کوشش‌ها برای اختیاری کردن حجاب در ایران اما به “جنگ نرم” تعبیر می‌شود و مقام‌های عالی‌رتبه مذهبی، سیاسی و حتی نظامی در مقابل آن موضع می‌گیرند.
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به عنوان عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی در سخنرانی اخیر خود به این موضوع پرداخته و گفته است که بحث‌های انحرافی همانند الزامی یا اختیاری بودن حجاب جایی در جمهوری اسلامی ندارد.
با توجه به این اظهارات احتمالا برخوردها با طرح موضوع حجاب اختیاری بیش‌تر و سنگین‌تر می‌شود.
خامنه‌ای همچنین گفته است: «نمی‌شود گفت ما عرضه مشروبات الکی را آزاد کنیم و بگوییم مردم نخورید. شارع مقدس برای این موضوع شلاق قرار داده، یعنی این جوری نیست که فقط به نکنید گفتن اکتفا کند.»

علی خامنه‌ای: اگر چنانچه معلوم شد چیزی از نظر شرع حرام است، حکومت اسلامی موظف است که در مقابل این حرام بایستد. حالا راهی که انتخاب می‌کند چه راهی است، آن بستگی دارد به اینکه تدبیرش چه باشد. بنشینند راه درست را انتخاب کنند. بایستی بایستند.

رهبر جمهوری اسلامی به فضای مجازی بدبین است و این بدبینی را در زمینه حجاب و عفاف هم مطرح کرده است.
او با تکرار مواضع قبلی خود گفته است که از فضای مجازی برای ترویج بی‌عفتی استفاده می‌شود: «می‌بینید انگیزه‌هایی را که برای ترویج بی‌عفتی -نه بی حجابی- در جامعه وجود دارد و دارند تزریق می‌کنند. این ابزارهای جدید مانند فضای مجازی و غیره به این فضا کمک می‌کنند. در مقابل این‌ها حکومت اسلامی وظیفه دارد بایستد.»
خامنه‌ای اما خواهان کنار گذاشته شدن روش‌های غلط، تند و ناکارآمد در برخورد با بی‌حجابی شده است: «جلوگیری طرق مختلفی دارد. بله ممکن است شما بگویید فلان روش، روش غلط، تند یا ناکارآمدی است و فلان روش، روش بهتری است. این‌ها بحث دیگری است اما در این‌که باید مواجهه و مقابله کرد، در این کسی نباید تردید کند.»

“بی‌غیرتی” از کجا می‌آید؟

اظهار‌نظر رهبر جمهوری اسلامی درباره حجاب اختیاری می‌تواند نشانی از گسترده شدن این بحث و تا عالی‌ترین سطح حاکمیت باشد، اما سوی دیگر ماجرا این است که علی خامنه‌ای اظهار نظرهای زیادی درباره مسائل روزمره زندگی شهروندان دارد.
از سوی دیگر مساله تغییر سبک زندگی از جمله مسائلی‌ست که حساسیت و توجه رهبر جمهوری اسلامی را برانگیخته و به نظر می‌رسد که او از این ناحیه احساس خطر می‌کند.
با توجه به این رویکرد رهبر جمهوری اسلامی، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران هم روز چهارشنبه ۳۰ تیر گفته است که مشکل بی‌حجابی از بی‌غیرتی و بی‌حیایی است: «ما باید روی این دو عامل متمرکز شویم. برخی به اندازه یک خروس غیرت ندارند.»
فرمانده سپاه پاسداران خواستار مطالعه برای رسیدن به پاسخ این پرسش شده است که این “بی‌غیرتی” از کجا می‌آید؟
او گفته است که شاید این مساله ناشی از لقمه‌های حرام و رشوه‌ها و فسادها باشد.
جعفری همچنین گفته است که باید توجه داشت اگر در جنگ سخت تعداد کمی عملیات موثر نیاز بود، در عرصه جنگ نرم صدها و هزاران عملیات لازم است: «یکی از این عرصه‌ها عفاف و حجاب خواهد بود.»
او پرداختن به حجاب و عفاف را “جهاد خیلی بزرگ‌تری” خوانده که ممکن است در مقایسه با جنگ سخت، سال‌ها طول بکشد و در این مسیر باید برنامه‌ریزی‌ها بلندمدت باشد و سرمایه‌گذاری‌ روی کودکان و نوجوانان انجام شود. سنین هفت تا ۱۴ سالگی از نظر فرمانده سپاه مهم‌ترین دوران در اثرپذیری فرد هستند و باید در طول این مدت، تلاش ویژه‌ای برای نهادینه‌کردن عفاف و حجاب در فرد انجام شود.
رادیو زمانه