به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۲۶، ۱۳۹۵

بیانیه فعالان و هنرمندان داخل کشور در واکنش به وضعیت نرگس محمدی

نسرین ستوده                جعفر پناهی
جمعی از فعالان حقوق بشر، فعالان مدنی و سینماگران داخل ایران ضمن درخواست از نرگس محمدی برای پایان اعتصاب غذا، از مقامات جمهوری اسلامی خواستند که به وضعیت نایب رئیس زندانی کانون مدافعان حقوق بشر و خواسته «قانونی» او مبنی بر تماس با فرزندانش «توجه نشان داده» و «زندگی او را دریابند».


در این بیانیه که روز پنج‌شنبه، ۲۴ تیرماه، منتشر شد همچنین از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته شده است که «هرچه زودتر به هرگونه تخلف» از قانون اساسی درباره جرم سیاسی پایان دهند و «بیش از این به نمونه‌های پرشمار نقض حقوق بشر در ایران نیفزایند».

این بیانیه به امضای اصغر فرهادی، جعفر پناهی، نسرین ستوده، بابک احمدی، گیتی پورفاضل، فریبرز رئیس دانا، محمد ملکی، محمد نوریزاد، احمدرضا احمدپور، علیرضا جباری، منصور فرجی، فریده مرادخانی، عبدالله مرادی و اسماعیل مفتی‌زاده رسیده است.

نویسندگان این بیانیه با اشاره به وضعیت نرگس محمدی تاکید کردند: «ما این گونه مجازات‌ها را که به واقع مجازات سیاسی است، اما مسئولان از پذیرش آن تحت این عنوان سر باز می‌زنند، مغایر با نص صریح قانون اساسی می‌دانیم که آزادی قلم، اندیشه و بیان و نیز آزادی تظاهرات و اعتراضات بدون حمل اسلحه را مجاز دانسته است.»

در این بیانیه از مقامات و دولتمردان جمهوری اسلامی خواسته شده که «هرچه زودتر به هرگونه تخلف» از بخش‌های قانون اساسی درباره جرم سیاسی که «همواره بر پایه تفسیر خود به اجرای آن پرداخته‌اند» پایان دهند و «بیش از این به نمونه‌های پرشمار نقض حقوق بشر در ایران نیفزایند».

آنان همچنین از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته‌اند به وضعیت نرگس محمدی که «در شرایطی این چنین دشوار قرار گرفته است توجه نشان داده و زندگی او را دریابند و به خواسته قانونی او که تماس با فرزندانش می‌باشد، عمل نمایند».
این فعالان مدنی و سیاسی و سینماگران ضمن «تقدیر از پایداری و شهامت» نرگس محمدی از او تقاضا کرده‌اند که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

نویسندگان این بیانیه از او خواسته‌اند که «با وجود شرایط تحمیل شده بر او به زندگی عادی بازگردد و فرزندانش را از مهر مادری و همراهانش در پهنه فعالیت‌های حقوق بشری را از داشتن همراهی چنین با صلابت و پایدار محروم نکند».
نرگس محمدی، نایب رئیس زندانی کانون مدافعان حقوق بشر، از روز هفتم تیر در اعتراض به ممانعت مقامات قضایی و امنیتی ایران از تماس تلفنی با فرزندان خردسالش دست به اعتصاب غذا زده است.

شیرین عبادی، برنده نوبل صلح، آیت‌الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعه در قم، احمد منتظری، فرزند آیت‌الله حسینعلی منتظری، زریندخت عطایی، همسر عزت‌الله سحابی و دختران زهرا رهنورد و میرحسین موسوی از جمله افرادی هستند که در روزهای گذشته با ابراز نگرانی از وضعیت نرگس محمدی از وی درخواست کرده‌اند که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.
روز دوشنبه در پانزدهمین روز اعتصاب غذا نرگس محمدی هزاران کاربر توییتر در داخل و خارج از کشور با به راه انداختن «توفان» توییتری خواستار آزادی وی و رسیدگی به خواسته او شدند.

این توفان توییتری با هشتگ FreeNarges# به سرعت به یکی از ده ترند جهانی تبدیل شد.

نرگس محمدی در آستانه اعتصاب غذای خود با انتشار نامه‌ای عنوان کرده بود که در یک سال گذشته تنها یک ‌بار توانسته صدای فرزندان خود را بشنود و در تمام این مدت مقامات قضایی ایران مانع ارتباط او با دو فرزندش شده‌اند.

دو فرزند خردسال خانم محمدی به دنبال دستگیری وی نزد پدر خود، تقی رحمانی در فرانسه رفتند. آقای رحمانی که خود در جمهوری اسلامی سال‌ها زندانی سیاسی بوده به دنبال رخدادهای سال ۸۸ و صدور احکام سنگین زندان برای فعالان سیاسی منتقد حکومت ایران در سال ۹۰ از کشور خارج شد.

رادیو فردا