به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۰۵، ۱۳۹۵

با تصفیۀ پنجاه هزار نفر در ترکیه،

 دولت مدعی است که جنبش هوادار فتح الله گولن را از میان بر می دارد.
فتح الله گولن  /  رجب طیب اردوغان 

نعمان کورتول‌موش معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که تا کنون ٩٣٢٠ نفر را به دادگاهها فرستاده اند تا مورد محاکمه قرار گیرند.
درحالیکه امروز قرار است " تصمیمات مهمی" توسط مقامات دولتی ترکیه اتخاذ و اعلام گردد، خبرگزاری ها از ادامه تصفیه‌های سیاسی وسیع در کشور خبر می دهند.

دولت ترکیه دیروز (سه شنبه) تعهد کرد که جنبش فتح الله گولن را در کشور از میان بردارد. این در حالی است که با انتساب کودتای نافرجام جمعه گذشته به گولن، موج تصفیه‌های سیاسی به همه جا گسترده شده است و تاکنون علاوه بر نظامیان، گروهی از قضات و سپس بخشی از کارکنان آموزش و پرورش و اخیراً اساتید دانشگاه را هم در بر گرفته است. 

خبرگزاری ها اینک از تعلیق یا بازداشت حدود پنجاه هزار نفر در نهاد های دولتی خبر می دهند. این دستگیری ها پس از درگیری های خونینی اتفاق افتاد که کودتا منشاء آن بود و ٢٣٢ کشته و ١٤٠٠ زخمی بجا گذاشت.

 روز گذشته همچنین مقامات کشور تصمیم گرفتند که نشریات همسو با فتح الله گولن را تعطیل کنند.

در میان تسویه های چند روز اخیر تا کنون ٤٩٢ نفر از کارکنان "اداره امور مذهبی" نیز که بالاترین مرجع اسلامی کشور است، از کار برکنار شده اند. از میان کارکنان بخش خدمات نخست وزیری کشور هم ٢٥٧ نفر از ماموران دولت و نیز صد نفر از ماموران سرویس های امنیتی کنار گذاشته شده اند.

گر چه کشورهای غربی هنگام بروز کودتا از دولت ترکیه پشتیبانی کردند، ولی در پی تصفیه‌های اخیر نگرانی خود را از ابعاد و سرعت این حوادث پنهان نمی کنند. آنها به دولت ترکیه گوشزد کردند که ارزش های دموکراتیک را زیر پا نگذارد.

باراک اوباما در یک تماس تلفنی با همتای ترک خود رجب طیب اردوغان ، ضمن تشویق آنکارا به خویشتن داری، پیشنهاد کرد که آمریکا می تواند در تحقیقات مربوط به چگونگی انجام کودتا به ترکیه یاری رساند. او همچنین به اردوغان قول داد که هر تقاضائی برای استرداد فتح الله گولن به ترکیه با دقت و در پرتو توافقات دو جانبه میان دو کشور مورد مطالعه آمریکا قرار خواهد گرفت. باید یاد اوری کرد که این توافقات ، هر نوع استرداد به دلایل سیاسی را مردود اعلام کرده است.

کاخ سفید اعلام کرد که دولت ترکیه اسناد و مدارک لازم در این مورد را در اختیار آمریکا گذاشته و هم اکنون در حال مطالعه آن هستند. این در حالی است که فتح الله گولن هر نوع دخالت در کودتای جمعه گذشته را تکذیب کرده و حتی مدعی است که دولت ترکیه مسبب آن بوده است.
رادیو فرانسه