به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۲۷، ۱۳۹۵

نرگس محمدی پس از گفت‌وگوی تلفنی با فرزندانش به اعتصاب غذا پایان داد

نرگس محمدی، شنبه ۲۶ تیر، پس از ۱۹ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد. 
تقی رحمانی همسر نرگس محمدی در فیس بوک خود نوشته که او مشغول گفت‌وگو با فرزندانش است و این به معنای پایان اعتصاب غذای اوست.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر از هفتم تیرماه جاری در اعتراض به جلوگیری از تماس تلفنی او با فرزندانش که در فرانسه به‌سر می‌برند اعتصاب غذا کرده بود.

او در نامه‌ای که روز گذشته منتشر شد، نوشته بود وقتی اعتصاب غذایش را آغاز کرده تصورش این بوده است که تا چند روز بعد با خواسته‌اش موافقت خواهد شد. او گفته بود اگر خواسته‌اش یک مطالبه سیاسی یا امنیتی بود چنین فکری نمی‌کرده اما درخواستش یک «درخواست انسانی» است و به همین دلیل به پاسخ زودهنگام مسئولان امیدوار بود.

پیش از این در روز ۲۲ تیرماه نامه‌ای نیز از عذرا بازرگان، مادر نرگس محمدی خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، منتشر شده بود که در آن از او خواسته بود تا به درخواست دخترش مبنی بر امکان تماس تلفنی با فرزندانش رسیدگی شود.

دادگاه انقلاب اسلامی تهران نرگس محمدی را به ۱۶ سال حبس تعریزی محکوم کرده است. بر اساس رأی دادگاه او در مورد اتهام «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام» (لغو گام به گام حکم اعدام) به تحمل ۱۰ سال حبس، در مورد اتهام «اجتماع و تبانی به‌ قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به تحمل پنج سال حبس و در مورد اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل یک سال حبس محکوم شده است.

اما بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی احکام صادر شده علیه نرگس محمدی، یک‌جا گرد آمد و او به ۱۰ سال حبس محکوم شد. ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی می‌گوید هرگاه عناوین ارتکابی بیش‌تر از سه جرم نباشد، حداکثر مجازات تعیین شده برای یک جرم اعمال می‌شود.

فرزندان خردسال نرگس محمدی پس از بازداشت او از یک سال پیش به نزد پدرشان، تقی رحمانی، که به اجبار و بر اثر فشارهای مقام‌های امنیتی و قضایی به فرانسه مهاجرت کرده است، رفته‌اند.


نرگس محمدی قبل از امروز و در طول یک سال گذشته، فقط یک‌بار توانسته بود از طریق تلفن با فرزندان خردسالش صحبت کند. این تماس تلفنی در اواسط فروردین ماه ۱۳۹۵ برقرار شد.