به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۳۱، ۱۳۹۵

"راپورت های شبانه دکتر مصدق" در تهران به روی صحنه رفت

"راپورت های شبانه دکتر مصدق" اثری است از اصغر خلیلی کارگردان جوان ایرانی، او پس از دو سال تحقیق، پژوهش و گفتگو با کارشناسان، صاحب نظران، دوستان، اقوام و نزدیکان محمد مصدق نگارش نمایشنامه را به پایان رساند.
این نمایش مستند، روایتی است چهار مرحله ای از زندگی محمد مصدق از شخصیت های برجسته سیاسی ایران و از زوایای گوناگونی حوادث و رویدادهای آن دوران پر فراز و نشیب را به تصویر می کشد.
محورهای اصلی "راپورت های شبانه دکترمصدق" ملی شدن صنعت نفت، کودتای بیست و هشت مرداد و سرنگونی دولت محمد مصدق است. در این نمایش با استناد به اسناد و مدارک تاریخی، خبرهای نشریات و گزارش های رسانه ها، این وقایع تاریخی روی صحنه بازسازی می شود.
به گفته اصغر خلیلی، او در این نمایش با رویکردی جامعه شناختی به بررسی زندگی و فعالیتهای محمد مصدق پرداخته و تلاش کرده روایت جامع، کامل و بی طرفی نسبت به این دوره تاریخی ارائه دهد.
این کارگردان جوان با اشاره به اهمیت محمد مصدق در تاریخ معاصر ایران، قضاوت نهایی درباره عملکرد او را به تماشاگران سپرده و از هرگونه نتیجه گیری یا انتقال پیامی مشخص در پایان نمایش خودداری می کند.
"راپورت های شبانه دکترمصدق" هفده شخصیت اصلی دارد و کاراکتر های دیگری هم در چهارچوب داستان به این مجموعه اضافه می شوند. این چهره ها در مراحل مختلف زندگی محمد مصدق حضور داشتند، دوره هایی چون نخست وزیری، ملی شدن صنعت نفت، عزل، دادگاه، حصر خانگی و مرگ در احمد آباد.

فرهاد آئیش بازیگر نامدار ایرانی، نقش محمد مصدق را بازی می کند، نقشی به گفته او به دلیل حساسیت ها و پیچیدگی های شخصیت محمد مصدق یکی از دشوارترین چالش های دوران بازیگری او محسوب می شود.

فرهاد آئیش بازیگر نامدار ایرانی در نقش محمد مصدق 

ایرج راد، خسرو احمدی، رضا بهبودی، رویا میرعلمی و نرگس محمدی از جمله بازیگرانی هستند که در نقشهای اصلی به هنرنمایی می پردازند، نمایش نزدیک به شصت بازیگر دارد.
از نکات قابل توجه نمایش می توان به دکور، نورپردازی و استفاده از جلوه های تصویری اشاره کرد، عواملی که صحنه ها و لوکیشن های نمایش را باور پذیر کرده و با استقبال تماشاگران همراه شده است.

در روزهای اخیر گروهی با استقبال از نمایش، کارگردان و دست اندرکاران را تحسین کردند، اما برخی هم با انتقاد از تحریف رویدادهای تاریخی، آن را نمایشی سفارشی توصیف کردند.

گروهی از بازیگران نمایش

اصغر خلیلی نویسنده و کارگردان نمایش، انتقادات وارده را غیر منصفانه و مغرضانه دانست، به گفته او برخی از انتقادها از جانب افرادی مطرح شده که هنوز نمایش را ندیده اند و بر اساس شنیده ها و یا اطلاعات سایت های اینترنتی اظهار نظر می کنند.
به گفته اصغر خلیلی نمایشنامه براساس اسناد و مدارک تاریخی نگاشته شده و هیچ تحریفی در کار نیست، او با اشاره به چالشهای بسیاری که برای دریافت مجوز و هماهنگی با سازمان ها و نهادهای مختلف داشت، ادعای سفارشی بودن نمایش را رد کرد.
​"راپورت های شبانه دکتر مصدق" با هزینه بخش خصوصی تولید شده، یکصد و بیست دقیقه است و تا تاریخ بیستم مرداد در تالار وحدت روی صحنه خواهد بود.

صدای آمریکا