به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مهر ۱۴، ۱۳۹۵

تعجب برنده نوبل پزشکی ۲۰۱۶ از نوع انتخابش


با آغاز هفته نوبل، روز گذشته دوشنبه نخستین برنده جایزه نوبل 2016 در حوزه پزشکی اعلام شد.
به گزارش ایسنا، "یوشینوری اوسومی" از ژاپن موفق شد جایزه نوبل پزشکی 2016 را برای کار در زمینه اتوفاژی (مکانیسم خودخواری اجزاء سلول) دریافت کند.
اتوفاژی برنامه بازیافت داخلی بدن و یک فرآیند برای برداشت اندامک‌های پیر و آسیب ‌دیده و پروتئین‌های تجمع یافته یا بدتاخورده و ایجاد اجزای سلولی جدید است. این فرآیند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و با حفظ سوخت و ساز سالم بدن به محافظت از آن در برابر بیماری‌هایی مانند دیابت می‌پردازد.
اوسومی در زمان اعلام نام برنده در آزمایشگاه خود به سر می‌برد و خبر را از توماس پرلمان، منشی مجمع نوبل دریافت کرد.
این دانشمند در مصاحبه‌ای با رسانه‌های بنیاد نوبل از اینکه وی تنها برنده نوبل امسال بوده و هیچ برنده دیگری با وی مشارکت نداشته، ابراز تعجب کرد زیرا در حال حاضر افراد بسیاری در زمینه اتوفاژی فعالیت می‌کنند.
انتخاب تنها یک دانشمند برای دریافت جایزه نوبل پزشکی معمولا به ندرت اتفاق می‌افتد. اما زمانی که اوسومی کار خود در زمینه اتوفاژی را حدود 27 سال قبل آغاز کرد، سالانه تنها 20 مقاله یا کمتر در مورد آن ارائه می‌شد. اما اکنون بیش از 5000 مقاله در این زمینه منتشر می‌شود که تغییر بزرگی از 15 سال پیش تاکنون محسوب می‌شود.
وی در مورد زمینه تحقیقات خود اظهار کرد: انتخاب مخمرها برای تحقیق در زمینه اتوفاژی بسیار مناسب بود و موضوع بسیار خوبی را برای کار ارائه کرد. ما هنوز سوالات زیادی در ذهن داریم و من در حال حاضر حتی سوالات بیشتری نسبت به زمان آغاز کارم دارم.
اوسومی در روز 10 دسامبر باید در استکهلم برای دریافت جایزه نوبل خود حاضر شود.
ایسنا