به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۱۲، ۱۳۹۶

واکنش اهالی موسیقی و سیاست به لغو سریالی کنسرت‌ها

آواز اعتراض
می‌شود این‌طور تعبیر کرد که شاید دادستان قوچان پیش‌بینی نمی‌کرد پلمب‌کردن سالن کنسرت‌ شهرام و حافظ ناظری چنین بازتاب‌هایی داشته باشد، از آن‌طرف می‌توان گفت که لغو کنسرت ناظری‌ها در آخرین دقایق، اعلام مخالفت رسمی مسئولان خراسان با اهالی موسیقی است؛ خراسانی که پیش از این سال‌هاست به‌واسطه حکم شفاهی امام‌جمعه‌اش، سیداحمد علم‌الهدی، از داشتن کنسرت محروم است و این‌طور که پیداست دایره اختیارات او روزبه‌روز در حال گسترش است و شامل شهرهای اطراف هم شده.
با وجود این اهالی موسیقی که از اولیه‌ترین مطالباتشان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، درخواست برای بخشیدن وجاهت بیشتر به مجوزهای معتبر کنسرت‌ها بود، این‌بار با لغو کنسرت ناظری‌ها ناراحتی‌شان برانگیخته شده و اعتراض‌هایشان به دولت را منتقل کرده‌اند. گردهمایی بزرگ موسیقی‌دان‌ها در اعتراض به لغو غیرقانونی کنسرت‌ها از جمله اتفاقاتی است که در پی لغو ناگهانی این کنسرت در روزهای آینده برگزار می‌شود. ماجرا از این قرار بود که شامگاه جمعه، ششم مرداد، قرار بود با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان‌رضوی، کنسرت «آواز پارسی» در سالن ورزشی کارگران قوچان اجرا شود، اما آنچه درعوض رخ داد، پلمب سالن به دستور دادستان قوچان، معطلی تماشاگران و ناظری‌ها پشت در سالن و در ‌‌نهایت روانه درمانگاه‌شدن شهرام ناظری بود. 


اما موسیقی‌دانان که این‌بار تصمیم گرفته‌اند تا در روز چهارشنبه، ١١ مرداد از ساعت ١٦ در خانه موسیقی (ساختمان شماره یک) در اعتراض به لغو غیرقانونی کنسرت‌ها دور هم جمع شوند، در بیانیه‌ای که امضای بیش از ٥٠٠ نفر از فعالان عرصه موسیقی پای آن است، علاوه بر اعتراض به موج اخیر برهم‌زدن کنسرت‌ها، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستند که ضمن شناسایی برهم‌زنندگان، با آنان به‌عنوان عاملان اخلال در قانون و نظم عمومی برخورد کند. در این نامه همچنین بر ضرورت تشکیل صندوق خسارت هنرمندان، با هدف جبران ضرروزیان‌های حاصله از لغو کنسرت‌ها تأکید شده است.

مصطفی معین، وزیر اسبق علوم و علی مطهری از جمله چهرهای سیاسی بودند که به لغو کنسرت ناظری‌ها واکنش نشان دادند. علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبر‌آنلاین نظرش را صراحتا درباره این اتفاق اعلام کرد و گفت: به نظر من جناب شهرام ناظری و وزارت ارشاد باید از دادستان قوچان به مراجع قضائی شکایت کنند، چون این اتفاق، هم از نظر مالی و هم از نظر روحی به گروه ناظری و به مردمی که برای تماشای کنسرت او رفته بودند، خسارت‌ زده و حق شکایت برای آنها محفوظ است. او در ادامه صحبت‌هایش به سخنرانی خودش که قرار بود ٣٠ آبان سال گذشته، برابر با اربعین در مشهد برگزار شود و از سوی دادستان این شهر لغو شد، اشاره کرد و افزود: وقتی این اتفاق رخ داد، من از دادستان مشهد شکایت کردم و معتقدم راه‌حل، آه‌وناله نیست و برای نشان‌دادن اعتراض به چنین کارهایی، باید شکایت کرد. واکنش به لغو کنسرت فقط منحصر به اهالی موسیقی نبوده، بلکه اهل فکر و سیاست و حتی افراد منتسب به اصولگرایی نیز نسبت به این قضیه معترض شده و برخوردهای سلیقه‌ای را مانع از بروز حقیقی رخدادهای هنری در کشور دانسته‌اند؛ چنانچه وحید یامین‌پور، آرش فهیم و عباس سلیمی‌نمین اعتراض خود را به این موضوع علنی کرده‌اند. سلیمی‌نمین با انتشار یادداشتی در «فارس» نوشت: درحالی‌که به‌لحاظ کمیت برگزاری کنسرت در سراسر ایران پدیده‌ای کم‌نظیر است، چرا باید با برخی عملکردهای سلیقه‌ای، آن‌هم با توجیهاتی که به‌هیچ‌وجه شایسته نیست فضای فعالیت‌های هنری کشور وارونه جلوه داده شود؟ مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: آنچه در قوچان از سوی یک مقام قضائی صورت گرفت این سؤال را به‌جد مطرح می‌سازد که آیا قوه محترم قضائیه مسئولیت تصمیمات منصوبان خود را برعهده می‌گیرد یا خیر؟ به عبارت دیگر، اگر صدور حکمی مبنای دقیق حقوقی نداشت، آیا با صادرکننده آن برخورد انضباطی صورت خواهد گرفت یا الزاما شاکی خصوصی باید راه دادسرای انتظامی قضات را در پیش گیرد که البته بسیار پرهزینه است؟ 

از سویی دیگر، همان‌طور که پیش از این حافظ ناظری در گفت‌وگویش با «شرق» احتمال برگزاری مجدد کنسرت در شهر قوچان را داده بود، علیرضا قامتی، فرماندار شهرستان قوچان، نیز ظهر روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به وقایع پیش‌آمده درباره لغو کنسرت (آواز پارسی- مهر و امید) شهرام و حافظ ناظری در تاریخ ششم مرداد، روی برگزاری مجدد این کنسرت در شهر قوچان تأکید کرد و گفت: «در مجموعه مدیران شهرستان مخالفتی با اجرای کنسرت نبوده که مدیر صاحب‌نظری در این شهرستان مخالفت داشته باشد و چه در حوزه فرهنگی و چه امنیتی مخالفتی برای اجرا نداشته و بر اساس وفق قانون موافقت اولیه صادر شد، اما در زمان اجرا به هر شکل اختلافی بین مجموعه‌های مختلف، اعم از برنامه‌ریزان کنسرت و سایر متولیان به وجود آمد که باعث عدم اجرای کنسرت شد.

در ساعات اولیه حضور در شهرستان در نشستی با مسئولان به این جمع‌بندی رسیدیم که حداکثر در هفته آینده در یک یا دو روز اجرای کنسرت شهرام ناظری در قوچان را خواهیم داشت و این هماهنگی هم بین مجموعه مدیران اجرائی کنسرت و مدیریت شهرستان انجام گرفته و هیچ لغو کنسرتی نخواهیم داشت.  او در ادامه صحبت‌هایش، به شعار «دولت تدبیر و امید» اشاره کرد و گفت: «این را آموخته‌ایم که مشکلات را با تدبیر حل کنیم، نه‌اینکه بخواهیم بر مشکلات بیفزاییم، از این حیث مردم شهرستان قوچان و مردمی که علاقه‌مند بودند در این برنامه شرکت کنند، در یک یا دو روز متوالی شاهد اجرای این کنسرت خواهند بود». غائله لغو کنسرت‌ها که سال‌هاست گریبانگیر موسیقی ایران است، در چندسال گذشته بارهاوبارها گریبان موسیقی سنتی ایران را هم گرفته و به نظر می‌رسد که برای مخالفان موسیقی در خراسان تفاوت چندانی بین سبک‌ها، افراد و مخاطبان موسیقی وجود ندارد و همه را از دم یک تیغ می‌گذرانند. 

سمیه قاضی‌زاده، شرق