به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۳۱، ۱۳۹۶

روزهای طوفانی «ترامپ»

حالا فقط «ایوانکا» در کنار پدر مانده است
نشریه تایم: «ایالات متفرقه»
«در کاخ سفید چه خبر است؟» این شاید سخت‌ترین سوالی باشد که می‌توان از هر آمریکایی و حتی هر تحلیلگر سیاسی در غرب پرسید. هیچکس دقیقا نمی‌تواند اوضاع به چه صورت پیش می‌رود. سیل استعفایی که این روزها در واشنگتن راه افتاده، مشخص نیست چه زمانی توقف می‌کند.
به گزارش خبرگزاریها، «تمام اعضای کمیته هنری کاخ سفید»، «کارل آیکان، مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امر اصلاح قوانین» و «اِی آر برنارد، مشاور اِوانجلیک رئیس‌جمهور» در طی دو روز استعفا دادند. اگر اخراج محترمانه‌ی استیو بنن، دست راست ترامپ را هم در کنار اینها در نظر بگیریم، شاید بتوان کمی از عمق فاجعه سیاسی در کاخ سفید را درک کرد.
خیابان‌های نیویورک و ویرجینیا و کالیفورنیا، غرق آشوب و درگیری میان مردم است و راهروهای کاخ سفید و مجلس سنا و مجلس نمایندگان، غرق لابی و تشنج‌های سیاسی و مشاجره‌های کلامی. همین اوضاع است که نشریه تایم را وادار کرد تا تیتر «ایالات متفرقه» را برای مطلب اصلی خود انتخاب کند؛ تیتری که زمانی یک ناسزا بود و حالا تبدیل به واقعیت شده است.
دونالد ترامپ تلاش می‌کند تا شرایط را عادی جلوه بدهد اما مخالفانش جدی‌تر و سرسخت‌تر از آن هستند که حاضر به امتیاز گرفتن و کوتاه آمدن باشند. طرح استیضاح رئیس‌جمهور فقط شش رای برای طرح در صحن علنی کم دارد و طرح جدایی کالیفرنیا از دولت فدرال یا همان «کَلِگزیت» هم جدی‌تر از همیشه در دستور کار نمایندگان این ایالت قرار گرفته است.
آشوب‌های شارلوتس‌ویل تبدیل به کاتالیزوری برای نمایان شدن مخالفت‌ها با ترامپ شده است و سخنان جنجالی آقای رئیس‌جمهور در حمایت خفیف از نژادپرست‌ها هم بنزین بر آتش خشم مخالفانش ریخته است. ترامپ در حلقه‌ای از آتش گیر کرده است؛ آتشی که شاید برای رهایی از آن بخواهد زبانه‌های آتش را به خارج از خاک ایالات متحده منتقل کند. 

خبرگزاریها