به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۰۱، ۱۳۹۶

فهرست تازه بهترين شهرهاي جهان براي زندگي منتشر شد

 آغوش باز براي مهاجران
پس از ١٠ سال شهرهاي جهان، جاي بهتري براي سكونت مهاجران شده‌اند. اين نتيجه گزارش تحقيقي «اكونوميست» براي فهرست معروف هرساله‌اش «فهرست رتبه‌بندي برترين شهرهاي قابل سكونت جهان» است. در اين گزارش كه به تازگي و توسط بنياد اكونوميست منتشر شده، بعد از ١٠ سال و البته بدون توجه به توسعه شهري، شهرهاي مختلف جهان پذيرش بيشتري براي مهاجران دارند و پس از سال‌ها جنگ داخلي، حمله تروريست‌ها و بحران‌هاي اقتصادي كه باعث شد تا آمار سكونت‌پذيري شهرهاي بزرگ جهان جابه‌جا شود، امسال نخستين سالي است كه اين تغييرات تاثيري نداشته و در واقع تاثيرات همراهي جهاني با بحران مهاجران و پذيرش مهاجران در فهرست، تغييراتي ايجاد كرده است.

البته اين تغييرات همچنان مربوط به خانه‌هاي پايين جدول است و مانند هفت سال گذشته شهر ملبورن، در رده اول بهترين شهر جهان براي زندگي نشسته است. بعد از ملبورن، شهرهاي وين، ونكوور، تورنتو، كالاگري، آدلايد، پرتز، اوكلند، هلسينكي و هامبورگ در رده‌هاي دو تا ١٠ فهرست هستند. براساس رده‌بندي اين فهرست، تهران امسال نسبت به سال‌هاي ديگر چند پله صعود داشته و مورد عجيب اين فهرست شهر ريكياويك در ايسلند است كه با توسعه گردشگري، موفق شده است تا ١٣ پله رشد كند.

بحران‌هاي سياسي سال گذشته در رتبه‌بندي اين فهرست تاثير مهمي داشته و شهرهاي اروپايي مانند استكهلم و منچستر به دليل حملات تروريستي چند پله سقوط كردند، استانبول هم جايگاه ويژه خود را با ١٠ پله سقوط از دست داده و همچنان دمشق در سوريه، لاگوس در نيجريه و تريپولي در ليبي در خانه‌هاي آخر اين فهرست قرار دارند. در انتهاب اين فهرست توضيح داده شده كه شهرهايي مانند نيويورك، پاريس، توكيو، همچنان آمار بالايي در جرم و جنايت و مشكلات حمل و نقل دارند و مانند ١٠ شهر اول اين فهرست در جايگاه بهترين‌ها قرار نمي‌گيرند

اعتماد