به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۰۶، ۱۳۹۶

لعیا جنیدی، معاون جدید حقوقی ریاست جمهوری:

«رئیس‌ جمهور گفتند که چادری شوم!»
لعیا جنیدی
لعیا جنیدی معاون جدید حقوقی ریاست جمهوری می‌گوید حسن روحانی به دلیل پروتکل کابینه از او خواسته تا چادر به سر کند و او هم به خواستهء رئیس‌جمهور احترام گذاشته است. این در حالی ست که پروتکل پیش از انتخابات حسن روحانی با پروتکل پس از انتخابات و کابینه‌اش در تعارض است! در دوران تبلیغات انتخاباتی و برای جمع کردن آرا، روحانی در پی جلب رأی و نظر دختران و زنانی با پوشش‌هایی بود که از نظر حکومت نامتعارف حکومت به شمار می‌روند.       

چادری شدن لعیا جنیدی پس از انتصاب اش به عنوان معاون حقوقی حسن روحانی، با واکنش‌های بسیاری مواجه شده است؛ خود او امروز در پاسخ به خبرنگار روزنامه شرق درباره پوشش جدیدش گفته که «من معتقد هستم دو نوع پوشش چادر و مانتو که در جامعه وجود دارد، مساوی است. همه زنان ایرانی از آن استفاده می‌کنند و حق انتخاب دارند و هیچ مسئله‌ای درباره آن وجود ندارد.»       
وی همچنین گفته است: «در اینجا هم مسئله کابینه مطرح بود، رئیس‌جمهور محترم هم که با 24 میلیون رأی انتخاب شده است، از من خواستند در این حوزه با دولت همکاری کنم و گفتند به خدمات شما نیاز است.» 

       جنیدی اضافه کرد: «همچنین گفتند که پروتکل کابینه این‌گونه است، نهاد و کابینه حداقل در شرایط فعلی نیاز دارد که این پروتکل رعایت شود. ایشان به من گفتند که سعی کنید در سطح نهاد و کابینه این را رعایت کنید و من هم به خواست کسی احترام گذاشتم که همه ما به او رأی داده‌ایم».
 این در حالی ست که حسن روحانی صراحتاً بر رعایت حقوق شهروندی و آزادی در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید داشت ولی اکنون معلوم می‌شود که از یک سو «پروتکل» انتخاباتی‌اش با «پروتکل» کابینه‌اش در تعارض است؛ و از سوی دیگر، اگر چنین نباشد، پس آن حقی را که ظاهرا برای رأی‌دهندگانش قائل است، برای عضو کابینه‌ی خود قائل نیست تا با هر حجابی که مایل است «در سطح نهاد و کابینه» ظاهر شود!     

   جنیدی که تا پیش از انتصاب اش به عنوان معاون حقوقی حسن روحانی، مانتو و روسری بر تن می‌کرد، با انتشار اولین عکس‌هایش در کابینه دولت دوازدهم، چادر بر سر دیده شد. تصاویر وی در فضای مجازی و رسانه‌ها بحث‌های بسیاری درباره حقوق اولیه یک مدیر زن را برانگیخت. کاربران اینترنتی این سوال را طرح کردند که معاون حقوقی که قادر به حفظ حق اولیه‌ی خود در زمینه‌ی پوشش نیست، تا چه حد می‌توان به عملکردش امیدوار بود؟       

برخی کاربران هم او را با الهه کولایی مقایسه کرده‌اند که به دلیل ناآشنایی لعیا جنیدی با عالم سیاست، به راحتی تن به دستورات مردانه دولت داده است.       

کولایی در واکنش به این مقایسه گفته است: «من در مصاحبه‌ای گفته بودم که آقای کروبی به من گفته بودند که حجابم را به چادر تغییر دهم اما این کار را نکردم چون مردم همین‌گونه انتخاب کرده بودند».   

     کولایی همچنین گفت: «نباید یک شکل خاصی از حجاب پذیرفته باشد اما در نهایت این مردم هستند که قضاوت می کنند.»