به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۰۷، ۱۳۹۶

داعش، مرگ ٧ هزار نفر در يك سال

در پژوهش دانشگاه مريلند آمريکا آمده است كه تشکيلات داعش باوجود اينکه در سال گذشته ميلادي سرزمين‌هاي زيادي را از دست داد، اما درعين‌حال بيشترين حملات را هم داشته است. مطابق اطلاعات اين پژوهش، تشکيلات داعش در سال گذشته ميلادي بيش از هزار‌و ٤٠٠ حمله انجام داد و بيش از هفت هزار نفر را کشت که در مقايسه با سال ٢٠١٥، ٢٠درصد افزايش داشته است. اين در حالي است که درمجموع تعداد حملات گروه‌هاي افراطي در سطح جهان و نيز تعداد افراد کشته‌شده در اثر اين حملات به ميزان ١٠ درصد نسبت به گذشته کمتر بود. پنجشنبه گذشته حمله‌ای تروريستي در شهر بارسلون اسپانيا صورت گرفت که در جريان آن ١٣ نفر کشته شدند. حمله ديگري در روز شنبه در مسکو اتفاق افتاد که هشت نفر را مجروح کرد. داعش مسئوليت هردو اين حملات را برعهده گرفت.

گرچه در اين زمينه ابهام‌هايي وجود دارد، اما مقامات آمريکايي مسئول مبارزه با تروريسم گفتند اين حملات با سبک کار داعش در جاهاي ديگر از جمله سوريه و عراق تناسب داشته است. اوج حملات داعش ماه آگوست سال ٢٠١٤ بود که افراد و گروه‌هاي کوچک وابسته به اين گروه از هر امکاناتي که داشتند براي انجام حملات استفاده مي‌کردند. پژوهش يادشده مي‌گويد علاوه بر حملاتي که به صورت مستقيم زير نظر داعش در عراق و سوريه انجام شده، ‌گروه‌هاي وابسته به اين تشکل بيش از ٩٥٠ حمله را در ساير نقاط جهان ترتيب دادند که در اثر آن حدود سه هزار نفر کشته شدند. در سال ٢٠١٦ چهار گروه با داعش بيعت کردند؛‌ اين گروه‌ها بيشتر در بنگلادش، يمن، ليبي و مناطق محدودي در مرزهاي افغانستان- پاکستان و فيليپين بودند و تعداد زيادي را کشتند. حملات اين گروه‌ها نسبت به گذشته افزايش چشمگيري را نشان مي‌دهد.

يک مقام وزارت خارجه آمريکا مي‌گويد اکثر گروه‌هاي وابسته به داعش پيش از پيوستن به اين گروه نيز حملاتي صورت داده بودند؛ اما به گفته اين فرد که نخواست نامش فاش شود، «‌داعش توانست اين گروه‌ها را به بازي گرفته و بر آنها مسلط شود»‌. داعش فراخوان‌هاي بسياري داد تا پيروانش به صورت فردي در هرجايي که هستند دست به حملات تروريستي بزنند. در سال‌هاي گذشته اين افراد در اورلاندو، فلوريدا، سن‌برناردينو، کاليفرنيا، لندن، منچستر و نيس فرانسه دست به انجام حملات تروريستي زدند. «ارين ميلر»، تهيه‌کننده اين پژوهش، مي‌گويد: ‌«در اين دوره ما شاهد افزايش حملات فردي بوديم».

از سپتامبر ٢٠١٤؛ يعني هنگامي که ائتلافي بين‌المللي براي مبارزه با داعش تأسيس شد، اين گروه نيز از پيروانش در سراسر جهان خواست با هر سلاحي که دارند ضرباتشان را فرود آورند. «ابومحمد العدناني»، سخنگوي داعش، در سال ٢٠١٤ از پيروانش خواست اگر مواد منفجره يا گلوله پيدا نمي‌کنند تا به وسيله آن کافران آمريکايي، فرانسوي و ساير متحدانشان را هدف قرار دهند، با سنگ سرشان را خرد کنند يا با کارد آنها را ذبح کنند يا حتي با خودرو آنها را زير بگيرند.  «ريتا کاتس»، يكي از كارشناسان، دراين‌باره مي‌گويد: «‌اين فراخوان‌ها با تداوم کار ائتلاف به رهبري آمريکا بيشتر شد. داعش از رسانه‌ها و حساب‌هاي کاربري پيروانش در شبکه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌کرد تا به صورت سازمان‌يافته کساني را براي انجام حملات در کشورهايي که مي‌خواست تحريک کند»‌. هفته‌نامه «روميه» وابسته به اين تشکيلات از زمان انتشار آن در سپتامبر گذشته به صورت مفصل خوانندگانش را آموزش مي‌داد که چگونه از کارد يا خودرو براي حمله استفاده کنند و درمجموع چگونه به مراکز اقتصادي و ديني آسيب برسانند.
منبع: رويترز عربي