به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۰۸، ۱۳۹۶

دولت مهجور!


دولت به برزخ رسیده است؛ برزخی که هر حرکت اشتباه می‌تواند موجی را علیه آن بشوراند و از طرفی اگر هم در راستای منافع مردم حرکت کند این موج مثبت به شکل حمایتی پشت سر آن قرار بگیرد. 
اما از یک ماه قبل که بحث لایحه بودجه سال آینده در مجامع حقیقی و مجازی مطرح شد حملاتی شدید نسبت به دولت صورت گرفت؛ حملاتی که با هشتگ هایی از جمله پشیمانیم و نا امیدی همراه شد. 
اما در این میان ناتوانی رسانه های دولتی به خصوص ارگان رسمی دولت مشهود بود. سکوتی که در آن معاونت رسانه‌ای نهاد ریاست جمهوری، خبرگزاری جمهوری اسلامی و روزنامه ارگان دولت دخیلند.
اما روز گذشته برخی خبرگزاری ها خبر دادند که محمد خدادی، مدیرعامل خبرگزای ايرنا از سمت خود در این رسانه استعفا داده است؛ خبری که تحلیل‌هایی در فضای مجازی را در پی داشت. 
در این میان برخی به عدم حمایت دولت از رسانه رسمی انتقاد می کردند و عده‌اي دیگر قصور اطلاع رسانی را به گردن این خبرگزاری می انداختند؛ اما واقعیت چیست؟


انتقادات به تیم رسانه ای دولت
از ابتدای دولت یازدهم تا به امروز، پر مناقشه ترین بخش نهاد ریاست جمهوری، بخش اطلاع رسانی آن بوده و تا كنون نیز این انتقادات ادامه داشته است. بر اساس گفته کارشناسان حوزه ارتباطات، معاونت اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری در وظایف حمایتی خود از دولت در بخش رسانه بسیار ضعیف عمل کرده است. در انتخابات ریاست‌جمهوري نيز این ضعف به وضوح حس می‌شد.

سانسور دولتي‌ها در رسانه‌هاي دولتي
در ميان اين آشفته بازار، یکی از اتفاقاتی که روز گذشته رخ داد و سبب تامل اهالي رسانه شد،سانسور صحبت های مهم سخنگوی دولت بود. او در رابطه با محصوران نیز صحبت هایی را مطرح کرد که خبرگزاری جمهوری اسلامی این بخش از صحبت های نوبخت را سانسور و از قرار دادن این صحبت ها در خروجی خبر خودداری کرد. این در حالی است که این رسانه به عنوان بازوی مجازی اطلاع رسانی دولت باید صحبت مسئولان دولتی را بدون کم و کاست به سمع و نظر مخاطبان خود برساند. 
البته بنا بر اخبار رسیده به «قانون» مدیران ایرنا مدت ها با محمد باقر نوبخت بر سر مسائل اعتبار مالی این خبرگزاری و واریز هزینه های گذشته خود چالش هایی داشتند اما آیا این مشکلات باید به پوشش دقیق خبر سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه لطمه بزند؟

دولت مهجور است
یک منبع اگاه در گفت و گو با «قانون» از اتفاقات این روزهای دولت پرده برداشت و گفت: دولت با این سیستم رسانه ای نمی تواند راه به جایی ببرد و اگر قرار باشد سیستم اطلاع رسانی دولت دوازدهم مانند دولت قبل روحانی باشد، دولت با چالش های اساسی در حوزه اطلاع رسانی روبه‌رو خواهد شد. 
وی با بیان اینکه این چالش ها به زودی ابعاد تازه ای پیدا خواهد کرد ،گفت: با انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت ها در سال آینده، دولت توان مقابله با انتقادات را نخواهد داشت و دلیل این امر نیز ضعف مشهودی است که در سازمان رسانه ای خود با آن درگیر است.
 این منبع آگاه در رابطه با این موضوع که چرا روحانی مسئولان رسانه ای دولت را تغییر نمی دهد، گفت: معاون اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری از اوایل دهه 80 با حسن روحانی رابطه ای نزدیک داشته و روحانی به او اعتماد دارد. وی افزود: اگر آقای روحانی نمی خواهد این مقام مسئول ناراحت شود می تواند او را در سمت مشاور رسانه ای خود که مدت‌ها محمد رضا صادق در این سمت فعالیت می کرد و بعد به دلیل اختلاف با سایر مشاوران کنار گذاشته شد، منصوب کند. 
این منبع در رابطه با دخالت مشاوران رییس جمهور در امر اطلاع رسانی گفت: آقای روحانی کار رسانه‌ای خود را به آقای آشنا و اسماعیلی واگذار کرده و سیاست گذاری رسانه ای توسط حسام الدین آشنا و اجرای آن توسط معاونت اطلاع‌رسانی نهاد ریاست جمهوری صورت می گیرد که البته شاهد بودیم این سیاست گذاری و اجرا نتوانسته به کمک دولت بیاید.

دولت راه خود را انتخاب کند
بار انتقاداتی که به حسن روحانی می شود بر دوش حامیان اوست و این روزها این بار هر لحظه سنگین تر و قد حامیان دولت خمیده تر می‌شود. اتفاقی که می تواند به اعتماد عمومی نسبت به دولت و از طرفی نگاه حامیان روحانی به سیاست‌گذاری های دولت لطمه بزند. وقت آن رسیده که حسن روحانی کمی نيز خودش را از بار انتقادات دور کند و با انتصاب تیمی جدید بار این بخش را از روی شانه های خود و حامیانش بردارد.