به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۰۲، ۱۳۹۶

شورای امنیت کره شمالی را تحریم نفتی کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل جمعه عصر به اتفاق آرا تشدید تحریم های کره شمالی را تصویب کردند. هدف قطعنامه ۲۳۹۷ شورای امنیت فشار بر واردات نفت و توقف کار اتباع این کشور در دیگر کشورهاست.
براساس پیش‌نویسی که روز جمعه اول دیماه مورد تصویب همه ۱۵ عضو شورای امنیت قرار گرفت، محدودیت های جدیدی بر تامین نفت کره شمالی اعمال می شود. این پیش‌نویس توسط ایالات متحده آمریکا پیشنهاد شده بود.
نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل، پیش رای گیری از چین برای همکاری در پیشبرد این پیش‌نویس استقبال و تشکر کرد و گفت هدف تشدید تحریم جدید فشار بر کره شمالی برای توقف برنامه هسته ای و موشکی خود است.
بعد از یک آزمایش موشکی دیگر از سوی کره شمالی در اواخر نوامبر، آمریکا با چین برسر این پیش‌نویس مذاکره کرد.
دو هفته پیش رکس تیلرسون خبر داد که آمریکا آماده مذاکره بدون پیش شرط با پیونگ یانگ است اما مقامات کره شمالی واکنش تندی به این پیشنهاد نشان دادند.
قطعنامه روز جمعه، سومین قطعنامه تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی در سال جاری میلادی است.
کره شمالی به تازگی چند آزمایش موشکی با برد بلند داشته و تهدید کرده می تواند خاک آمریکا را هدف قرار دهد. ایالات متحده به شدت به آزمایش های موشکی کره شمالی معترض است.
در پیش‌نویس جدید که روز جمعه تصویب شد، محدودیت‌های جدیدی برای فروش محموله‌های نفت خام و پالایش شده به کره شمالی اعمال می شود که که در حال حاضر از سوی چین تامین می‌شود.
کارشناسان می گویند مصوبه جدید شورای امنیت احتمالا جلوی تامین حدود ۹۰ درصد محصولات نفت پالایش شده به کره شمالی را می گیرد و مانع کار اتباع کره شمالی در دیگر کشورها می شود.
سی آبان، پس از اضافه مردن نام کره شمالی به لیست کشور های حامی تروریسم، دولت آمریکا تحریم های جدیدی علیه کره شمالی وضع کرد. وزارت خزانه داری آمریکا یک شخصیت حقیقی، ۱۳ شخصیت حقوقی و ۲۰ کشتی کره شمالی را در فهرست تحریم شدگان قرار داد.
تحریم شدگان جدید همه از بخش حمل و نقل آن کشور هستند. چهار شرکت و شخصیت حقیقی تحریم شده چینی هستند.
پیشتر، رئیس جمهوری آمریکا گفته بود کره شمالی را مجدداً در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار می دهد.این تصمیم او در پایتختهای ژاپن و کره جنوبی مورد استقبال قرار گرفت.
«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در عزم خود برای به حداکثر رساندن فشار اقتصادی برای محروم کردن این کشور از تجارت و درآمد خارجی مصمم هستیم و همزمان با افشای روش‌های فرار ادامه می‌دهیم.» اشاره آقای منوشین به فرار کره شمالی از تحریم های اعمال شده قبلی است.
پیش از این کره شمالی در لیست کشورهای حامی تروریسم به ایران، سودان و سوریه پیوسته بود. به این ترتیب آمریکا قادر خواهد بود هرگونه تحریمی علیه دولت کره شمالی و به دلیل برگزاری آزمایش های موشکی این کشور وضع کند.
رادیو فردا